Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nytt glas till Bülow-Hübe?

Diskussion i 'Vintage' startad av Grafton, 16 oktober 2015.

1. Grafton
    Trådstartare

Grafton Biskop

Hustruns beater imploderade häromkvällen. Är det någon som har en aning om vem som kan fixa ett sånt glas i Stockholmstrakten? Någon forumförmåga tro? För upplysnings skull ber jag att få påpeka att det är en 60-talare med manuellt verk, nån jävla ordning får det vara. Den har alltså andra mått än dagens, och ett svagt kupat glas, så jag tror inte att Georg Jensen är till nån hjälp även om jag ska fråga där med. Tacksam för råd!
    image.jpg

2. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Är det ett plastglas? Dum fråga ser jag ju att det inte är . Frågan är hur får man isär klockan? Kupade mneralglas finns ju .

3. Grafton
    Trådstartare

Grafton Biskop

Ta isär den är inga problem...
    image.jpg

Warwian gillar detta.
  4. Grafton
    Trådstartare

Grafton Biskop

Tror du att man kan peta i ett glas från hyllan bara så är det ju lysande, @rogart-63 . Kan du göra det eller ska man fråga på ABC eller Farfars kanske?

5. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Ser så ut ? Om dom har det hemma vet jag inte men det finns på t.e.x cousinuk https://www.cousinsuk.com/product/080mm-domed-sternkreuz-mdt
    Finns i olika tjocklekar .

JLW och Grafton gillar detta.
  6. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    @eriksson850 har en tråd om hur han gjorde ett nytt glas till en av sina klockor.

Grafton gillar detta.
  7. Strindberg

Strindberg Biskop

Lite kul att vi setts på antikmässan, och att våra fruar har likadana klockor.... Hon har dock kvarts, hundra procent ointresserad av klockor, så inget batteri i den, och då hon har manuell klocka (har bland annat en Laponia) så drar hon inte upp den. :facepalm:
    Har din fru några fler Torun-smycken?

Senast ändrad: 17 oktober 2015
    Grafton gillar detta.
  8. Grafton
    Trådstartare

Grafton Biskop

Det var just det jag hade hoppats att slippa...:)
    Great minds...:D Nej, tyvärr, det har inte blivit några, hon har tillräckligt på fingrarna och är inte så "smyckig" i övrigt. Morsan har ett par, däremot.

Gummo gillar detta.
  9. Grafton
    Trådstartare

Grafton Biskop

Är det någon av urverksnördarna som har något att säga om verket, förresten? Jag antar att det är någon form av billigare standardhistoria. Sitter med mobilen just nu så jag har ingen vidare upplösning, och bilden var ju skit från början men jag vill minnas att det var ett 17-juvelers L. U. Chopard-verk. Boettlocket är märkt "L.U.C." Och kanske någon siffra. @eriksson850 , @Warwian ,?

Warwian gillar detta.
  10. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Det ser ut som ett Peseux 320 (eller ett 330 beroende på storlek): http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Peseux_320

Grafton gillar detta.
  11. Grafton
    Trådstartare

Grafton Biskop

Warwian gillar detta.
  12. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Tja, Peseux-verk är alltid trevliga. Chopard har dock inte gjort mycket vad gäller finishering, vilket är lite tråkigt. Här är vad Ulysse Nardin gjorde med samma verk (variant med centrumsekund):

Grafton och Aurum gillar detta.
  13. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Ser ut som ett vanligt runt glas, borde inte behövas något special. Bara att måtta och beställa från cousinuk.

Grafton gillar detta.
  14. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
  15. Grafton
    Trådstartare

Grafton Biskop

Det gör det! Och i mitt inlägg ovan!:) Som jag förstått det är det ett Peseux-verk som sedan finisherats (sparsamt, tydligen) och stämplats av Chopard. Eller?o_O

Warwian gillar detta.
  16. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Öh. Verket du länkar nu är ett Peseux 7000/7001 (http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&&2uswk&Peseux_7000) och det är alltså inte samma typ av verk som i @Grafton s hustrus klocka. Verket i hustruns klocka är ett Peseux 320 (eller 330) (http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&&2uswk&Peseux_320). Verket du länkar nu, alltså ett Peseux 7000/7001, har för övrigt använts av bland andra Nomos, Blancpain, Chronoswiss, Rado, Ulysse Nardin, Favre-Leuba, Corum, Franck Müller, Junghans och Stowa med flera. Det är således inget av Chopards egna, utan tillverkades av råverkstillverkaren Peseux innan denna helt försvann in i ETA och då döptes om till ETA 7001.
    Här är en Nomos med samma verk:

Fixoflex, Strindberg, rogart-63 och 2 andra gillar detta.
  17. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Hoppas det löser sig mid din hustrus klocka Grafton! Trevlig tråd med intressanta inlägg!

Grafton gillar detta.
  18. Grafton
    Trådstartare

Grafton Biskop

Tack! Det löser sig nog! Största problemet i det här fallet är nog den berömda tummen som ska ur, antingen för att fixa inloggning till cousins.uk, mäta, beställa fixa...eller för att åka in till sta'n, komma ihåg att ta med sig klockskrället, lyckas tajma urmakarnas allt annat än generösa öppettider... ja, du fattar. ;)
    Jag ska passa på att tacka för all hjälp och input! Jag postar igen när klockan är hel, så har jag lite press på mig...:oldman:

Fixoflex gillar detta.