Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nyköp, Patek och naket...

Diskussion i 'Diskussion' startad av Gummo, 24 januari 2015.

1. Gummo
    Trådstartare

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    ...får ni läsa om i nån annan tråd. Det här onödigt långa inlägget handlar om mina klockor och mitt första år i skiten här på Klocksnack.

Allt började med det första armbandsuret jag överhuvudtaget såg som litet barn. En härligt blå Seiko 6139-6012 som satt på min fars handled under säkert tio års tid. Han köpte den på Ur & Penn för en femhundring samma år som jag föddes, 1970. Att den kostade femhundra vet jag eftersom jag fick 10% i hittelön när han tappat bort den en gång. Han hade tappat den när han skottade snö och jag hittade den i snön efter en vecka. 50kr som gick oavkortat till krigsleksaker. Två månader senare gömde jag den och lyckade på så sätt kräma ur ännu en hittelön. 1.JPG

Förutom Seikon så fick jag ett par andra klockor av min far. De låg och skräpade i lådan med gamla nycklar/hänglås/tejprullar och skit. Dels en förgylld Rolex Oyster Precision 6082 som farsan köpt i Hong Kong på sjuttiotalet. Den var så billig då så han förutsatte att den var fejk! Det var den inte. Riktigt fin liten rackare! Tålmodigt servad nu under hösten av McGyver ! Tack för det! Den klockan har nu min fru fått och hon använder den ett par gånger i veckan.
    3.JPG
    En annan klocka som jag fick var farsans avlagda Bratte. Windrider Duograph från 1992. Den var lite för blingig för mig så den låg mest i min strumplåda.
    4.jpg
    Innan jag hittade hit till Klocksnack har jag avverkat ett antal klockor. Mest dykare, Citizen Aqualand och Seiko. Skaffade en Omega Seamaster Professional 300 år 2000.
    2.jpg

Det var den klockans fel att jag hittade hit. Fick för mig att sälja och köpa nåt billigare att slita på och när jag började googla priser hittade jag Klocksnack. Krängde Seamastern och köpte, hör och häpna, en Steinhart!!!
    5.JPG
    Gillade inte den så efter en vecka på Kanarieöarna åkte den ut på blocket tillsammans med Bratten som också bumpades friskt här på KS.

Impulsiv och opålitlig som jag är bestämde jag mig för att ta stålarna från Bratten och SMPn (+lite, lite till...) och köpa en Rolex Submariner. Från att ha tänkt ha nåt billigt skit och slita på ville jag nu ha en dyr fin klocka istället. Och det är erat jävla fel!!! Hittade modellen jag ville ha 5513. Med vitguldsindex... Älskar fortfarande de åldrande lackade tavlorna med små vitguldspluppar på. Hittade en från 1987 (visade sig senare att det nog var en 1986a). En årsklocka! Vafan han var ju född 1970 tänker ni. Ja, men jag förlorade oskulden 1987 på en sportlovresa till London. Väldigt romantiskt! På Hotell Lords i Bayswater med Pia som var snyggast i trean och av en slump hamnat på samma Hotell som mig och mina polare ur bandet. Polarna låg så klart däckade i samma rum när det hände. Värt att fira med en Rolex!
    7.JPG
    6.jpg
    Säg inget till min fru bara...
    8.JPG
    Jag tänkte nog nöja mig med att köpa en 5513 på ett år men jag tog snabbt allvarligt skada här på klocksnack. Speciellt posterna i Dagens Vintageur gjorde mig sjuk. Började buda på halvkända och okända klockor med obefintliga beskrivningar och suddiga bilder från avlägsna länder. Ibland hade jag tur som med denna härliga klocka från Mexico: Nivada Grenchen Chronomaster Aviator Sea Diver. Den drar jag upp och sätter på mig minst en gång i veckan. Härligt doomat plexi och ett mysigt Valjoux 92 verk.
    9.JPG
    Med uppmuntran från eriksson850 så gav jag mig på att städa en den lite invändigt. Mer om det kan ni läsa här: http://klocksnack.se/threads/plocka-ur-ett-valjoux92-och-städa-en-nivada-chronomaster.22967/
    Sen fick jag hem den en härligt ärrad sak från England.
    http://klocksnack.se/threads/Ärrad-dykare.20919/#post-414949
    10.JPG
    Inspirerade av KMS tråd om sin Marc Nicolet Skin Diver, http://klocksnack.se/threads/skindiver-dax.22365/page-2#post-458227, sökte jag som en galning efter Skin Divers på eBay. Ingen Marc Nicolet men en suddig bild på en klocka i Sydafrika. Högg som en kobra! Det är den välkända Bifora 115 Skin Diver. Mitt bästa köp faktiskt och en garanterad keeper för typ 250kr med frakt!
    http://klocksnack.se/threads/paket-med-skindiver-från-sydafrika.23031/
    11.JPG 12.JPG

