• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyservad Speedmaster 145.022-69 // kronograf vs. gångreserv

xmagols

Omega
Hej!
Jag fick nyligen tillbaka min Omega Speedmaster 145.022-69 efter service. Allt ser ut att fungera bra förutom en intressant detalj. Som bekant har en Speedmaster runt 48-50 timmars gångreserv, och utan att använda kronografen stämmer det ganska exakt.

Av en händelse använde jag kronografen, men glömde stänga av den. Efter 8 timmar och 47 minuter stannade både kronografen och uret. När jag tryckte ”stopp” tickade klockan igång igen utan att jag rört kronan. Uret fortsatte sedan i dryga 41 timmar tills den stannade.
Jag gjorde ytterligare ett test där jag vred upp till max och sedan startade kronografen. Denna gång gick den i 8 timmar och 41 minuter innan både kronograf och uret i sig stannade. Vid detta tillfälle testade jag att vrida upp uret UTAN att trycka på ”stopp”. Resultatet blev att både kronograf och, uret i sig, tickade igång igen.

Är det ett normalt beteende? Om jag förstått saken rätt ska kronografen inte påverka gångreserven mer än ett par procent.

Vad säger experterna?

//Magnus
 

Sportster

Omega
Du har ju 12 timmars tidtagning på tavlan, det borde den klara iaf... Seriöst så borde kronografen gå mycket längre än så, något har blivit fel vid servicen (eller var fel innan). Intressant att den har sådan precision i felet. Hade det bara varit friktion i kronografdelen hade det nog varit större spridning i dina mätresultat. Skulle gissa på att något kärvar när den ska börja peta fram den nionde timmen. Gå tillbaka till servicestället och berätta om ditt problem om du inte redan gjort det. Kör någon tidtagning igen och se om det var en slump att den stannade på 8h4Xmin.
 

xmagols

Omega
Hej!
Problemet är löst. Schweizarna hade, på lekmansspråk, dragit åt för hårt när de plockade ihop delarna. Detta ledde till att den inte orkade dra fram minutvisaren när kraften blev för svag. Jag visade upp klockan för en av urmakarna på Rob.Engström (där jag lämnade in den) och han både konstaterade och fixade problemet.
Det gäller dock att inte släppa för mycket då minutvisaren kan hoppa fram själv om man skakar klockan.
Nu funkar den finfint och orkar mellan 38 och 40 timmar med kronometern rullande.
Slutet gott allting gott...
 
Topp