• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt glas till Bülow-Hübe?

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Hustruns beater imploderade häromkvällen. Är det någon som har en aning om vem som kan fixa ett sånt glas i Stockholmstrakten? Någon forumförmåga tro? För upplysnings skull ber jag att få påpeka att det är en 60-talare med manuellt verk, nån jävla ordning får det vara. Den har alltså andra mått än dagens, och ett svagt kupat glas, så jag tror inte att Georg Jensen är till nån hjälp även om jag ska fråga där med. Tacksam för råd!
image.jpg
 

rogart-63

Patek
Är det ett plastglas? Dum fråga ser jag ju att det inte är . Frågan är hur får man isär klockan? Kupade mneralglas finns ju .
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Tror du att man kan peta i ett glas från hyllan bara så är det ju lysande, @rogart-63 . Kan du göra det eller ska man fråga på ABC eller Farfars kanske?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Lite kul att vi setts på antikmässan, och att våra fruar har likadana klockor.... Hon har dock kvarts, hundra procent ointresserad av klockor, så inget batteri i den, och då hon har manuell klocka (har bland annat en Laponia) så drar hon inte upp den. :facepalm:
Har din fru några fler Torun-smycken?
 
Senast ändrad:

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
@eriksson850 har en tråd om hur han gjorde ett nytt glas till en av sina klockor.
Det var just det jag hade hoppats att slippa...:)
Lite kul att vi setts på antikmässan, och att våra fruar har likadana klockor.... Hon har dock kvarts, hundra procent ointresserad av klockor, så inget batteri i den, och då hon har manuell klocka (har bland annat en Laponia) så drar hon inte upp den. :facepalm:
Har din fru några fler Torun-smycken?
Great minds...:D Nej, tyvärr, det har inte blivit några, hon har tillräckligt på fingrarna och är inte så "smyckig" i övrigt. Morsan har ett par, däremot.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Är det någon av urverksnördarna som har något att säga om verket, förresten? Jag antar att det är någon form av billigare standardhistoria. Sitter med mobilen just nu så jag har ingen vidare upplösning, och bilden var ju skit från början men jag vill minnas att det var ett 17-juvelers L. U. Chopard-verk. Boettlocket är märkt "L.U.C." Och kanske någon siffra. @eriksson850 , @Warwian ,?
 

Warwian

Cartier
Är det någon av urverksnördarna som har något att säga om verket, förresten? Jag antar att det är någon form av billigare standardhistoria. Sitter med mobilen just nu så jag har ingen vidare upplösning, och bilden var ju skit från början men jag vill minnas att det var ett 17-juvelers L. U. Chopard-verk. Boettlocket är märkt "L.U.C." Och kanske någon siffra. @eriksson850 , @Warwian ,?
Det ser ut som ett Peseux 320 (eller ett 330 beroende på storlek): http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Peseux_320
 

Warwian

Cartier
Tror mer på ett L.U Chopard verk .Tycker mig till och med se att det står Chopard på verket .
37566011_5_l.jpg
Öh. Verket du länkar nu är ett Peseux 7000/7001 (http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&&2uswk&Peseux_7000) och det är alltså inte samma typ av verk som i @Grafton s hustrus klocka. Verket i hustruns klocka är ett Peseux 320 (eller 330) (http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&&2uswk&Peseux_320). Verket du länkar nu, alltså ett Peseux 7000/7001, har för övrigt använts av bland andra Nomos, Blancpain, Chronoswiss, Rado, Ulysse Nardin, Favre-Leuba, Corum, Franck Müller, Junghans och Stowa med flera. Det är således inget av Chopards egna, utan tillverkades av råverkstillverkaren Peseux innan denna helt försvann in i ETA och då döptes om till ETA 7001.
Här är en Nomos med samma verk:
IMG_1195.jpg
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Hoppas det löser sig mid din hustrus klocka Grafton! Trevlig tråd med intressanta inlägg!
Tack! Det löser sig nog! Största problemet i det här fallet är nog den berömda tummen som ska ur, antingen för att fixa inloggning till cousins.uk, mäta, beställa fixa...eller för att åka in till sta'n, komma ihåg att ta med sig klockskrället, lyckas tajma urmakarnas allt annat än generösa öppettider... ja, du fattar. ;)
Jag ska passa på att tacka för all hjälp och input! Jag postar igen när klockan är hel, så har jag lite press på mig...:oldman:
 
Topp