Fiskade också upp en Arla Super Sport på tratten. En gammal sportklocka med tidig EPSA-Compressor boett som jag sen sålde till en kollega.
    13.JPG
    Tråden om kronografer från 60-talet satte djupa spår och gjorde att jag snöade in rejält.
    http://klocksnack.se/threads/kronografer-från-60-talet.756/
    En dag dök det upp en riktigt fin jävel på köp och sälj som jag lyckades vara först på. En Yema Daytona.
    14.JPG
    http://klocksnack.se/threads/yema-daytona.25109/
    http://klocksnack.se/threads/yema-daytona-på-återresa.26091/

Kort därefter högg jag denna. Dreffa Silverknight från en halvskum säljare i Frankrike.
    15.JPG
    http://klocksnack.se/threads/dreffa-silverknight.26380/

Sen var det dags för min andra Citizen Aqualand när jag skulle ha nåt vattentätt och tooligt. Ropade hem en på Tradera. Tyvärr tyvärr var den paj men det fixade plattfot galant! Stort tack.
    16.JPG
    http://klocksnack.se/threads/min-första-och-min-andra-aqualand.24058/

På sommarsemestern hittade jag en riktigt härlig Omega på en loppis på Öland. På den gamla läderstronken satt ett fint gammalt Rolexspänne. När jag pustade av glaset framträdde en riktigt sjuk jävla guldskimrande tavla.
    19.JPG 18.JPG
    Här ihop med sina femtiotalskompisar.
    20.JPG

Sorry... To be contiued! Får inte posta mer bilder...

Bifogade filer:

• 17.JPG
      17.JPG
      Filstorlek:
      258,4 KB
      Visningar:
      157
    Robertson, MickeG, don segundo och 57 andra gillar detta.
  2. Gummo
    Trådstartare

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Hemma igen så bestämde jag mig för att köpa nåt nytt. Litade inte den gamla Aqualanden från 80-talet och ville ha nåt som det gick att hitta delar till ifall det behövdes. Ernesto knep den gamla och sålde efter en vecka:) Själv fick jag hem en sprillans klocka för typ 1500kr från Singapore. Heja eBay!!!
    21.JPG
    22.JPG

Ett par vintagedykare under hösten. Dels Accurist Marinografen som Donkii vaskade på köp och sälj.
    23.JPG

Sen en Helvetia från Kaplans som Weasel fick ta över som reservdelsklocka eftersom han hade en likadan lite finare.
    24.JPG

Lite provision dök upp under tidig höst och jag hade bestämt mig för att prova en gubbrolex. En med fin svart tavla köptes. Fick njuta av den i två veckor. Min fru lånade den en dag och istället för att lämna tillbaka den så satte hon in femton lök på mitt konto och tvångsköpte den.

25.JPG
    Skitsamma tänkte jag när denna dök upp. En Heuer Autavia 3646 med dauphinevisare! Hade suktat ett tag och fick köpa denna riktigt elaka Autavia av martinhook. Tack som fan för det!
    26.JPG
    Fick lite Heuerfeber och rycktes med av den härliga och köpglada stämning på höstens klockkvalité på Kaplans. Ropade hem en Carrera. Betydligt billigare än PN-Daytonan som såldes där men det var en klocka för mycket för mig. Minst. En par veckor så låg det fem 60-tals kronografer i lådan.
    27.JPG 28.JPG
    Jag är ingen klocksamlare, bara en snubbe som vill ha några sköna vintagklockor. Kände att jag ballat ur vad gällde klockköpandet och tog mig en rejäl funderare. Bestämde mig för att sälja Yeman och började också fundera på att göra mig av med min 5513. Speciellt som det visat sig vara en 1986a och inte kunde fungera som årsklocka längre. Yeman fick ett nytt hem och jag bytte bort min 5513 mot en riktigt jävla härlig Tudor Submariner 7016. Lite mer krockad, lite billigare och lite mer jag. Dessutom från 1970 precis som jag.
    29.JPG

Allt var lugnt. Inget köpsug. Ett par klockor till som kanske skulle få hitta nya ägare och göra klocklådan lite mer hanterlig. Skönt.
    Men eftersom jag är svårt sjuk så kunde jag inte låta bli @Maros Seiko 6309-7040, trots att han förmodligen ollat den.
    30.JPG

