Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nytt i lådan: Steinhart Nav B-Chrono II Black DLC

Diskussion i 'Diskussion' startad av Vander_Hion, 15 mars 2013.

1. Vander_Hion
    Trådstartare

Vander_Hion Bonde

Från:
    Linköping
    Bytte till mig en Nav B-Chrono av MickeJ för ett tag sedan. Är jäkligt nöjd med klockan. Pilot, vintagelook och svart- allt jag ville ha just nu. Nätta 44mm lite ovant, men bekvämt. Fick dessutom ett egentillverkat armband som kompensation för ett annat band som egentligen skulle ingått i dealen. Riktigt schysst! Passar klockan perfekt, kvalitet och detaljkänsla, Rekommenderas.

Viggen gillar detta.
  2. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Grattis, och snygg matchning av bandet!

3. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Ser jäkligt bra ut! Vilket grymt band!

4. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Cool!

5. Rber

Rber Biskop

Gillar färgerna!

6. CreativeMind

CreativeMind Bonde

Har varit på vippen att beställa denna själv direkt från Steinhart, absolut en av de snyggaste "pilot" kronograferna!

Efter jag gått med på KS och konfronterats med "hatet" mot Steinhart så har jag tänkt om... ;-)
    Men som sagt - grymt snygg klocka!

/Johan

7. Vander_Hion
    Trådstartare

Vander_Hion Bonde

Från:
    Linköping
    Äh, det är väl inget att bry sig om. Skulle väl inte heller köpa en en Ocean 1 (lika tråkig som originalet), men bredvid klockorna med för mycket inspiration har de ju flera egna unika designer. Vilket i min värld likaställer dem med de flesta mellanskikts märken.

8. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Den där såg faktiskt riktigt fin ut, och den är väl helt kosher ?

9. Vander_Hion
    Trådstartare

Vander_Hion Bonde

Från:
    Linköping
    Det finns väl fler i samma stil (Svart/vintagegul), men ingen med samma modell. B&R släppte en klocka innan med samma combo, men det jag läst tyder på att det var så kort innan att det känns svårt att säga vem som inspirerats av vem/vad.

10. Rondellen

Rondellen Torpare

Riktigt fräsch klocka! Bandet matchar otroligt bra.

11. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Stor skillnad mot denna menar du? ;)

Grejen är ju dock att många pilotklockor är lika. Kollar man på IWC, B&R och Sinn, så är de alla väldigt lika och vissa märken har även börjat med DLV-versioner och versioner med färgad lume. Att hitta en helt unik pilot-khronograf är nog inte det lättaste.

Ett exempel till:

12. Vander_Hion
    Trådstartare

Vander_Hion Bonde

Från:
    Linköping
    Precis, hamnar alltid i detta tycker jag när vi diskuterar ursprung. Pilotklockorna idag har ju alla sitt ursprung från första världskriget (typ). Tror det är få här som kan uttala sig om vem som var "först".
    Så det "unika" med dessa modeller som jag syftade på var just combon DLV/vintagegul och då hade jag faktiskt inte sett B&R chrono-modell. Håller med om att de är bra lika, men återigen är det lite för lätt avföra Steinhart som en som en kopia bara för att B&R var först. I så fall faller väldigt många klockor under benämningen kopia.

13. Sinn, B&R & självklart IWC är ju 'riktiga' märken med egna modeller medan Steinhart lever på att kränga ut homager i bulk, sedan så var ju faktiskt B&R tidiga med både helsvarta klockor och både färgad och svartad lume om det nu spelar någon roll...

Min polare har en B&R 123 Vintage, riktigt schysst...

14. Vander_Hion
    Trådstartare

Vander_Hion Bonde

Från:
    Linköping
    Vill egentligen inte ge mig in i denna diskussion, men återigen känns det lite onyanserat. Ibland är det ok att vara "tidiga", men inte först och ibland är det inte ok? Är inte heller ett fan av homager (läs MM, Ocean 1 mfl.), men i så fall ska väl inget märke hämta inspiration från de gamla pilotklockorna och skapa vintagemodeller?

Mårtenssons ur Brookfield