• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt i lådan - Omega Speedmaster "Ed White" 105.003

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har en tendens att snöa in på vissa klockmodeller, tidigare har det varit Rolex GMT Master och för tillfället är det Omega Speedmaster. Några av er kanske kommer ihåg min paketöppning av en Speedmaster pre-moon 145.022 för någon månad sen.
https://klocksnack.se/threads/paketöppning-pre-moon.44309/
Redan då var siktet inställt på en Speedmaster med raka bandhorn och cal. 321-verket men jag trodde inte jag skulle komma över en speciellt snabbt och dessutom gillade jag min pre-moon. Ödet ville annorlunda...

Lite historia först. Referenserna med raka bandhorn och utan kronskydd är 2915, 2998, 105.002 samt 105.003. Dessa är rätt sällsynta och vissa av dem har börjat dra iväg ordentligt i pris. Den vanligaste (och billigaste) av dessa är ref. 105.003 aka Ed White efter astronauten som bar just denna referens på den första rymdpromenaden för NASA 1965. Detta var före Speedmastern blev certifierad rymdklocka.

Astronaut_Edward_White_first_American_spacewalk_Gemini_4_zpsfb1a3b0e.jpg

105.003 producerades mellan 1963 och 1965, delvis samtidigt som den första speedyn med kurviga bandhorn och "professional" på tavlan, 105.012.

Mitt exemplar är från 1965 och har riktigt fin tavla och boett. Visarna har blivit bytta under en service nyligen och tyvärr var originalvisarna i så dåligt skick att de inte finns kvar. Den bärs betydligt mindre än de senare referenserna med sina ca 39mm jämfört med 42mm. Avsaknaden av kronskydd bidrar också till det mer slimmade utseendet vilket jag gillar. Mer 60-tal och mindre 70-tal helt enkelt. Nu låter bilderna från fruktskålen tala.
20151121_091919.jpg
20151121_092352.jpg
20151121_092619.jpg
20151121_092700.jpg


Jämngamla kompisar (Rolex GMT Master 1675 också från 1965)
20151121_092143.jpg

20151121_092900.jpg


Tack @jakob.dala för affären!
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Fantastiskt! Måste säga att dessa tidigare modeller slår högre även hos mig än de senare. Hur är lug-to-lug?
 

Ryttaren

Rolex
Tack! Funderar på att baka visarna för bättre färgmatchning. Visst var det du som postade en sån tråd för ett tag sen?

Jepp, köpte chrono, tim/minut på ofrei. De var ju kritvita (och hade börjat tappa lysmassa) innan så blev nöjd med resultatet. Lysmassan matchar fint, och även plasten blev lite mörkare på tim/minut, men inte lika mycket på chronon av nån anledning.

Eftersom du också redan har bytta visare så är det ju bara att köra :) Nymans västerås tog en femhundring för bytet.

Före:
image.jpeg


Efter: lite annat ljus, men skillnaden är påtaglig. (Smuts på glaset, inte chronovisaren)
image.jpeg
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kul! Grattis!

Har sagt det förr - riktigt rolig samling du knåpat ihop! Kanske en av de bättre på forumet (med min klocksmak)!
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Gillar boettformen skarpt. Mycket mycket bättre än den "kurviga". Tavlan är grym! Nedsänkningen längst ut vid kanten på tavlan är så snygg!!
Grattis som fan!
 
Topp