• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt bedrägeri!

Biffbert

Cartier
Tyvärr kan bedragare vara väldigt övertygande och många tänker nog "det händer inte mig". Har själv blivit blåst en gång och då var tillvägagångssättet nytt för mig (ett annat än detta) och bedragaren lyckades få rätt på alla kontroller jag kände till då.
Jo det är klart, detta är väl vad de "jobbar" med så kan ju tänka mig att de är slipade... Dock är det ju lättare att åka dit i ditt fall när det är ett okänt tillvägagångssätt, här har man ändå läst (fler än en gång) att folk har åkt dit på just detta sättet
 

max

Dancing Queen
Men hos SHB är pengarna redan borta?
Loggar du in på SHBs hemsida så kan du välja överföringsdatum, väljer man morgondagens datum så är det bara att plocka bort överföringen när man kommer hem. Tror det fungerar lika dant om man gör överföringen efter kl 14 på vardagar samt hela helgerna och pengarna ska till annan bank?

Annars kan du ju helt enkelt lägga en överföring på en större summa än vad som finns på kontot, så avbryts den ju av sig själv (måste ange morgondagens datum för att få igenom den utan varningar).

Swish är väldigt bra i privataffärer!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Vad händer om man knallar ner till banken och ber dem göra överföringen? Vågar man då släppa iväg klockan innan pengarna landat på kontot om nu köparen och säljaren inte har samma bank.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Vad händer om man knallar ner till banken och ber dem göra överföringen? Vågar man då släppa iväg klockan innan pengarna landat på kontot om nu köparen och säljaren inte har samma bank.


Han jag köpte Subben av ville att vi skulle gå till min bank, där jag kunde föra över pengarna till hans konto. Han frågade bank-tjejen om jag kunde dra tillbaka pengarna.
Nej, svarade hon.
Sedan lämnade han över klockan :)
 

Angeli

Rolex
2-Faktor
SHB direktöverföring går ej att stoppa. Men senare lägger man det till dagen efter eller som en betalning som i detta fallet så går det att gå in och avbryta transaktionen. Man måste skilja på direktöverföring eller betalning via transaktion! Kommer precis från lokala kontoret och frågade just om det här om jag skulle köpa eller sälja en klocka när det blir aktuellt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Verkar som att det har ändrats eller är det jag som är snurrigare än vanligt :) Har bestämt för mig att det fanns olika tak beroende på vilken bank det handlade om.

Jag tror taken ligger på lite olika nivåer och att man själv aktivt måste höja gränsen ifall man vill föra över beloppen som nämns i den här tråden?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det finns två tak.

Ett för din dagliga användning. Då är det upp till 15k/vecka.

Sedan finns det ett tak för en enda överföring, som är upp till 150k.

Swedbank.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror taken ligger på lite olika nivåer och att man själv aktivt måste höja gränsen ifall man vill föra över beloppen som nämns i den här tråden?
Man behöver via internetbanken lägga till en mottagare med tillfälligt höjt swishbelopp, exempelvis 140kkr. Därefter är det bara att swisha.
 

adress

Friends of KS
Visst, tråkigt att det händer men i dessa fall får man skylla sig själv. Det är klart man måste kolla på att man har pengarna på kontot innan man ger ifrån sig klockan...

Använd swish eller för över till samma bank så du ser pengarna direkt, när du ser pengarna, då kan du lämna ifrån dig klockan. Det är fan inte svårare än så...

Håller med. Antingen kontant - men knappast sådana belopp. Eller Swish. Går att på SEB göra en tillfällig/engångshöjning upp till 150 tkr. Då sitter dom helt klart på kontot. F2F på sådana belopp - banken eller AD. Dyra läropengar - men lätt att vara efterklok. Hemskt !
 

Angeli

Rolex
2-Faktor
untitled1.png
 

Rivalen

Rolex
Lider med Henk att han blivit lurad.

Till alla för framtiden: Detta är beskrivet mängder av gånger, senast i en tråd på TTT för några dagar sedan, att man skall inte acceptera betalningar som ligger i kö på köparens dator för att överföras till säljarens konto i annan bank. Han bara häver den instruktionen när han kommer ut genom dörrn. Snälla gå inte på denna "lätte" mer nu. Du skall kunna se pengarna på ditt bankkonto via din inloggning i din bank eller i Swish innan du lämnar ifrån dig klockan. Detta enkla tricket är beskrivet och varnat för här och på TTT och på klockinfo.se sedan år tillbaka.

Gissar att han inte prutade eller var så smidig så att han prutade anpassat lite?

Tråkigt som tusan.
 

Rivalen

Rolex
Dottern sålde ett felköp för halva priset (350:) på blocket och det skulle betalas kontant, men när de kom så ville köparen Swisha ändå. Ok, dottern har Swish så kör på, men hon hade inte telefonen med sig. Säljaren visade i sin mobil att det var bekräftat som Swishat o klart. Dottern tyckte det såg reko ut så parasollen överlämnades. Några pengar fanns inte på konto när hon tittade i sin mobil. Säljaren var helt ärlig - hade gjort nåt/glömt nåt tryck och gjorde om transaktionen så allt blev helt Ok.

