• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt bedrägeri!

paradis

Audemars
Håller med alla att det är tråkigt , hemskt att bli lurad. Säljaren är medlem på annat forum , sedan 2012 ock borde ha varit lite vaken......
 

adress

Friends of KS
Paypal är dock också lite snårigt, det är viktigt som säljare att man kräver att köparen för över pengarna som gåva. Annars kan köparen starta en tvist där paypal låser pengarna tills tvisten är avgjord. Förhoppningsvis bör man ju då få tillbaka pengarna men jobbigt läge...
Som jag skrev F2F och överföring mellan " vänner " vid tillfället.
Använde det senast för 2 veckor sedan F2F för ett belopp på 22tkr. Vi satt på ett fik. Han fick beloppet till sitt PayPal konto på 2 minuter. 5 minuter senare hade han fört över till sitt konto i SEB. Ingen avgift vare sig för honom eller mig. Men naturligtvis går allt att missbruka. Nu hade jag en summa på PayPal som jag " ville bli av med " Då var detta ett sätt. Alla var nöjda - utom möjligtvis PayPal som inte fick ngt arvode. :bawling:
 
  • Like
Reactions: jhm

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Som jag skrev F2F och överföring mellan " vänner " vid tillfället.
Använde det senast för 2 veckor sedan F2F för ett belopp på 22tkr. Vi satt på ett fik. Han fick beloppet till sitt PayPal konto på 2 minuter. 5 minuter senare hade han fört över till sitt konto i SEB. Ingen avgift vare sig för honom eller mig. Men naturligtvis går allt att missbruka. Nu hade jag en summa på PayPal som jag " ville bli av med " Då var detta ett sätt. Alla var nöjda - utom möjligtvis PayPal som inte fick ngt arvode. :bawling:


Ok. Jag tyckte dock inte att det riktigt framgick riktigt, varför jag tyckte en varning var på plats. Är man ovan och inte känner till paypal och alla de olika sätt som man kan föra över pengar, finns det en risk att det blir strul om man möter en "kunnig" köpare med onda avsikter.
Faran med paypal är ju att det syns på mottagarkontot att en inkommande transaktion är kommande, fast det då fortfarande finns en risk att den som skickade pengarna startar en tvist (Om man väljer annat än gåva).

På grund av att Paypal (som dock är säkert om man vet vad man gör) är så pass snårigt, tycker jag ändå att swish är ett bättre alternativ.
 

adress

Friends of KS
En varning är absolut på sin plats. PayPal har blivit mycket bättre - bara under detta år. Deras app - i mitt fall för iPhone - fungerar väldigt bra. Det dom flesta är oroliga för är avgifter som tillkommer - vilket det som sagt var inte behöver göra. I de fall där det är en avgift på 3% - kan man vid överförandet - bestämma vem som skall stå för kostnaden.
Rent generell är det - som du skriver - bästa alternativet Swish. Än så länge kostar det heller inget - på dom flesta banker.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag har varit nära att åka på Paypal-blåsning. Jag sålde via eBay lite till en kille i England, fick bra betalt. Han betalade med Paypal och jag skickade rek på grund av värdet. Efter några dagar låste Paypal pengarna eftersom banken i England hade gjort en "withdrawal" (eller liknande) - kanske hade han betalat med stulet kreditkort. Efter att ha skickat in mail-konversation, spårnings-infon på rek-brevet och lite annat så fick jag till slut pengarna från Paypal men det tog några veckor. Hade jag inte skickat så att det gick att spåra så hade jag varit blåst.

Med andra ord: Jag är inte längre säker på att jag har pengarna trots att de sitter på mitt Paypal-konto.

Kom ihåg: Paypal är inte en bank.
 

adress

Friends of KS
Jag har varit nära att åka på Paypal-blåsning. Jag sålde via eBay lite till en kille i England, fick bra betalt. Han betalade med Paypal och jag skickade rek på grund av värdet. Efter några dagar låste Paypal pengarna eftersom banken i England hade gjort en "withdrawal" (eller liknande) - kanske hade han betalat med stulet kreditkort. Efter att ha skickat in mail-konversation, spårnings-infon på rek-brevet och lite annat så fick jag till slut pengarna från Paypal men det tog några veckor. Hade jag inte skickat så att det gick att spåra så hade jag varit blåst.

Med andra ord: Jag är inte längre säker på att jag har pengarna trots att de sitter på mitt Paypal-konto.

Kom ihåg: Paypal är inte en bank.
Ingen bank - men dom lyder under samma EU regler som bankerna. Absolut att man kan bli blåst - med alla betalningssätt. Faktum är ändå - i dom flesta fall ordnar det sig till slut. Den lurade får pengarna tillbaka - även om det är mycket jobb. På PayPal kan du inte omsluta - göra transaktioner över 2000€ under 30 dagar - om du inte är verifierad. Då är det stopp. En del av verifieringen - innebär att kontokort skall knytas till PayPal. Man skall skicka in kopia på godkänd legitimation ( körkort - ID Bank) och egna fakturor - ex Vattenfall - för att styrka vem man är. På det underlaget gör deras avdelning en verifiering - som tar allt upp till några veckor. Kontrollfrågor kommer också under tiden. Efter det kan du omsluta 500.000kr eller mer - som exempel. Finns ingen gräns - men prövning kan åter ske.
Tar vi nu samma exempel med bank - en överföring - vem får pengarna tillbaka då........
Man måste ju kunna handla i Sverige - och utomlands - utan att råka illa ut. Dom flesta affärer är ändå riktiga. Dom flesta köpare och säljare - är som vi på KK. Sedan finns inga 100% garantier. Då skall man nog bara köpa nytt - i affär. Lite mycket om PayPal kanske. Men jag använder der en hel del - och det kan finnas intressanta bitar för en del. Sedan finns ju Payson med garanti.
Pengarna låses för säljaren tills du godkänt varan. Kostar en del - men det kan det vara värt.
Återigen - F2F där det är möjligt - på neutral mark (ex AD). Kontanter eller Swich - med båda telefonerna närvarande. Mer går nog inte att göra för oss och andra.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ingen bank - men dom lyder under samma EU regler som bankerna. Absolut att man kan bli blåst - med alla betalningssätt. Faktum är ändå - i dom flesta fall ordnar det sig till slut. Den lurade får pengarna tillbaka - även om det är mycket jobb.
...
Tar vi nu samma exempel med bank - en överföring - vem får pengarna tillbaka då........
Så kan det vara, att det är "lättare" att få tillbaka pengarna via Paypal än en bank när man aldrig får varan. Jag använder själv PP när jag köper. Som säljare... där låter jag alla få bilda sig en egen uppfattning. Google is your friend. Men de som någon gång fått sina pengar frysta av PP tar sig nog en extra funderare nästa gång PP skall användas.

Precis som med försäkringsbolag så är det först när det blir ett problem som skall lösas som man märker vad företaget verkligen går för.
 
Topp