• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyköpt IWC beg men fel case no. på garantikortet, vad göra?

HerrP

Breitling
Nu har jag äntligen fått tag i IWC Mark XVI, köpt beg i Lausanne av en beg-affär, är "Trusted seller" på Chrono24, jag var där idag och hämtade den själv! Bifogar en liten bild.

MEN, problemet är att numret på baksidan stämmer inte med garantikortet, se bild. Baksidan:3637839 och på kortet:3677839. Jag fick fin originallåda med och alla tillbehör, kvitto via mail efter jag lämnat affären och han anger han ger 12 mån garanti på klockan. Så allting verkar stämma och klockan känns väldigt äkta och solid.

Någon som kan kommentera? Jag har inga planer på att sälja den vidare.

Mvh
image.jpg
image.jpg
 
  • Like
Reactions: ssl

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Gå tillbaka till affären eftersom du är där.

De kanske bara har blandat ihop boxarna.
 

DrDre

Patek
Jag skulle gissa att någongång i hanteringen så har någon skrivit fel siffra. Det är ju bara en siffra som skiljer.
 

POO

Panerai
Är det ett handskrivet nummer? Att ha två lika dana klockor med så lika nummer och lyckas blanda ihop dem är nog ruggit osannolikt. Dålig handstil eller felskrivning?
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
På iwc- klockor från 90-, 00-tal så är det väl handskrivet från säljande butik på typ ett plastkort?!?
Säkert en felskrivning som ingen tidigare tänkt på.
Trist men kanske inte avgörande.
/j
 

HerrP

Breitling
Tack för kommentarer. Jag flyger hem morgonbitti så har inte tid att återvända till affären, men tänkte ringa killen, han borde väl vara mån om sitt rykte också. Seriöst garantikort, se bild, från en AD IWC.

Om killen säger att han inte kan göra nåt åt kortet, vad går man då? Själv är jag sugen på att behålla klockan för den är så fin!

Vad betyder det egentligen att numren inte stämmer överens?

Mvh
image.jpg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nu har jag äntligen fått tag i IWC Mark XVI, köpt beg i Lausanne av en beg-affär, är "Trusted seller" på Chrono24, jag var där idag och hämtade den själv! Bifogar en liten bild.

MEN, problemet är att numret på baksidan stämmer inte med garantikortet, se bild. Baksidan:3637839 och på kortet:3677839. Jag fick fin originallåda med och alla tillbehör, kvitto via mail efter jag lämnat affären och han anger han ger 12 mån garanti på klockan. Så allting verkar stämma och klockan känns väldigt äkta och solid.

Någon som kan kommentera? Jag har inga planer på att sälja den vidare.

Mvh
image.jpg
image.jpg

Jag var inne på Rob en gång när en kille kom in för värdering och bekräftelse att den var äkta då hans skulle sälja den (köparen var med). Klockan hade han köpt på Nymans, Rob (Daniel) upptäcker att det är fel siffror i certet. Bara två som är omvända, Nymans hade förväxlat certen vid försäljningen. Tyvärr innebär det normalt att det är kört om du inte kan få tillbaka det gamla vilket kräver att du skall hitta den andra köparen eller där klockan finns nu..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, precis. Så jag antar att det spelar roll bara om jag skulle sälja den vidare.

Jag ska kontakta killen imorgon, så fr vi se.
Det är nog dessvärre ett förtryckt kort som de får från IWC, så det blir nog svårt att "fixa". Du kan ju testa att dra det argumentet och se om du kan få en delåterbetalning.

För dig som användare gör det ju ingen skillnad och har garantitiden gått ut så ser jag inga problem med det för nästa ägare heller. Har du dessutom originalkvitot där rätt siffror står, så känns det som att kortet har liten betydelse.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Garantin har gått ut och du planerar ändå att behålla den så ser inte att det gör så stor skillnad. Tråkigt och klantigt av AD som sålde den som ny men allvarligt talat så spelar det inte så stor roll. Hade det vart garanti kvar så hade det vart en annan sak.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Nu var det så att TS fick 12 mån garanti i samband med köpet, vid reklamation eller serviceärende inom den tiden kan det vara värt att påpeka innan de nekar och har sig. Men kvittot borde tekniskt sätt räcka, kan man tycka att visa upp.
 

