• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Nytt" - Fortis Marinemaster - Valjoux 72

Donkii

Boushh
2-Faktor
För ett antal år sedan dök denna upp på radarn när jag letade Valjoux 72, tyckte den var så jäkla bra! Men det var ju en Fortis, mot mitt bättre vetande så blev det en liten halv diss just pga märket, ett märke som jag nu vänt helt kring, det finns en intressant historik, ryska kosmonauter använder Fortis osv..

"Även Harrison Ford på vita duken använder Fortis"
Harrison%20Ford%20Wearing%20His%20Fortis%20Official%20Cosmonauts%20Chronograph%20in%20Enders%20Game.jpg


Klockan som dök upp för några år sedan var en Marinemaster från tidigt 70-tal, den som dök upp då var i ett ganska så trist skick, använd såklart och med en rätt saftig prislapp med mina mått mätt för en gammal Fortis. Vi spolar fram bandet och i början på januari i år slängde jag iväg ett mejl på en annons, I'll take it!, fick som svar efter ett fåtal minuter att jag precis missat den med några minuter, klockan jag missade var en Blancpain Fifty Fathoms 3H Bund... Hängde med huvudet ett tag och slängde iväg ett till mail, I know that you have some other nice watches, are you selling any of the others?, svaret dröjde nästan en dag... I don't know how you like this, and I don't really know if I'm willing to sell it, but it's a nice Fortis with Valjoux 72, repliken dröjde inte allt för länge från min sida, I'll take it!... Lite visste jag då att priset på den jag dissade för 2-3år sedan var typ 10ggr lägre än det jag betalade idag..

Whats not to like?
Vintage sport kronograf, klassiska raka bandhorn och dykar vridring. Valjoux 72 verket är som grädde på moset till denna boett, lätt att sväva iväg men det räcker med att kolla på luggarna. Storleksmässigt kliver den in på 39mm men buffar till sig lite extra när bezeln har ett litet överhäng vilket gör att den bärs lite större, funkar för mig.
CtacbTS.jpg

kYa7eMd.jpg


Namnet Marinemaster är väl mest förknippat med Seiko men det verkar som att Fortis använt namnet/ordet sedan 50talet.
Den här modellen, från Fortis, dateras till 1972 och förtjänar väl sitt namn. En 70-tals kronograf med 200m WR är ju helt ok.

CXGFgwi.jpg


Marinemastern finns tillgänglig i två olika varianter. En med blå accenter och en med gul/orange accent. Referensen för de båda ska vara 8001 och särskilt mycket mer information kring dessa finns inte att hitta. Fortis har nu i modern tid släppt en re-issue och man kanske ska anta att det blir ett litet uppsving för denna vintagepärla?
wnBSkdz.jpg
uv7U7z2.jpg
F6gwHs3.jpg
vQLu66x.jpg
wVET69r.jpg
CXGFgwi.jpg

Pue6QXd.jpg
UzblC1U.jpg
38sTg2U.jpg



Jag kanske ska nämna att jag faktiskt har den gul/orangea tavlan till denna också, får se om det blir en omkastning så småningom.
dyzXSpI.jpg

22584241379_c241c310d4_k.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Oj, det var lite pengar det. Men om en autavia ligger runt 100' idag så förstår jag att det händer saker även här. Måste dock fortfarande ha varit ett jäkligt bra pris för 2-3 år sedan för ett val 72.
Jag inser det nu, vilket får mig att tro att det måste ha varit något fishy.
Tycker du £2500 är lite för V72 generellt eller för just denna typ av klocka?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag inser det nu, vilket får mig att tro att det måste ha varit något fishy.
Tycker du £2500 är lite för V72 generellt eller för just denna typ av klocka?
Nja, personligen tycker det är lite mycket pengar om inte boett och tavla är riktigt bra. Enicar ligger väl på gränsen, snygga tavlor i compressorboetter för 20-30'. Ett löst val 72 verkar ju kosta runt 7'. Köpte på mig min Desotos med val 72 för verkets skull, men nu gillar jag den som klocka. Betalade 5' för knappt två år sedan?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Supersnygg klocka Donkii! Lite av ett favoritmärke för mig Fortis. Jag har ju en Kosmonaut kronograf själv (dessa kan man ju fortfarande hitta för småpengar).
Gillar den blå färgen. Länken var riktigt snygg också, trots att den inte var original. Gillar boettens utformning. Fint skick dessutom. Grattis!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Supersnygg klocka Donkii! Lite av ett favoritmärke för mig Fortis. Jag har ju en Kosmonaut kronograf själv (dessa kan man ju fortfarande hitta för småpengar).
Gillar den blå färgen. Länken var riktigt snygg också, trots att den inte var original. Gillar boettens utformning. Fint skick dessutom. Grattis!
Ja jag blev lite förvånad själv häromdagen, hittade en rätt bra Kosmo för strax över 10. Jätte fint skick, tror det kan vara den bästa klocka jag haft av denna boett.
 
Topp