• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt i boxen: Air king, -tråkigaste rollen?

Marckus

Panerai
God kväll,

Tänkte dela med mig av lite bilder och tankar kring mitt senaste tillskott i familjen. En Rolex Air king.

Har testat en del vintagerollar, och har alltid uppskattat att titta på uren och känna dem i handen, men aldrig riktigt hållit kvar vid någon av dem. Min första manuella oysterdate med vit urtavla och stavindex var med ett bra tag tills jag fick avsmak för manuella urverk kombinerade med skruvkronor. Nästa vintagedressare i 34mm-utförande blev en automatisk date. Även stavindex denna gång, men med en blå urtavla som var härlig att titta på under min starka bordslampa. Men klockan saknade ändå något. Vad det var den saknade kan jag inte sätta fingret på, men ni som vet hur det känns när en klocka lämnar en oberörd känner igen känslan... Klockan såldes och jag har varit helt ointresserad av liknande ur i samma storlek. Fram till I slutet på augusti i år då jag stod och pratade klockor på dålig skolfranska med ett biträde på http://www.l-in-temporel.fr/. Förutom en PN daytona och några charmiga bubble backs fick jag ögonen på Rolex billigaste, kanske tråkigaste och minst populära modell. -Air king. De som tilltalade mig där och då var främst de äldre modellerna med varierande tavlor och index, som i mina ögon kändes som intressanta och ovanliga klockor med mycket känsla. En air king hade jag aldrig provat, och varför inte? Det lockade att återigen få känna på en klocka i "rätt" storlek med ett fint urverk och vacker boett. Sedan besöket på lintemporel och många andra vintagehandlare i Paris kollade jag nu efter rätt air king, i rätt skick och till rätt pris. Var nära att hugg på en svarttavlad 5500 med stavindex på chrono24. Men något annat kom i vägen...


Så här har ni en av mina nya följeslagare, en Air King 5500 super precision (1530) från 1958. Knappast något uppseendeväckande, ovanligt eller flashigt, men just vad jag var ute efter. -Och fy fan vad det är skönt när man tror att man har hittat hem!
fIv45dX.jpg

EsFufGW.jpg

BLkFFp9.jpg

(Blundar för gravyren på baksidan för tillfället och än så länge har det fungerat)

Den här klockan känns som något speciellt. Är förtrollad av den svarta sekundvisaren tillsammans med arrowheadvisarna och patinan på urtavlan. Den här får nog stanna ett tag till...
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Håller med om att de nya AK:na är lite osköna, men den du har är riktigt vacker med fin patina! :) Grattis till ett fint ur!
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jag har alltid gillat AK. Men de senaste boetterna känns lite fläskiga. Kan tänka mig en från tidigt 90-tal.
 

Sond

Patek
Underbar! Det var vintage AK som fick upp mina ögon för Rolex för några år sedan. Jagade en lite halvseriöst under en period då. Då var jag ute efter en med svart urtavla. Idag skulle jag vilja ha din..:)
 

Marckus

Panerai
Johan: Gravyren säger D. H. Bussey.
Kan för övrigt tipsa om att besöka lintemporel när man är i Paris. De är enbart inriktade på vintagerolex och har mycket intressant i butiken. Inte helt köpvänliga priser, men de håller många fina klockor! Trist att utbudet på vintagebutiker inte är lika bra i Sverige jämfört med andra länder.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
En av alla sköna detaljer med just den tavlan är typsnittet på 3, 6 och 9 som i stort finns på olika modeller fortfarande. Det finns ju många som tyckte att Explorer ref 14270 innebar ett stort avsteg från den enklare föregångaren med sina enklare siffror, men faktum är att ref 14270 (och senare 114270 samt 214270 samt ett stort antal nyare Air-Kings 14000, 14000M, 114200) har just samma typsnitt. Detta är något jag personligen uppskattar väldigt mycket med just Air-King-modellerna, som har dessa 3-6-9-tavlor (liksom Explorer-modellerna), att det finns en så stark och lång historik.

Här är en 114200 (tillsammans med min 14270) som jag ägde ett tag, men sålde då det är exakt där storleksgränsen för moderna Rolex går för mig personligen (vintage är en annan sak, underligt nog):

ExAk1.jpg


Grattis till en härlig klocka!

A
 
Topp