• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt klockrån Stockholm

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Wboy

Panerai
Eftersom det skedde/ anmälan kom in 17.20 tror jag inte det hände nattetid ändå. De flesta anmäler väl så fort som möjligt efter det har hänt? Alltså att det lär ha skett dagtid innan kl 17.20 eller just då.

Riktigt tråkigt oavsett. Träffade en kille på en fest i fredags som jobbar med klockor och några av hans vänner hade blivit utsatta för klockrån/ rånförsök i Stockholm det senaste året.. Man får vara på sin vakt helt enkelt, tyvärr.


Jo visst, samtidigt svimmade offret och kan mycket väl ha legat på sjukan något dygn eller omhändertagits av vänner/släkt tills hen var i skick för att berätta för polisen vad som hänt.

Men om det nu skedde så dags kan man nästan gissa sig till att gärningsmännen väntat på att offret ska komma ut ur sin port? Det stämmer ju lite överens med det någon skrev tidigare i tråden om att folk som arbetar med klockor har haft problem.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor

Jonte73

Audemars
Fokuset flyttades av flera snabbt från brottet till ett helt annat problem. Fullt möjligt att ni kanske får diskutera det i Lifestyle men här pratar vi klockor och i detta fall ett klockrån. Vi diskuterar knappast egna spekulationer om ev bakomliggande samhällsproblem som kan hänga ihop med stackaren som blivit av med sin klocka samtidigt som han ströps ut mitt på blanka dagen.

Det finns andra forum för att diskutera det du och vissa andra verkar vilja fundera kring. Vänligen använd dem för just den diskussionen. Jag, och många med mig, slipper gärna det här där vi diskuterar klockor.

Inlägget är baserat på fakta och passar synnerligen väl i en tråd som handlar om klockrån på ett forum som handlar om klockor .
Det var min tanke åtm ?

Sen kan ju gm vara svenskar naturligtvis, ville bara belysa ett problem som existerar, speciellt på den platsen .
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Tror att det hade varit bra om klockindustrin hade tagit upp ett internationellt register på stulna klockor. Det skulle även vara obligatoriskt att kolla upp begagnade klockor vid köp.

Vet flera personer som arbetat på bank o liknande , när dom blivit utsatta för rån så har detta varit ett stort trauma .

Jag tycker att vi i Sverige fokuserar på gärningsmannen , att det ofta är synd om honom osv. och låter offret inte få tillräckligt stöd.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Inlägget är baserat på fakta och passar synnerligen väl i en tråd som handlar om klockrån på ett forum som handlar om klockor .
Det var min tanke åtm ?

Sen kan ju gm vara svenskar naturligtvis, ville bara belysa ett problem som existerar, speciellt på den platsen .
Bör kanske inte göda trollandet i den här tråden, men "fakta" brukar se bäst ut tillsammans med en referens. Du får gärna presentera en trovärdig sådan till att personrånen ökar över tid, och att de ofta utförs av utländska ligor, Sherlock...

Edit: jag kanske bör påtala att varken Flashback eller Familjeliv är trovärdiga...
 

Kondoren

Omega
Mycket ledsamt och skrämmande.

Var i Barchelona för ett par år sedan och folk där blev chockade över att jag som alltid bar min ca 6 mm pansarguldkedja om halsen mitt på dagen.

De började samtala med mig om att jag måste ta av den då risken för rån var överhängande. Har aldrig varit med om det någon annanstans. Och när jag kollade runt den vecka som jag var där insåg jag att absolut inga människor bar guld på sig. Varken gamla eller unga.

Världen blir allt tråkigare om man som en "medelsvensson" inte kan bära vanliga smycken eller dyrare klockor, utan att det blir till ett högriskbeteende, och att man därtill faktiskt riskerar att bli skadad i ett rån.

Tråkigt för offret, tråkigt för en allt mindre uttrycksfull och personlig närmiljö även här hemma.
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Har funnits rånrisk på Klockor i flera år. För tio år sedan brukade de hålla koll på folks Klockor runt black Jack borden på krogen för att sedan följa efter personen hem och ta dem i porten (de som gick hem från t.ex. Stureplan).

Känner många som blivit jagade hem och ett par stycken som blivit drogade för att sedan vakna upp till en tom lägenhet. Så sluta gå på stan och sluta ragga upp främmande kvinnor så är man säker...
 