HerrP

Breitling
Inget originalkvitto följde med, men dock ett mailkvitto på pdf från den här killen jag köpte av som emellertid har garantikortets nummer, dvs fel. Så jag tänkte be om ett nytt sådant med rätt nummer.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Garantin har gått ut och du planerar ändå att behålla den så ser inte att det gör så stor skillnad. Tråkigt och klantigt av AD som sålde den som ny men allvarligt talat så spelar det inte så stor roll. Hade det vart garanti kvar så hade det vart en annan sak.

Nja om han någon gång behöver sälja den så har han antagligen betalat för en klocka med cert som faktiskt inte har något cert. Det är inte bra för ekonomin.
 

HerrP

Breitling
Jaha, nu har jag kommit hem från Schweiz och så här är läget: Jag ringde killen i morse och förklarade situationen, han kollade ett foto av baksidan och av certet och höll med om att det inte är ok. Han tyckte först att, eftersom garantin ändå gått ut, kunde jag ju bara ändra siffran "7" -> "3" med en penna på certet men det avslog jag rätt snabbt. Då tyckte han att jag kunde ju kontakta IWC och ordna ett nytt cert, vilket ju är det optimala. Men, sa jag till honom, så är det här "ett problem som jag tycker du ska fixa eftersom jag köpte klockan av dig". Sen sa jag att om det här inte kan fixas med nytt cert måste jag be att få en del av betalningen tillbaka. Han lovade då att kontakta IWC och fixa det, och kunde han inte det så kunde vi diskutera delåterbetalning. Så där är vi idag, vi får väl se vad han kan vaska fram från IWC. Jag bad också om ett nytt pdf-kvitto med rätt serienummer vilket han skickade omedelbart efter telefonsamtalet.

F ö köpte jag också en ny strap IWC original av honom (klockan kom på länk), men han hade beställt fel, skickat tillbaka men ännu inte fått rätt storlek. Han beklagade detta och ska skicka den med säker post asap.

Utöver vårt klocksamarbete bad jag honom göra mig en tjänst: att hämta en sak jag glömde på en gelataria i Lausanne och skicka till mig i Sverige. Under vårt telefonsamtal ringde han på en annan telefon och dubbelkollade att gelatarian hade den bortglömda grejen och lovade hämta och skicka den idag eller imorgon.

Så, allt i allt har jag en bra intryck av mannen. Man köper ju säljaren så jag känner mig trygg i affären trots allt. Klockaffären heter TimeWorld och ligger i Lausanne, CH och killen som har affären heter Frédéric Casadei.

Men frågan är vad man ska begära för delåterbetalning om han inte kan fixa officiella papper från IWC?! En IWC Mark XVI ref 3255 på länk från 2011 i nyskick? En identisk från 2009 går för ca 28000 sek på chrono24, vilket är ungefär det jag gav. Finns nog inte utan cert så jag har inget att jämföra med? Något annat man ska försöka deala till sig om han nu inte vill betala tillbaka i reda pengar? Kanske att läderremmen ska ingå (värde ca 3300 sek)?! och alltså att han återbetalar dess värde, även om det är nära nog samma sak.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Nja om han någon gång behöver sälja den så har han antagligen betalat för en klocka med cert som faktiskt inte har något cert. Det är inte bra för ekonomin.

Mitt resonemang byggde på att han skrev att han tänkte behålla den. Samt ska man vara ärlig så är frågan om det påverkar priset så mycket på en ändå relativt billig, eller mindre dyr kanske jag ska säg, klocka. Med alla kvitton kvar så tror jag det inte är någon stor fara med en siffra fel.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Men frågan är vad man ska begära för delåterbetalning om han inte kan fixa officiella papper från IWC?!


Nej, nöj dig med att säljaren har gjort sitt bästa för att lösa situationen som uppståt. Ett litet fel på certet spelar absolut noll roll när det kommer till IWC, har själv sålt en begagnad nästan likadan modell där certet inte ens var signerat.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Mitt resonemang byggde på att han skrev att han tänkte behålla den. Samt ska man vara ärlig så är frågan om det påverkar priset så mycket på en ändå relativt billig, eller mindre dyr kanske jag ska säg, klocka. Med alla kvitton kvar så tror jag det inte är någon stor fara med en siffra fel.

På det här forumet finns det väl kanske 50 klockor som faktiskt kommer behållas till kistan. Och där har du fel för det finns väldigt många som betalar premium för fullset. Certet som finns nu kan man lika gärna slänga i sopen!
 

Bosse

Friends of KS
Är det inte en printad självhäftande etikett som har ref, och case nummer och ursprungs försäljare?

