• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyservad, hur länge är en klocka nyservad?

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Ser flera annonser på K&S och reflekterar att benämningen "nyservad" används på saker som är servade för 1,5 år sedan.
Vart skall man dra gränsen för nyservad?
En bil. t.ex är inte nyservad 1,5 år efter senaste service.


Vad tycker panelen?
 

Alpha

Omega
Ja jag skulle bli en aningen besviken om nåt beskrivet som nyservat för mer än ett år sedan. Sen beror det väl på lite, en bil skulle jag bedöma som nyservat i 3-4 månader annars är det nog för lång tid för mig för att kalla den för nyservad då jag servar/servat mina bilar en gång om året.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Det blir svårt att sätta fingret på enligt mig. Varför inte bara skriva "servad 2013-bla-bla", kvitto finns."

Om det inte ligger med så vore det en bra riktlinje på köp & sälj. När då senaste servicen var som kan understrykas med ett kvitto eller om servicehistoriken är okänd.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Håller med JakobZ dvs skriv ut datum för när service gjordes och om det är garanti på servicen eller ej. Sen kan man ju välja att skriva nyservad eller ej.
 

CLT

Rolex
Nyservad om klockan nyss genomgått service. Alltså max någon månad.. Annars är det väl bara att ange datum.
 
P

Philippe Stern

Guest
Begreppet faller platt mot "servicegaranti kvar". Håller med Albert från Haga.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Nyservad är den väl max i 6månader. Som många redan har konstaterat är det bäst att helt enkelt skriva ut datumet servicen är gjord och hur lång garanti som finns.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Tycker, som några andra här, att man ska göra som med bilar.

Servad/besiktigad till det och det datumet.

Låter vettigt tycker jag.
 

Portofino

Panerai
Ser flera annonser på K&S och reflekterar att benämningen "nyservad" används på saker som är servade för 1,5 år sedan.
Vart skall man dra gränsen för nyservad?
En bil. t.ex är inte nyservad 1,5 år efter senaste service.


Vad tycker panelen?
Jag skulle personligen inte med gott samvete kunna skriva ut att en klocka är nyservad om mer än 6 månader gått. Men that's me..
 

Lowe92

Cartier
Håller med om att upp till 6 månader kan man fortfarande kalla den nyservad, men som så många andra säger så är ju datum för service och när garantin går ut att föredra.
 
Topp