De skumma lär sig alla trix i boken. Bara när du kan se pengarna via din inloggning till din bank eller din Swish - inget annat är Ok när det gäller betydande värden.
 

jhm

Panerai
Med ett förflutet i kreditupplysningsbranschen, kan jag råda alla och envar, att man kan aldrig vara tillräckligt paranoid. Jag litar inte på någon, oavsett hur ärlig uppsyn vederbörande har. Tipset någon gav om att kliva in på banken var nog det bästa. Om inte annat finns det vittnen både live, och på bankens kameraövervakning om det skulle bli något knas senare.

Ett bra alternativ i affärer med lite större belopp, är som brukligt när man köper och säljer bil privat. Gå in på banken med din köpare och se till att vederbörande köper en bankväxel, som sedan löses in/förs över till ditt konto INNAN klockan lämnas över. Har själv gjort transaktioner i 50+K-klassen på bank, och det har funkat lysande.

En köpare som inte fixar detta upplägg är troligtvis inte seriös. Nackdelen med detta upplägg är ju att det bara funkar F2F, men detta sätt kan man ju begränsa sig till om man vill vara säker. Har själv klarat mig helt utan att bli blåst någon gång. Ändå har jag en gång skickat förskott till en kille när jag köpte en dator på 7K i början av 2000-talet. Var rätt nervös den gången att det skulle dyka upp en låda med tegelstenar istället, men det gick bra.

Så, oavsett ni köper eller säljer, här är några tips;

1. Skaffa ett gratiskonto på Ratsit eller motsvarande, för att kunna verifiera säljarens/köparens personuppgifter.

2. Vid försäljning av större belopp, ring även KfM och kolla om personen har ett skuldsaldo hos dem, och även vilken typ i så fall.

3. Gå vid tveksamheter först till AD för att verifiera klockan, och sen till banken för att göra upp affären.

4. Är du riktigt paranoid, kan du även registrera dig på Lexbase, och på så sätt kolla om personen är straffad, t ex för bedrägeri.

Man kan aldrig vara helt säker, men ju grundligare man gör sin hemläxa, desto mindre är risken att man blir blåst. :)
 

adress

Friends of KS
PayPal är ju också en variant. Går att föra över mellan privatpersoner utan kostnad.
Fritt att fylla på sitt konto från bank - för köparen i detta fall.
Fritt att ta emot - och själv föra över till sin bank - för säljaren i detta fall.
Ingen kostnad alls - så länge det inte är företag inblandat - eller utländsk valuta.
Har själv använt det i F2F - och några distansfall - med en garanti från PayPal.
Ratsit kollar jag alltid med över 1000kr. Ger ju en hel del fakta precis som jhm skrev.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
PayPal är ju också en variant. Går att föra över mellan privatpersoner utan kostnad.
Fritt att fylla på sitt konto från bank - för köparen i detta fall.
Fritt att ta emot - och själv föra över till sin bank - för säljaren i detta fall.
Ingen kostnad alls - så länge det inte är företag inblandat - eller utländsk valuta.
Har själv använt det i F2F - och några distansfall - med en garanti från PayPal.
Ratsit kollar jag alltid med över 1000kr. Ger ju en hel del fakta precis som jhm skrev.

Paypal är dock också lite snårigt, det är viktigt som säljare att man kräver att köparen för över pengarna som gåva. Annars kan köparen starta en tvist där paypal låser pengarna tills tvisten är avgjord. Förhoppningsvis bör man ju då få tillbaka pengarna men jobbigt läge...
 

jhm

Panerai
PayPal är ju också en variant. Går att föra över mellan privatpersoner utan kostnad.
Fritt att fylla på sitt konto från bank - för köparen i detta fall.
Fritt att ta emot - och själv föra över till sin bank - för säljaren i detta fall.
Ingen kostnad alls - så länge det inte är företag inblandat - eller utländsk valuta.
Har själv använt det i F2F - och några distansfall - med en garanti från PayPal.
Ratsit kollar jag alltid med över 1000kr. Ger ju en hel del fakta precis som jhm skrev.


Finns gott om paypalbedrägerier. Sök på youtube t ex. Folk som blivit av med både pengar och vara. Fula fiskar som säger sig vilja returnera varan och sen skickar en tegelsten i retur, samtidigt som Paypal gett dem sina pengar i retur. Gäller att passa sig.
 
Jäkligt tråkigt! men hur godtrogen kan man igentligen va?
Jag säljer endast klockor till ks medlemmar med x antal inlägg och gillanden!
 

Angeli

Rolex
2-Faktor
Jag gillar ditt tankesät men man måste ge alla en ärlig chans :)
Som relativt ny på forumet, så innebär det väll att folk inte vill sälja till mig då :(
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Alltid lika tråkigt att höra dessa hitorier. Man kan verkligen inte vara försiktig nog vid försäljning. Swish är det bästa som hänt privathandel :)
 
Topp