Tidigare IWC garanti kort är generiska och ifyllas vid försäljning normalt med en sprit penna jag vet inte hur det ser ut idag dock.

//Bosse
 

David

Bödeln
Upptäckte när jag skulle sälja en Oris jag köpt av AD att klocka och cert inte stämde överens. Det fanns ingenting varken AD eller Oris kunde göra åt saken, men jag fick ett påskrivet brev av AD:n där de intygade att det var de som ställt till det. Lyckligtvis tyckte köparen att den lösningen var okej.
 

HerrP

Breitling
Är det inte en printad självhäftande etikett som har ref, och case nummer och ursprungs försäljare?

Tidigare IWC garanti kort är generiska och ifyllas vid försäljning normalt med en sprit penna jag vet inte hur det ser ut idag dock.

//Bosse
Kortet liknar ett kreditkort. Det enda gjort med penna är försäljningsmånad.
 

HerrP

Breitling
Upptäckte när jag skulle sälja en Oris jag köpt av AD att klocka och cert inte stämde överens. Det fanns ingenting varken AD eller Oris kunde göra åt saken, men jag fick ett påskrivet brev av AD:n där de intygade att det var de som ställt till det. Lyckligtvis tyckte köparen att den lösningen var okej.
Ja, eftersom det blir så bland tänker jag mig en liknande lösning, så det hela är formellt och korrekt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Låt inte detta förstöra glädjen över klockan! Man hakar ofta upp sig på sådant som egentligen är oväsentligt. Får du bandet så är ju det kanon, men jag tror du hade köpt klockan till samma pris även utan cert. Det känns ju inte som att säljaren försökt dra en fuling. Shit haspens liksom.
 

HerrP

Breitling
Just så! Jag kollar klockan flera gånger i timmen och är helt övertygad om att denna är sannolikt den finaste klockan på marknaden! ;) och ja, jag hade nog slagit till även om jag upptäckt cert-felet i affären.

I fredagens DN noterade jag att stjärnkocken Tommy Myllymäki också verkar ha en mark XVI på länk, det förvånar ju såklart inte att han valt den! (Det är väl den?!)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    159.1 KB · Visningar: 126

laketwig

Patek
2-Faktor
Just så! Jag kollar klockan flera gånger i timmen och är helt övertygad om att denna är sannolikt den finaste klockan på marknaden! ;) och ja, jag hade nog slagit till även om jag upptäckt cert-felet i affären.

I fredagens DN noterade jag att stjärnkocken Tommy Myllymäki också verkar ha en mark XVI på länk, det förvånar ju såklart inte att han valt den! (Det är väl den?!)

yonsson har helt rätt! Tråkigt med certet, men låt inte det hindra dig från att njuta av en av de finaste klockor som finns. Kan du sen få lite kompensation gör det bara saken bättre. Min, och förhoppningsvis din, är och förblir en keeper. Då spelat certet ingen roll. :cigar:

IWC M 2014-06-07.jpg
 

HerrP

Breitling
God afton!
Här är senaste nytt i saken: Säljaren har skickat mig armbandet som han utlovade tillsammans med min bortglömda babysele, som han hämtat på ett café. Allt i rek-brev. Inga konstigheter, bara bra.
Har har kontaktat IWC, men fortfarande intet nytt därifrån enl säljaren så vi får se om jag kan få nåt formellt brevbevis alt ett prisavslag.

Hur som helst är njuter jag av klockan varje dag. Idag fick jag frågan vad klockan var, vilket jag ju hade stenkoll på, antagligen ville snubben bara se klockan!
 

Yo-han

Troll probationary
iwc var/är generösa med delar så finns väldigt mycket frankens som flyter omkring, var bland annat en svensk snubbe som öste ut franken fliegers, purtus och tom en massa ltd eds helt byggda på originaldelar. Dessa kommer ju förr eller senare hitta ut till "riktiga" begagnatsäjare så skulle aldrig köpa en iwc om det fanns minsta lilla diskrepans.
 

TicTack

Cartier
iwc var/är generösa med delar så finns väldigt mycket frankens som flyter omkring, var bland annat en svensk snubbe som öste ut franken fliegers, purtus och tom en massa ltd eds helt byggda på originaldelar. Dessa kommer ju förr eller senare hitta ut till "riktiga" begagnatsäjare så skulle aldrig köpa en iwc om det fanns minsta lilla diskrepans.

Intressant, har du ngn länk?
 
Topp