• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt glas till Lagonda

Erikmelin

Breitling
Satt och putsade klockor och började putsa en gammal Lagonda som hade riktigt grova repor i glaset. Jag körde på med en massa slip-papper och till slut så vart det väldigt fint. När jag dessvärre skulle köra på sista omgången autosol så sprack glaset då jag naturligtvis har slipat det för tunnt... [emoji23]

Min fråga till er lyder - hur byter jag glaset billigast?
En glaspress hade varit kul men vet inte riktigt vad jag borde införskaffa mig...
d693d45208a411a196807ef8bd578513.jpg


Ha en bra kväll! [emoji2]
 

rogart-63

Patek
Satt och putsade klockor och började putsa en gammal Lagonda som hade riktigt grova repor i glaset. Jag körde på med en massa slip-papper och till slut så vart det väldigt fint. När jag dessvärre skulle köra på sista omgången autosol så sprack glaset då jag naturligtvis har slipat det för tunnt... [emoji23]

Min fråga till er lyder - hur byter jag glaset billigast?
En glaspress hade varit kul men vet inte riktigt vad jag borde införskaffa mig...
d693d45208a411a196807ef8bd578513.jpg


Ha en bra kväll! [emoji2]

En crystal lift kan du skaffa billigt på Ebay .Så även ett glas . Du måste veta vilken storlek på glas du behöver . Ska du byta glas billigast gå till en urmakare men vill du kunna byta lite glas framöver .Skaffa lite verktyg för ändamålet .
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag har precis fått hem en sådan här för 120:- inkl frakt. Har dock inte testat den än, men den känns rätt så stabil...

http://www.ebay.co.uk/itm/390607086199?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Här har du ett kitt med både glaslyft och press.

http://www.ebay.co.uk/itm/Watch-Fro...Accessories_SpareParts_SM&hash=item4d15d276a5


Jag har testat den här pressen en gång när jag skulle montera nytt glas med spännring och då fungerade den prima ..
 

Minuteman

Rolex

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Glaspressen jag köpte fungerar helt ok nu efter ett par månaders användning.

Har testat med mineralglas och plexi både med och utan tension ring, dem flesta har fungerat bra utan att glaset spruckit.
Känns som det mest handlar om att hitta rätt storlek på glaset för boetten, rätt puck för glaset och sedan vara noggrann med att glaset och boetten ligger rätt.

Med en dyrare/bättre press kanske det är lättare att centrera glas och boett?

c5y5vUx.jpg
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Glaspressen jag köpte fungerar helt ok nu efter ett par månaders användning.

Har testat med mineralglas och plexi både med och utan tension ring, dem flesta har fungerat bra utan att glaset spruckit.
Känns som det mest handlar om att hitta rätt storlek på glaset för boetten, rätt press för glaset och sedan vara noggrann med att glaset och boetten ligger rätt.

Med en dyrare/bättre press kanske det är lättare att centrera glas och boett?

c5y5vUx.jpg
Sett till bilden kör jag puckarna omvänt. Den konkava på toppen och den plana i botten?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Sett till bilden kör jag puckarna omvänt. Den konkava på toppen och den plana i botten?


Jag gjorde också så först, men har läst att omvänt ska vara bättre av någon anledning?
Mina puckar skruvar även på bättre på gängen när jag gör såhär (annars går bulten som pucken sitter på ut i den konkava delen vid fullt inskruvad puck), borde väl egentligen spela mindre roll vilket håll dem sitter åt?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag gjorde också så först, men har läst att omvänt ska vara bättre av någon anledning?
Mina puckar skruvar även på bättre på gängen när jag gör såhär (annars går bulten som pucken sitter på ut i den konkava delen vid fullt inskruvad puck), borde väl egentligen spela mindre roll vilket håll dem sitter åt?

Nej, kanske inte. Jag är bara en omättlig konsument av tips som kan förfina/förbättre/förenkla hantverket :).
 
Topp