• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyserbad klocka stannar

Wallenberz

Breitling
Tjena KS! Jag har ett "problem"! Jag har en nyservad klocka med gångreserv på 42 h tror jag. Jag har använt den hela helgen och nu imorse hade den stannat. Då la jag av mig den kl 18.00 igår och den stannade på 07.00, alltså 13 h? :S är det något fel eller behöver man "gå in den"?
 

Wallenberz

Breitling
Jag gör som såhär! Jag vred ca. 20 varv imorse. Skall jag använda den idag och sedan låta den ligga upprätt tills den stannar och återkomma med resultat?
 

hollow123

Rolex
Jag gör som såhär! Jag vred ca. 20 varv imorse. Skall jag använda den idag och sedan låta den ligga upprätt tills den stannar och återkomma med resultat?
Bättre är väl att låta den ligga med en gång (självklart förstår jag att du vill använda klockan). Kolla om den går tills ikväll/natt har den stannat för tidigt eller inte överlevt natten kan du gå åter till urmakaren imorgon. Bättre att ta tjuren vid hornen så snabbt som möjligt.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jag gör som såhär! Jag vred ca. 20 varv imorse. Skall jag använda den idag och sedan låta den ligga upprätt tills den stannar och återkomma med resultat?


Spontant, och med erfarenhet av andra klockor är Breitling, så är 20 varv inte tillräckligt!
Står det att den är fullt uppdragen efter bara 20 varv i manualen, eller om du Googlar?
 

SSL

Audemars
Låt den dö, sen vrider du ca 40 varv eller så å sen lägger du den o kikar hur länge den hänger kvar

Edit: kan iofs inte så mycket om Breitling men 20 låter lite mesigt
 

Wallenberz

Breitling
Är p
Bättre är väl att låta den ligga med en gång (självklart förstår jag att du vill använda klockan). Kolla om den går tills ikväll/natt har den stannat för tidigt eller inte överlevt natten kan du gå åter till urmakaren imorgon. Bättre att ta tjuren vid hornen så snabbt som möjligt.


Är på jobbet men jag bor nära så jag lämnar den vid lunchtid och noterar tiden. :) Hoppas allt är under kontroll :/

Kan jag vrida upp klockan när som eller skall det endast göras när den har stannat? För övrigt är det en automatisk klocka, det kanske inte framgick :p
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är p


Är på jobbet men jag bor nära så jag lämnar den vid lunchtid och noterar tiden. :) Hoppas allt är under kontroll :/

Kan jag vrida upp klockan när som eller skall det endast göras när den har stannat? För övrigt är det en automatisk klocka, det kanske inte framgick :p

Den behöver inte stanna och du kan inte dra upp verket för mycket då det frikopplar när fjädern är maxuppdragen.
 

Wallenberz

Breitling
För att förtydliga: det är en automatisk.
Den stannar inte när jag använder den!
Den stannade imorse efter 13 timmar av armen.

Därav är väl frågan om den inte borde ha gått när jag vaknade imorse?
 

hedbrg

Panerai
För att förtydliga: det är en automatisk.
Den stannar inte när jag använder den!
Den stannade imorse efter 13 timmar av armen.

Därav är väl frågan om den inte borde ha gått när jag vaknade imorse?

Det beror på hur aktiv du är. Är man kontorsråtta är de inte säkert att man låter rotorn jobba nog mycket för full uppdragning.
 

mouqvist

Rolex
När du bär klockan finns det troligen tillräckligt med rörelseenergi för att ha igång den, varför klockan inte stannar.
För att testa gångreserven bör du göra som några skriver, dvs dra upp klockan fullt (typ 40 rotationer av kronan och du behöver inte låta den dö först) och kolla varje timme t.ex. Det är det enda sättet att ta reda på gångreserven.
 

hedbrg

Panerai
När du bär klockan finns det troligen tillräckligt med rörelseenergi för att ha igång den, varför klockan inte stannar.
För att testa gångreserven bör du göra som några skriver, dvs dra upp klockan fullt (typ 40 rotationer av kronan och du behöver inte låta den dö först) och kolla varje timme t.ex. Det är det enda sättet att ta reda på gångreserven.

Varje timme är rätt onödigt att kolla då det är rätt lätt att kolla när klockan stannade ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Varje timme är rätt onödigt att kolla då det är rätt lätt att kolla när klockan stannade ;)
Klockor kan ju stanna av olika anledningar. Flr att upptäcka om den exempelvis stannat när visarna ligger över varandra kan det vara smart att kolla om den håller tiden efter varje timma, eller om den tappat tid. Har den tappat tid så är det möjligt att visarna tar i varandra i vissa positioner.
 

David

Bödeln
Det finns ingen anledning att stanna vid 40 varv, vrid upp den ordentligt så att fjädern garanterat är maximalt spänd!
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Som tidigare sagts vrid upp den ordentligt, en klocka tar inte skada av att vridas upp tills det tar stopp, om man bara slutar försöka vrida när det tar stopp.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Och när den frikopplar skadas klockan inte även om man fortsätter vrida? :p

Om du lägger klockan mot örat samtidigt som du drar upp den så hör du nar den är fulldragen. Så länge den drar upp så är det spärrhakens hackande mot trummans kugghjul du hör. När den är fulldragen så hör du fjäderns slirande inuti trumman. Låter mer som en gräshoppa, lite surrande. Generellt låter 13 timmar för en nyservad klocka heltokigt. Håller den tiden eller drar den sig påtagligt, antingen framåt eller bakåt?
 

Wallenberz

Breitling
Tack för alla svar! Jag vred upp den ytterligare nu under lunchen ich från 12.55 ligger den hemma, får se resultatet. I övrigt verkar den hålla tiden jättebra
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tack för alla svar! Jag vred upp den ytterligare nu under lunchen ich från 12.55 ligger den hemma, får se resultatet. I övrigt verkar den hålla tiden jättebra
Är den automatisk förresten?

Kan vara så att de sjabblat med den automatiska uppdragningsfunktionen under service så du enbart kan dra upp den manuellt. Om automatiken funkar räcker det ju normalt att bara dra några varv och sedan ta på sig klockan så går den upp och håller sig på fullt när du sköter dina dagliga bestyr.

Nu kanske du drar upp den manuellt och inte får något av att du rör dig.
 

Wallenberz

Breitling
Nu har jag testat och den gick 43 h utan att stanna! Allt verkar vara i sin ordning.

Dock undrar jag, om den stannat på 07.50, är det då ok att byta datum därifrån och sedan ändra tiden till 20.45? Har hört att man ej skall byta datum i vissa lägen. Hur gör ni när eran stannat?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Nu har jag testat och den gick 43 h utan att stanna! Allt verkar vara i sin ordning.

Dock undrar jag, om den stannat på 07.50, är det då ok att byta datum därifrån och sedan ändra tiden till 20.45? Har hört att man ej skall byta datum i vissa lägen. Hur gör ni när eran stannat?

Borde inte vara några problem.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Nu har jag testat och den gick 43 h utan att stanna! Allt verkar vara i sin ordning.

Dock undrar jag, om den stannat på 07.50, är det då ok att byta datum därifrån och sedan ändra tiden till 20.45? Har hört att man ej skall byta datum i vissa lägen. Hur gör ni när eran stannat?
Undvik att ställa datum ett par tre timmar innan kl 24 (midnatt). Gäller spec ETA-baserade verk som jag förstått. Detta då verket håller på med datum skifte. Samma sak gäller ang att vrida klockan baklänges, undvik detta, speciellt nära datumskifte.
 
Topp