• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyköpt Omega Geneve Chronometer

raketa

Omega
Hej,

För inte så länge sen la jag vantarna på en ganska speciell liten klocka; det är inte en vanlig vintage Omega Geneve, utan en som är kronometercertifierad!

Lite småkul fakta; Omega Geneve-serien hade sitt ursprung i ett firande 1952 då Omega vann första, andra samt tredjeplatsen på tidstävlingen i observatoriet i Geneve. Dessa klockor var då mer exklusiva och lite mer åt "high-end" hållet. Dessa klockor, som är relativt sällsynta, producerades från 53 fram till 67, och utmärks av att texten "Geneve" på urtavlan är i kursiverad skrivstil. Någon gång under 1967 ändrade man Geneveserien och började producera olika varianter som kostade mindre. Dessa utmärktes till skillnad från de tidigare modellerna utav att texten "Geneve" på urtavlan var i enkeltext.

Undantaget till denna reformation var en klocka i Genevelinjen som drevs av ett kronometercertifierat urverk. Denna klocka producerades i endast 4000 ex. Det är såklart den klockan jag fått tag på! Den drivs av ett finfint cal. 602 urverk, som är handuppvriden (manuell). Denna producerades bara under 1968 och gjordes vad jag vet endast i 18k guld och 33mm (utan kronan) utförande. Urtavlan är någorlunda mer gul-champange-aktig i färgen, om man jämför med vanlig Omega Geneve eller en Seamaster från samma period.

För dig som inte orkade läsa; här är bilderna :D

JjGNBCI.jpg


hv1ibEv.jpg




Sista bilden hämtad från omega.watchprosite.com.

Trevlig kväll på er alla!
raketa
 
Topp