Har ett gäng här på KS som varit väldigt snälla och jag vill tacka och nämna.
    Tack Olof som gav mig en grymt fin Citizen-Presidentlänk. Tack Denke som skänkte mig ett rassligt no-namejubilee. Tack leben, jakob.dala och cheepo63 som bjöd in till läderkväll. Tack som fan plattfot som fixade min Aqualand. Tack Compiss som skickade bandstiftverktyg efter att jag gnällt och klagat i en uppgjord tävlingstråd. Tack Sorubim som skickade på mig ett par sköna gubbmesh. Tack Ragge som tömde skrotlådan på Åland och skeppade över ett gäng med vintagelänkar och ordnade BCF-auktion så att Samson fick en fin klocka till som far som hade haft cancer, http://klocksnack.se/threads/bcf-auktion-på-en-vintage-leijona.29687/#post-643604
    Tack också eriksson850 som försöker få mig att tro att jag kan laga klockor och fixar de jag inte kan. Tack Minuteman som fixade farsan gamla Seiko. Tack Anders W som gav mig originallänk till 6139an och ett härligt pepsi-insert till 6309an. Tack Aurum, Ariste, TorNet, Darren Cal.11/12, Grafton som svarat på jobbiga frågor. Sen också Solvik, jabla och Mekmek som sätter färg på tillvaron med vågade färgsättningar på sina klockarmband. Och så klart Denke, daviden, Spencer66 och jakob.dala som administrerar detta vansinne.

Tror 2015 kommer bli ett mycket lugnare år...

Chrisse, Strindberg, jhellstrom och 91 andra gillar detta.
  3. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Trevlig läsning! Grattis till alla klockorna. :)

Gummo gillar detta.
  4. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Stort tack för rolig resa!

Gummo gillar detta.
  5. par

par Friends of KS

Härligt inlägg! Du har ju ett gäng riktigt trevliga ur, kör hårt

Gummo gillar detta.
  6. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Grattis till allt! Din Nivada minns jag från GTGt, så grymt cool! :)

Gummo gillar detta.
  7. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Du har traskat på bra!
    /j

Gummo gillar detta.
  8. KenKun

KenKun Biskop

Tack för att du delade med dig :)

Gummo gillar detta.
  9. hook

hook I'm user not a dealer!

Bra 2014!

Gummo gillar detta.
  10. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Underbart, Gummo :)

Gummo gillar detta.
  11. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Väldigt trevlig klockresa, tack för att du delar med dig.
    Själv tänker jag fortsätta göra bestående in/avtryck under 2015. :)

Mekmek och Gummo gillar detta.
  12. ollkli

ollkli Borgare

Från:
    Luleå
    Underbart inlägg Gummo :)

Gummo gillar detta.
  13. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bra jobbat!

Gummo gillar detta.
  14. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Mycket bra Gummo! Vilka chronos du har samlat ihop! Din Yema är ju en klassiker!

Tackar för en rolig post!

Gummo gillar detta.
  15. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Skön tråd Plexikungen!

Gummo gillar detta.
  16. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Vilken resa du gjorde under 2014. Underbart.
    Du verkar hittat din nisch i klockvärlden och det är bara att gratulera, själv studsar man planlöst runt.
    Ser framemot att följa din resa under 2015.
    Snyggt jobbat.

Gummo gillar detta.
  17. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Jävla tease!

Gummo gillar detta.
  18. Anders W

Anders W Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Härlig resa, Gummo! Och dessutom i expressfart... :)

Gummo gillar detta.
  19. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Jäkligt grym tråd, mycket salta dinkor! Dax å sluta sälja å börja köpa helt enkelt...:)

Gummo gillar detta.
  20. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Gummo gillar detta.
  21. Gummo
    Trådstartare

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Tack! Men jag har faktiskt tre japanare med hårdglas ju.

yonsson gillar detta.
  22. john b

john b Präst

Trevligt trevligt och tack.

Det är kul när det blir lite personligt. Bra flyt i texten med.

Gummo gillar detta.
  23. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Skön story. Grattis till allt inkl Pia.

24. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kul att läsa din story. Alla har vi en klockstory och för många är det ketchupeffekt, mycket och snabbt.

Gummo gillar detta.
  25. OskarK

OskarK Friends of KS

Härligt år! :)

Gummo gillar detta.
  26. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Bra år och underhållande post! Kungligt att gömma farsans klocka för att få hittelön en gång till :D

Blir kul att följa ditt 2015

Gummo gillar detta.
  27. Andersml

Andersml Präst

Haha vilket år!!!

Sköna klockor o vilket tempo i inköp :)

Du blir min räddning när jag måste bevisa hemma att jag inte har så många klockor....

/ Anders

Gummo gillar detta.
  28. Henkan

Henkan Bonde

Från:
    Strängnäs
    Oj! Kul läsning! många sköna dinkor där!

Gummo gillar detta.
  29. ozzyozzy

ozzyozzy Friends of KS

Jag tror faktiskt du kan vara min klocksmak-tvilling Gummo, grymma dinkor rakt över!

Gummo gillar detta.
  30. Niklas

Niklas Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Härlig läsning så här på lördagskvällen! Tack
    Underbar resa och sjyssta klockor :)

Gummo och Onelund gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield