• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nypris kontra begagnat

jaqob

Omega
Det finns ett gammal bra uttryck att man ska förså regler innan man bryter dem, men tänker ändå lyfta den tabubelagda frågan pris lite.

Som vissa av er har sett så är jag på jakt efter en Omega Speedmaster Pro till mig själv i trettioårspresent, men blir mer och mer förvirrad av priserna.
En ny 3570.50.00 kostar 27.295 kr på uret (och eftersom jag kommer att behandla begagnat så tycker jag att en gråhandlare är en okey jämnförelse).

När jag nu börjar titta på begagnade klockor så konstaterar jag ganska fort att åldern har väldigt lite betydelse för priset, och att begagnadepriserna ligger högt.
Ägnade mig åt att plocka ut alla Omega Speedmaster Pro från chrono24, plocka bort uppenbara specialmodeller och liknande, och plotta ut pris och år, och om man räknar med att behöva göra en service för uppemot 5k ganska så direkt så hamna absoluta merparten av klockorna över nypris.

Varför är det såhär egentligen? I alla andra hobbies jag har (2kanals hifi, bilar, fotografering osv) så sjunker priserna generellt snabbt ner under iaf. hälften (inkl eventuella servicar).

För att ha en lite mer precis fråga, varför väljer folk att köpa en 10-20 år gammal speedmaster för 20 och serva för 5, när en ny kostar 27? Är nyfiken, och vet inte riktigt hur jag ska resonera.
 

Bilagor

  • graf.JPG
    graf.JPG
    38.3 KB · Visningar: 156

aljung

Panerai
2-Faktor
Patina/mögel/charm kan ju vara en anledning till att köpa en äldre Speedy (eller annan klocka för den delen).
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Bara för att klockorna annonseras ut för ett pris så betyder det inte att de byter ägare för just det priset.
MSRP på en 3570.50 ligger väl på ca 32000 SEK vilket de flesta privata säljare brukar referera till som "nypris" oavsett vad de själva har köpt klockan för.
Att man sedan kan pruta på priset hos de flesta ADs och på så sätt komma ganska nära Urets priser är en helt annan sak.
 

Archie

Cartier
precis som rolex så är nog omega (just speedmaster) en av de modeller som håller sitt värde bäst. om man gillar vintage får man betala mer för det, om man vill "spara" några tusingar mot att köpa en ny, så visst, beroende på hur kräsen man är med en beg. med små skönhetsfläckar vs en sprillans. men ja du har en poäng i att man "tjänar" inte alls lika mycket på att köpa en begagnad speedmaster som en begagnad audemars piguet, JLC eller andra märken.
sen är det ju inget tvång att serva efter 5 år, så visst kan man köpa en med några år på nacken, ha den ett par år och sälja den för i princip lika mycket som man köpte den för.
 

max

Dancing Queen
Personligen ser jag bibehållet värde på vettiga modeller som något väldigt bra, har också hållt på med både bilar och hifi där båda mest var att kasta pengar i sjön i långa loppet, väljer man rätt objekt med klockor så bibehålls ofta värdet.
Ang nytt och beg så är det ofta ett tapp de första åren på nya ur men när det går över till vintage så är de helt enkelt svåra att få tag på fina exemplar samtidigt som varken design eller funktion har åldrats och priserna seglar därmed uppåt då det är så många som jagar just dessa vackra tingestar.

Det är lättare att jämföra med konst, tavlor följer inte heller kurvan för konsumtionsartiklar som bilar. De begagnas helt enkelt inte på samma sätt och det kommer inte nya modeller man "ska" ha.

Köper du en ny klocka nu och säljer om ett halvår så får du dock såklart räkna med ett tapp från listpris.
Värdestegring gäller dessutom bara vissa modeller, vissa modeller är "överprisade" och faller rejält.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Verket mina herrar, verket...:D
Enligt vad jag sett under åren så kostar en begagnad Speedy med ett cal. 861 ofta mer än en med cal. 1861.
Samtidigt betingar en Speedy med Cal. 321 mer pengar än en med Cal. 861.
Pratar vi 321 handlar det ju om vintage, och då spelar givetvis annat in också…som t ex tavla. länk o s v.

Kolla länken nedan för mer information…

Lycka till!
http://omegaforums.net/threads/speedmaster-calibers-321-vs-861-vs-1861.6563/
 

jaqob

Omega


Nädå, jag är på det fulla med på att saker kan bli exklusiva, oftast genom att vara ovanliga och svåråtkomliga.
Men, i fallet speedmaster så pratar vi om en klocka som går att köpa i allt väsentligt samma form som de begagnade, utan väntetid.
Jag har alltså absolut förstålse för att en pre-moon t.ex. är dyrare än en ny. Det som förvirrar mig är att en nittiotalare kostar nästan lika mycket som en ny...
 
D

Deleted member 1154

Guest
Canon objektiv kan i USA kosta typ $2000 nytt och $1900 begagnat, bara för att folk vet att i ett högre segment är det bra kvalite och begagnat marknaden kryllar inte av det folk vill ha...

Men jag tycker det är lite skumt för klocksnack har blivit lite sektifierat och så fort nån nämner Speedmaster Pro glimmar det i ögonen på många... Och jag har dragits med i detta och känner flåset i nacken och har nu till och med en köpes annons ute jag med..... :) vem ska rädda oss från galenskapen...
 

jaqob

Omega
Det är en trevlig klocka, som med sin historia inte ger riktigt samma vibbar som om man hivar fram en rolex "bland vanligt folk".
:)
 

Weiss

Omega
Utan att ha gjort någon djupare research tror jag att prismönstret påminner om det för elgitarrer från Gibson och Fender. En gammal möglig (och helt underbar) Les Paul från '59 kan kosta en förmögenhet, medan en fem år LP Standard förmodligen ligger en bra bit under inköpspris på cirkus 12-14 tkr.

(Någon expert här som vill bekräfta eller dementera? Det är några år sedan jag ägnade mig åt att köpa o sälja elguror; är så gammal så jag tycker att jag har de gitarrer jag behöver :cigar: )
 

JayJay

Rolex
Även jag tycker att Speedmaster ofta är för dyr. En ny går att hitta för runt 22k. En beg ska man alltid räkna med kan behöva service. I det här fallet kostar en sådan 5k. Alltså håller jag med TS om att det är konstigt när 10år gamla klockor i princip hamnar på samma kostnad som en ny... För det är ju inget speciellt eller ovanligt med en sådan.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Men herregud, precis som 4cie påpekade är det ju inget som säger att de säljs för det priset de listas.

Sen som sagt, det är en populär modell - om du inte vet om servicebehovet (och nej, det gör inte alla) kanske 22 låter som en bra affär för en 5 år gammal klocka.
 

jaqob

Omega
Även jag tycker att Speedmaster ofta är för dyr. En ny går att hitta för runt 22k. En beg ska man alltid räkna med kan behöva service. I det här fallet kostar en sådan 5k. Alltså håller jag med TS om att det är konstigt när 10år gamla klockor i princip hamnar på samma kostnad som en ny... För det är ju inget speciellt eller ovanligt med en sådan.


Ja, har tittat lite på dem. Finns en del för under 23k från Tyskland, och där börjar priset bli riktigt överkomligt.
Ska nog ägna kvällen åt lite referensgranskning... (Om någon spontant vet någon försäljare i den här prisklassen som är pålitlig så skicka gärna ett PM)

Edit: Och vill bara klargöra att jag verkligen förstår varför äldre och attraktiva ur, pre-moon, specialutgåvor, klockor fär O:et har en lite annan nyans än andra, kronan är lite större etc. kostar mycket mer. Samlingsdjävulen är stark! Det jag frågar om (inte ifrågasätter) är "vanliga" klockor med samma verk som säljs idag.
 

DrDre

Patek
Jag kan till viss del hålla med dig. Men först måste man nog bena ut vad det egentligen är man jämför. Om du tar vintage, så säljer den på något annat än "vara en vanlig speedmaster", dvs det blir lite som att jämföra äpplen med päron.

Men ska man försöka sig på att värdera en helt vanlig speedmaster så tycker jag att du gör rätt i som utgår ifrån nypriset, lägger till behovet av service (om det inte kan bekräftas att du kan vänta), lite annat som tex behov av ny rem, och kanske också risk och lite lite ytterligare reduktion för slitage den utsatts för. Sedan kan det ju finnas anledningen till att marknaden inte riktigt följer den logiken och det är ju svårare att förklara. Kan det tex vara så att det känns lite lättare rent psykologiskt att köpa en för 18 och så får man serva den lite längre fram?
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Att något är "prisvärt" (i synnerhet begagnat) är väl olika beroende på vem man frågar.

En person kanske tycker att 25k för en 5 år gammal Speedmaster är prisvärt (man sparar trots allt 7000:- jämfört med en ny från butik och 7000:- är ca 7st fulla tank soppa till bilen).

Nästa person kanske tycker att steget från 25k till 32k inte är så stort och kanske värt en sväng till AD och köpa nytt just pga att den är ny. Vem vet, man kanske kan pruta lite på priset också.

Jag tillhör den senare och föredrar att lägga till lite för att köpa nytt men det betyder inte att alla tycker likadant.
Det handlar helt enkelt om vad som passar just dig och att just du är nöjd med ditt köp :)
 

pederr

Cartier
Är inne på samma spår som du, Jaqob. Jag förstår att pre-moon med cal 321, Transitional, specialmodeller och i viss mån årgångarna med cal 861 stiger i pris. Det intressanta är varför 6-10 år gamla oservade 3570 ligger så pass högt.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Är inne på samma spår som du, Jaqob. Jag förstår att pre-moon med cal 321, Transitional, specialmodeller och i viss mån årgångarna med cal 861 stiger i pris. Det intressanta är varför 6-10 år gamla oservade 3570 ligger så pass högt.

För att det är en otroligt populär modell som säljer ändå.
 

Chattras

Cartier
Varför är det så att folk i gemen verkar tycka att bara för att något är begagnat så är ca 50% av nypriset max man ska betala?

Detta är ett skolboksexempel på marknadsekonomi. Hade detta inte varit en populär modell hade troligtvis efterfrågan minskat och således begagnatpriset. Bara att titta på hur det var med Daytona i helstål slutet 1990 början 2000. Jag fick själv ställa mig i kö och vissa som blev tilldelade plockade ut sina, hade dom ett tag och sedan sålde över priset hos AD. Detta trots att det tekniskt var en begagnad klocka.
 

jaqob

Omega
Varför är det så att folk i gemen verkar tycka att bara för att något är begagnat så är ca 50% av nypriset max man ska betala?

Detta är ett skolboksexempel på marknadsekonomi. Hade detta inte varit en populär modell hade troligtvis efterfrågan minskat och således begagnatpriset. Bara att titta på hur det var med Daytona i helstål slutet 1990 början 2000. Jag fick själv ställa mig i kö och vissa som blev tilldelade plockade ut sina, hade dom ett tag och sedan sålde över priset hos AD. Detta trots att det tekniskt var en begagnad klocka.


Jag tycker inte man kan jämnföra dessa två. I fallet Daytona så gjorde ju Rolex det smarta att se till att det var lång kö till klockan.
 
Topp