Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nyköpsabstinens

Diskussion i 'Vintage' startad av cjperry, 8 maj 2015.

1. cjperry
    Trådstartare

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Eftersom jag är rätt(väldigt) petig med vad jag köper så går det ibland lång tid mellan köpen, nu har jag inte köpt något nytt på vad som känns som en evighet(Mars). När abstinensen blir hög är jag ofta nära att köpa klockor som jag egentligen inte möter mina krav bara för att stilla köpsuget.

Hur hanterar ni perioderna mellan köpen?

image.jpg

Jonulf, Grafton, plattfot och 7 andra gillar detta.
  2. Randel

Randel Friends of KS

Dricker stora mängder alkohol samt klock-porr-surfar på Chrono24.

Grafton, Gummo, willbur och 1 annan gillar detta.
  3. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Köper :)

Grafton, Gummo, Sorubim och 3 andra gillar detta.
  4. Per

Per Björklövens finest

Njuter av de klockor som jag har.

jabla, Gummo, marconimotet och 1 annan gillar detta.
  5. acce1999

acce1999 Friends of KS

Lätt för dig att säga. ;)

Grafton och Gummo gillar detta.
  6. acce1999

acce1999 Friends of KS

Gör som Per plus att jag har andra fritidsintressen också. :D

Gummo gillar detta.
  7. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Köper här med, sedan får jag hem saker som är kul i ett par timmar...
    Oftast ångrar dock jag sällan köp, de får gå ner i lådan tills någon dag då det kanske är kul att ta upp dem igen :)

Gummo, marconimotet och nifag gillar detta.
  8. marconimotet

marconimotet Borgare

Från:
    Stockholm
    Jag köper något nytt (vintage) som ganska omgående säljs vidare. Förlusten är priset det kostar att tillfälligt bli av med ångesten.

Gummo och Carlton gillar detta.
  9. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Försöker hålla en max gräns på hur många klockor jag ska ha för tillfället (går väl så där, ligger lite över) så inga ut, inga nya in. Problemet är som du skrev abstinensen, har inte köpt något sedan i höstas. Men tanken är att jag ska sluta köpa sånt som bara är lite småroligt och konsentrera mig på sånt jag verkligen vill ha. Kvalité över kvantitet.

cjperry och Gummo gillar detta.
  10. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Jag är ju på samma gång spretig(tillverkare, urverk, årgång ganska oväsentligt) och enkelspårig (dykare, kronografer med svarta tavlor...) i mitt klockköpande. Sen har jag ingen tydlig wishlist jag går efter plus att jag är ganska nöjd med tre av mina klockor som binder en del pengar. Min abstinens är rätt så låg faktiskt så jag småhandlar och hugger på spontana saker. Annars brukar jag lägga lite tid och pengar på tillbehör och service när det stiltje. Önskar att jag hade någon "måste ha klocka" men de tre har jag redan prickat av. Seiko 6105 8110, vintage submariner och två registers Heuer Autivia med Dauphinevisare. image.jpg image.jpg image.jpg
    Men det bästa sättet att tända av från ett beroende är att utveckla ett annat!

Grafton, Wettex, acce1999 och 7 andra gillar detta.
  11. cjperry
    Trådstartare

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Ja kvalité över kvantitet helt klart. Sedan blir det såklart något spontanköp som min Intra och rostiga Longines ref 5411.
    Lägger rätt mycket tid och pengar på mina cyklar också vilket hjälper mot abstinensen :)

Gummo gillar detta.
  12. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Andra intressen eller jobb/familj som tar upp ens tid är nog det bästa mot abstinens :)

Gummo gillar detta.
  13. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Familj är överskattat;) måste genomlida detta och dessutm till en kostnad av en skön eBaydykare:) image.jpg

jabla, eriksson850, marconimotet och 4 andra gillar detta.
  14. cjperry
    Trådstartare

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Är det du som står för inträdet också?

Gummo gillar detta.
  15. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Tyvärr, barnen är 4 å 5 så det är tyvärr jag som åker på det fram till nästa år då jag räknar med att de har sommarjobb:cool::blackalien::blackeye:

Carlton, eriksson850, Anders W och 2 andra gillar detta.
  16. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Familj som tar ens tid och pengar har jag klarat mig ifrån men de som har en brukar använda det som en dålig ursäkt till att inte köpa saker eller göra roliga grejer som att gå på krogen eller följa med ut och resa :rolleyes: Men ge det några år sedan kan du börja kräva att barna gör rätt för sig och hjälper till att finansierar dina klockor :cigar:

Gummo gillar detta.
  17. luddviig

luddviig Borgare

Från:
    Norrköping
    Jag är faktiskt ingen som brukar spontanköpa klockor, alla mina köp har varit genomtänkta och alla de klockor jag äger har jag faktiskt behövt leta efter i några månader innan jag har hittat det rätta exemplaret, som t ex min ranger eller tudor 7909. Efter jag köpt en klocka som brukar jag veta vilken den nästa ska bli och så börjar jakten igen. Men ibland får man såklart lite abstinens men då brukar jag kanske piffa upp klockan med ett nytt band osv.

cjperry och Gummo gillar detta.
  18. Carlton

Carlton Stadsbo

Precis som marconimotet.. Köper en klocka för att sedan ångra mig vilket leder till en förlustaffär ^^

marconimotet och Gummo gillar detta.
  19. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Två Natoband:grumpy: image.jpg

Grafton, JonasF, plattfot och 10 andra gillar detta.
  20. TheBear

TheBear Bonde

Nu har du prioriterat fel gummo ;)
    priorities31.jpg

Grafton och Gummo gillar detta.
  21. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Som sagt andra intressen finns ju att slösa sin dyrbara tid på, och där är ju foto en bra hobby, man kan ta mängder av bilder till låg kostnad (om man väl har kameran) och sen kan man ägna dagar och veckor åt att sortera bilderna i olika mappar och när man dör har man inte visat dem för någon, och ingen bryr sig heller :)

Grafton, Gummo och cjperry gillar detta.
  22. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Jagar som fan alltid, är dock ganska smal i mitt tycke + att jag är snål...
    Har alltid en eller två klockor som jag är superintresserad av till "rätt pris" på ebay eller likn.

cjperry gillar detta.