• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt köp, men vikten på DJ ?

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Var tvungen att skapa denna tråd.
Fick in lite oväntade pengar, som givetvis åkte in på kontot för klockor;)

Har haft det mesta på handleden, men återkommer ständigt till DJ.
Har dock problem med vikten på vissa klockor, och vad en klocka väger är inte alltid så lätt att ta reda på.
Har alltid kostym och feta eller tunga boetter funkar inte för mig.
Till min fråga, när började DJ väga så mycket? Min senaste fick lämna delvis pga vikten, uttagen 2015. se nedan
20160319_162440.jpg

Är det någon som vet vad de nyare DJ väger nu?
Vilket ref nummer kan man köpa som är lättare, hade innan en 16233 som måste ha varit lättare.
Har en slimmad R W och Longines som är lätta och sköna men vill ha en lätt dj på länk.
Har även haft en DD på läder som var bättre.
Måste jag köpa en 1601 igen?
Impulsköpte en sub, den fick inte mycket handledstid......vikten
20150731_145016.jpg

Som ni förstår föredrar jag lätta klockor.
Funderar nu mellan en:
DJ med rimlig vikt (ref nr mottages gärna)
OQ någon som har vikten på en stål eller TT
Rolex 116000, någon som har vikten på en sån?
Franck muller color dreams, bara för att, osäker vikt
Eller något vettigt förslag i tråden har runt 100k att röra mig med, gärna under det.

Tyvärr hjälper det inte att prova klockor i någon timme, utan vikten brukar jag störa mig på först efter några dagars användning.

Tack för svar:)
 

JohanHLM

Rolex
Har inte 100 koll på vikten men en DJ med vikt jubilee eller oyster har såklart en lägre totalvikt än en nyare DJ.
Andra klassiska klockor som passar bra om du alltid använder kostym är nedanstående beg. köp:
Omega Pie-Pan
Cartier Santos
PP Calatrava eller Golden Elippse
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har inte 100 koll på vikten men en DJ med vikt jubilee eller oyster har såklart en lägre totalvikt än en nyare DJ.
Andra klassiska klockor som passar bra om du alltid använder kostym är nedanstående beg. köp:
Omega Pie-Pan
Cartier Santos
PP Calatrava eller Golden Elippse
Upplever också att halva vikten sitter i länken, medan de vikta inte väger många gram. Äldre DJs är ju snyggare också, och då gärna de med spetsiga visare.
 

JohanHLM

Rolex
Upplever också att halva vikten sitter i länken, medan de vikta inte väger många gram. Äldre DJs är ju snyggare också, och då gärna de med spetsiga visare.
Kan hålla med om att de tidigaste modellerna är snyggare än de nya trots att jag nyligen köpt en 116200.
Jag har jäkligt svårt för vintage rolexlänkar, de är helt enkelt för rassliga.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kan hålla med om att de tidigaste modellerna är snyggare än de nya trots att jag nyligen köpt en 116200.
Jag har jäkligt svårt för vintage rolexlänkar, de är helt enkelt för rassliga.
Helt ok att tycka olika. Någon måste ju köpa de moderna klockorna med tunga stela länkar också ;) Jag tycker precis tvärt om. De nya ger mig en väldigt märklig avtändande känsla, och känns bara helt fel på handleden :) De äldre är skönare, ger en, med sin betydligt mindre vikt, bättre balans/proportion till helheten IMHO.
 

JohanHLM

Rolex
Helt ok att tycka olika. Någon måste ju köpa de moderna klockorna med tunga stela länkar också ;) Jag tycker precis tvärt om. De nya ger mig en väldigt märklig avtändande känsla, och känns bara helt fel på handleden :) De äldre är skönare, ger en, med sin betydligt mindre vikt, bättre balans/proportion till helheten IMHO.
Har inget emot gamla länkar generellt, gillar ex. Omegas vintagelänkar och GF.
Gamla länkar funkar kanske till DJ såvida de inte är allt för mycket stretch men till sub har jag svårt för det och det gäller alla länkar fram till -00 talet. Som sagt var, smak och tycke varierar :)
 
Topp