Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nyklämd: Mondaine Stop2Go

Diskussion i 'Diskussion' startad av daviden, 25 augusti 2013.

1. daviden
    Trådstartare

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Vandrade in på Hukes i Malmö och noterade att de fått in Stop2Go-klockan som visades i Basel.
    Den trevlige tjejen som jobbade tog glatt fram den åt mig, fick bekänna färg att jag tänkte fotografera lite för forumet. Berättade även om alla er galningar här inne. ;)

Nåja, åter till klockan. En gedigen pjäs, känns välbyggd, sedan är finishen vad man kan förvänta sig för priset. Kronan är det enda som inte kändes supergedigen, men det har kanske sina förklaringar. Kronan är mer av en knapp/spak än något man snurrar på.
    4595:- landade den på, nu lite bilder.

Och så måste jag förstås visa den sköna S2G-funktionen.
    Ursäkta skrapljudet i filmen, sänk volymen.

Och här är det jag syftade på med kronan, spola till ca 1:16.

(Allt detta skrivet och publicerat på MAXs uteservering, drickandes kaffe. :) )

Camo00, David, yonsson och 6 andra gillar detta.
  2. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Läcker klocka, men jag greppar inte riktigt detta med Stop2Go-funktionen. Egentligen är det 2 saker som förbryllar:
    1) Vilket användningsområde?
    2) Om sekundvisaren stannar ett par sekunder varje minut, kommer inte den att gå väldigt mycket för sakta?

EDIT: Gjorde det jag skulle ha gjort direkt: googlade och fick svar på mina frågor:
    1) "The second hand of the new Stop2Go watch by Mondaine pauses at the top for two seconds, a feature of Swiss railway clocks that helps trains always leave on time."
    2) "The sweeping red second hand completes a full revolution in 58 seconds, then waits for two seconds at the 12 o’clock position, allowing the minute hand to move on before the next rotation starts."
    http://www.dezeen.com/2013/08/07/stop2go-by-mondaine-at-dezeen-watch-store/

Wii gillar detta.
  3. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Undrar om tågen verkligen är så exakta.
    Bra dokumenterat :)

4. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Gillar den. Gillar också "kronan".

yonsson gillar detta.
  5. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Gillar =)
    Tack för reportaget

6. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Mondaine är sköna i designen och sen gillar jag tågkopplingen...

7. David

David Bödeln

Fantastiskt snygg, tråkigt bara att Mondaine valt att bygga den på kvartsverk den här gången.

Frågade du möjligtvis om/när den skulle bli tillgänglig i väggutförande av något slag?

(Och finns det drickbart kaffe på Max nu för tiden?)

8. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Häftig! En polare har en Mondaine, dock inte just den versionen. Den är clean, men ingen kvalitetsklocka direkt. 5000kr känns ok i och med urverket, men annars hade det NOG varit dyrt om det är samma kvalitet som på hans.

9. daviden
    Trådstartare

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Vi diskuterade väggur faktiskt. Det finns inget vad hon visste, inte heller planer på det. Tyvärr.

10. daviden
    Trådstartare

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    (Nej)

11. slimjim

slimjim Rösten från Bro

12. David

David Bödeln

13. slimjim

slimjim Rösten från Bro