• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Du postar urverk som du inte känner till, du har ingen koll på platina och dess värde, Bratten kände du inte till. Och sedan ska du starta ett nytt klockmärke, ett till i mängden. Jag antar ni kör kickstarter.
Detta måste vara en troll-tråd.....

Hade nog tagit inlägget mer seriöst om det var färre grammatiska fel och särskrivningar.

Skärp dig, Ibland är du en tråkig fan.

En vild gissning är att Fred är 17år, jag va ingen mästare i grammatik då heller ;)
 
P

Philippe Stern

Guest
Hej mitt namn är fred och jag och min kollega planerar att starta ett nytt klock företag detaljer kommer vid uppstarten men vi tänkte höra med er klock fantaster om ni har några bra idéer eller önskemål om vad ni saknar på dagens klockor så att vi skulle kunna uppfylla era krav som en framtida kund kanske ( klockan ska i alla fall vara en halv skeleton med ett miyota citizen 90s5)
En vild gissning är att Fred är 17år, jag va ingen mästare i grammatik då heller ;)
Du har nog utvecklats. Här kommer lite återkoppling på ditt inlägg: 17 år skrivs med mellanslag. Sen sak det vara punkt efter år. Jag ska ha stor bokstav. Sen heter det var, inte va.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor

nissehult

Patek
2-Faktor
Hej mitt namn är fred och jag och min kollega planerar att starta ett nytt klock företag detaljer kommer vid uppstarten men vi tänkte höra med er klock fantaster om ni har några bra idéer eller önskemål om vad ni saknar på dagens klockor så att vi skulle kunna uppfylla era krav som en framtida kund kanske ( klockan ska i alla fall vara en halv skeleton med ett miyota citizen 90s5)
Du kanske har märkt att de flesta driver med dig här. Attityden i tråden beror främst på att medlemmarna misstänker att vad som kommer komma är en massproducerad kinesisk sk. parfymklocka med en mer eller mindre påhittad historia om design och produktion rotad i traditionella svenska rötter (tänk skärgård, fjällvärlden, timotej-ängar, eller ute-fika på stan en sommarkväll) och som kommer att säljas under en REA-skylt på Ur & Penn. Med andra ord: misstanken är att ni bara vill casha in på Daniel Wellingtons/Michael Kors-hajpen istället för att leverera en genuin klocka byggd med kärlek.

Bli inte nedslagen över tonen här - det är sån den lätt blir när kunniga nördar vill dissa något nytt. Ni har en lång väg framför er, men kommer ni med något bra så skall ni se att tongångarna ändras. Här är några exempel på andra företag som presenterat sig på KS:

Knut Gadd
https://klocksnack.se/threads/knut-gadd.39633/
En batteri-klocka i gränslandet mellan parfymklocka och "riktig" klocka. Överlag så har kommentarerna varit positiva och företaget har skött sig snyggt här. Orsaken till varför Knut Gadd gillas är för att det är en egen design och att det för prisnivån är en vältillverkad klocka. Den utstrålar kvalitet trots att den "bara" har ett billigare batteriurverk.

Alf
https://klocksnack.se/threads/nytt-svenskt-klockmärke.44639/
En klocka just nu i design-fasen. Även denna har en relativt egen design och företaget är uppriktigt intresserad av att få feedback på produkten. Folk gillar detta.

Karlskrona
https://klocksnack.se/threads/karlskrona-baltic-shield-final-design-renderings-and-specs.38538/
Detta är en mekanisk klocka som har blivit sågad och grillad ganska rejält. Orsakerna är flera, men främst på grund av att den sades vara egen design trots att det har uppdagats att det mer eller mindre är en "off the shelf"-design från den kinesiska tillverkaren. Klockan liknar för mycket för många redan existerande klockor. Sedan så har företaget (personen) fått dåligt rykte på grund av tvivelaktiga reklam/försäljningsknep.


Lycka till med ert företag.

