• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytillskott aka Glycine revival...

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tillhör ju en liten klick av hardcore glycinefanatiker (eller kanske inte en klick eftersom det mest handlar om moi och Eric Jajjamänsan...) och jag har själv bränt igenom ett fullt varv i Glycines sortiment.

Kvar i samlingen stannade 'bara' ett par-tre stycken som jag verkligen gillar och tyvärr har de senaste tillskotten i Glycines sortiment inte riktigt smakat. Men ett litet sug i Glycinetarmen har alltid legat latent och nu small det till med en av deras mer välbyggda pjäser....

UPS ringde precis på dörren och lämnade av detta dykarmonster.... (Bild 1 har jag lånat från säljaren...)



På originalband i gummi:


På bättre vintageläder:


Lite kort om klockan:
46mm boett, 18mm tjock, COSC-verk, limiterad till 300 ex, heliumtjofling, 1000m WR.

Kort sagt en riktig gris, och som jag älskar den! :D
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1353941754.566566.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1353941754.566566.jpg
    34.5 KB · Visningar: 629
  • ImageUploadedByTapatalk1353941823.232680.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1353941823.232680.jpg
    49.1 KB · Visningar: 628
  • ImageUploadedByTapatalk1353941856.244610.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1353941856.244610.jpg
    54.3 KB · Visningar: 629

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Härligt Maestro.. Försökte byta till mig en sån från UK i somras men det bidde inget.
De två knapparna är väl en Helium ventilpryl och en låsning till vridringen?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Denke skrev:
Jag tillhör ju en liten klick av hardcore glycinefanatiker (eller kanske inte en klick eftersom det mest handlar om moi och Eric Jajjamänsan...) och jag har själv bränt igenom ett fullt varv i Glycines sortiment.

Tur att du skrev det, för det hade jag helt missat. ;)
Mastodontig indeed, men cool!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack!

Jag är rätt nöjd med den. Den tillhör en handfull klockor från Glycine som enligt min mening är rejält uppsnäppade kvalitetsmässigt än the average combat och den känns riktigt rejäl och gedigen.

Kronan kl 4 är en manuell heliumventil och kronan kl 2 betjänar låsning av vridringen. De enda två riktiga minusen är dels gummistronken som iofs är custom för boetten men den sticker ut för mycket runt min handled efterson den inte är tillräckligt neråtböjd. Om den ska sitta bra måste jag ha den så där kasslerspänd över armen...funkar inte för mig.

Det andra minuset är skruvarna vid lugsen. Den smarta lösningen (lex Panerai) är ju att ha en pinne med gängad ände som easy peasy skruvas in och ut när man byter band. Den knasiga lösningen (som så klart valts av Glycine...) är en pinne OCH en liten, liten skruv som ska möta pinnen i andra änden. Man får typ ha klockan i munnen eftersom man behöver två skruvmejslar när man byter band... :twisted:

Sa jag förresten att den väger ungefär lika mycket som en hög släppt av en polishäst utanför Råsunda? :mrgreen:
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Porsan : det MÅSTE den ju göra. Allt annat vore ORIMLIGT! Jag ska testa, har ett svart zulu som ligger och skräpar... :D

@Ariste : har inte hittat någon avtryckarknapp.... Helt rätt om storleken, upplevs ungefär som en panna på armen. Inga lugs som sticker ut över armkanterna etc..
 
Denke skrev:
Det andra minuset är skruvarna vid lugsen. Den smarta lösningen (lex Panerai) är ju att ha en pinne med gängad ände som easy peasy skruvas in och ut när man byter band. Den knasiga lösningen (som så klart valts av Glycine...) är en pinne OCH en liten, liten skruv som ska möta pinnen i andra änden. Man får typ ha klockan i munnen eftersom man behöver två skruvmejslar när man byter band... :twisted:

Bell % Ross har en liknande lösning, men har tagit det ett steg längre som jag antar ska förstärka industri och instrument känslan så medföljer det TVÅ st insektsnycklar som man använder när man byter band!

Jag tyckte inte att det var så pilligt!

BRToolSet01-500x500.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
masterkiller skrev:
Denke skrev:
Det andra minuset är skruvarna vid lugsen. Den smarta lösningen (lex Panerai) är ju att ha en pinne med gängad ände som easy peasy skruvas in och ut när man byter band. Den knasiga lösningen (som så klart valts av Glycine...) är en pinne OCH en liten, liten skruv som ska möta pinnen i andra änden. Man får typ ha klockan i munnen eftersom man behöver två skruvmejslar när man byter band... :twisted:

Bell % Ross har en liknande lösning, men har tagit det ett steg längre som jag antar ska förstärka industri och instrument känslan så medföljer det TVÅ st insektsnycklar som man använder när man byter band!

Jag tyckte inte att det var så pilligt!

BRToolSet01-500x500.jpg

Är nog betydligt enklare med insexnycklar, den vinklade kan du ju "lägga" på bordet typ. Med skruvmejslarna är man tvungen att hålla i tre saker med två händer samtidigt som man skruvar... :)
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Många gram per krona faktor ; )
Ser ju trevlig ut och jag hoppas på en lunchdate så jag kan stoppa ner två riktiga vintage klockor i den kastullboetten.

Grattis till ett nygammalt steg ner i glycineträsket.

Ps den ser ju faktiskt fin ut ; )
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Porsan skrev:
Hur gick det med zulut? Bild annars har det inte hänt...


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Nu har det hänt! Snyggt blev det också. :D
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1354003914.917305.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1354003914.917305.jpg
    68.5 KB · Visningar: 136
Topp