PS. De flesta här gillar inte skeletterade tavlor. Det är bättre att beskåda urverket på baksidan. Men å andra sidan så kanske inte KS klocknördar är er målgrupp...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker att märket ska heta "fred på jorden" eller det mer internationella "peace "

image.jpg

Klockan kan se ut så här fast med bryggor som formar ett peace märke.
Och en duva som sitter fast på sekundvisaren och flyger fram i takt med tiden.

Märket Fred, modellen Peace:
Sedan tidernas begynnelse har vi utvecklat denna unika klockmodell vilken representerar världens enighet och tidens helande effekter. Den skeletterade tavlan symboliserar en förstörd värld varöver duvan glider för att sprida fred och kärlek. Tiden läker alla sår, som man säger.

Klockans hölje är tillverkat i platina och i klockan sitter ett manuellt japanskt urverk utvecklat för fickur. Detta sammantaget ger en unik klocka med mycket hög kvalitet.
 
Senast ändrad:

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag går på helheten.

Hittepå-namn och ingen egen tillverkning känns rätt så skakigt om man ser på helheten :)

"1908 registrerade Wilsdorf varumärket ”Rolex” och öppnade kontor i La Chaux-de-Fonds iSchweiz. Bolagsnamnet ”Rolex” registrerades 15 november 1915. Namnet var påhittat, och bakgrunden är oklar. Det sägs att Wilsdorf ville att namnet skulle vara lätt att uttala på alla språk."
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hittepå-namn och ingen egen tillverkning känns rätt så skakigt om man ser på helheten :)

"1908 registrerade Wilsdorf varumärket ”Rolex” och öppnade kontor i La Chaux-de-Fonds iSchweiz. Bolagsnamnet ”Rolex” registrerades 15 november 1915. Namnet var påhittat, och bakgrunden är oklar. Det sägs att Wilsdorf ville att namnet skulle vara lätt att uttala på alla språk."
Hehe, nu var det som sagt bara första intrycket, men ja, TS kanske briljerar, time will tell :)
 

Guden

Cartier
Och en duva som sitter fast på sekundvisaren och flyger fram i takt med tiden.

Märket Fred, modellen Peace:
Sedan tidernas begynnelse har vi utvecklat denna unika klockmodell vilken representerar världens enighet och tidens helande effekter. Den skeletterade tavlan symboliserar en förstörd värld varöver duvan glider för att sprida fred och kärlek. Tiden läker alla sår, som man säger.

Klockans hölje är tillverkat i platina och i klockan sitter ett manuellt japanskt urverk utvecklat för fickur. Detta sammantaget ger en unik klocka med mycket hög kvalitet.
Finns en stört-skön gubbe i mitt område som heter Fred, men inte vill bli kallad för annat än "Mr. Peace". Han är en riktig glädjespridare som hälsar på varje människa han ser, samtidigt som han visar upp peace-tecknet med två fingrar i luften. Kommer lätt att köpa en "Fred - Peace" klocka. :D
 
P

Philippe Stern

Guest
Finns en stört-skön gubbe i mitt område som heter Fred, men inte vill bli kallad för annat än "Mr. Peace". Han är en riktig glädjespridare som hälsar på varje människa han ser, samtidigt som han visar upp peace-tecknet med två fingrar i luften. Kommer lätt att köpa en "Fred - Peace" klocka. :D
Jag har fredsmärket på min GMT. Jag är en fridens man.

IMG_20151124_105226.jpg
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Mina tips skulle väl vara att verkligen planera så att ni kan leverera. Har ni kontrollerat vad som krävs för att gå från start till mål för klocktillverkningen. Hur ska ni distribuera klockorna? Har ni tillräckligt med kapital? Vilken målgrupp har ni? Vilken prisklass? Ytterst relevant eftersom det begränsar vad ni kan komma till skott med tillverkningsmässigt.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
@Fred Rockler Säger varken bu eller bä om er uppstart men en viktig sak som en hel del andra som försöker göra samma resa glömt är kommunikation (finns undantag där de inte missat detta) . Var lyhörda, lyssna in, var transparenta men framförallt bemöt kommentarer och frågor. Det kommer löna sig
 
Topp