P

Philippe Stern

Guest
Fokuset flyttades av flera snabbt från brottet till ett helt annat problem. Fullt möjligt att ni kanske får diskutera det i Lifestyle men här pratar vi klockor och i detta fall ett klockrån. Vi diskuterar knappast egna spekulationer om ev bakomliggande samhällsproblem som kan hänga ihop med stackaren som blivit av med sin klocka samtidigt som han ströps ut mitt på blanka dagen.

Det finns andra forum för att diskutera det du och vissa andra verkar vilja fundera kring. Vänligen använd dem för just den diskussionen. Jag, och många med mig, slipper gärna det här där vi diskuterar klockor.
image.jpg
 

Jonte73

Audemars
Bör kanske inte göda trollandet i den här tråden, men "fakta" brukar se bäst ut tillsammans med en referens. Du får gärna presentera en trovärdig sådan till att personrånen ökar över tid, och att de ofta utförs av utländska ligor, Sherlock...

Edit: jag kanske bör påtala att varken Flashback eller Familjeliv är trovärdiga...

Jobbar inom rättsväsendet och träffar både gärningsmän och brottsoffer dagligen.
Det är min erfarenhet att dessa brott genomförs främst sommartid av ofta tillresta yrkeskriminella i ligor med syfte att köra en drive för att sedan dra vidare.

Vad som ändrats enl mig är att de blivit fräckare, de har gått från rena fickstölder till grövre personrån samt åldringsrån och stölder av bankomatkort där de tagit reda på koden.

Någon statistik har jag inte utan talar utifrån min erfarenhet.

I
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skippa politikflummandet. KS är inte rätt plattform. Och ja, om någon anser att KS är en skyddad verkstad bara för att vi inte orkar med politikjiddret så är vi helt ok med det.

Så, i klarspråk, ett inlägg till som tangerar politikspåret så blir tråden låst.
 

poormans

Rolex
Eftersom det skedde/ anmälan kom in 17.20 tror jag inte det hände nattetid ändå. De flesta anmäler väl så fort som möjligt efter det har hänt? Alltså att det lär ha skett dagtid innan kl 17.20 eller just då.

Riktigt tråkigt oavsett. Träffade en kille på en fest i fredags som jobbar med klockor och några av hans vänner hade blivit utsatta för klockrån/ rånförsök i Stockholm det senaste året.. Man får vara på sin vakt helt enkelt, tyvärr.


har killen blivit strypt och tappat medvetandet så kan det givetvis ha tagit en stund innan anmälan gjordes dvs brottet hände sen natt tidig morgon (rimligtvis så är de väl vanligast med personrån efter krogen) och hamnade han då på akuten så kan det dröja innan anmälan kommer in till polis och sedan vidare till TT

oavsett när det hände och vem som gjorde det så är det riktigt tråkigt

cheers
christian
 

Jonte73

Audemars
Du tycker inte att det är lite förmätet att presentera det som "fakta"? Hemma på min gata i stan, och hela det där...

+1 på den.
Jodå det kan jag hålla med om, klumpigt var ordet . Tanken var att ge min syn på det som tyvärr inträffar vanligt folk alldeles för ofta idag, ingenting annat.
Lämnar härmed ämnet något tilltufsad.
 

Jonte73

Audemars
Du tycker inte att det är lite förmätet att presentera det som "fakta"? Hemma på min gata i stan, och hela det där...

Jag har ingen anledning att hitta på någonting överhuvudtaget, inte min stil .
Jag står med skiten upp till mina knän dagligen, bildligt talat.
Kika på detta.

Källor.

http://www.metro.se/nyheter/har-harjar-ficktjuvarna-i-stockholm/EVHnfk!HdoRAiVzfsitQ/

http://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/press/2015-03-31-slutlig-brottsstatistik-2014.html
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Jag har ingen anledning att hitta på någonting överhuvudtaget, inte min stil .
Jag står med skiten upp till mina knän dagligen, bildligt talat.
Kika på detta.

Källor.

http://www.metro.se/nyheter/har-harjar-ficktjuvarna-i-stockholm/EVHnfk!HdoRAiVzfsitQ/

http://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/press/2015-03-31-slutlig-brottsstatistik-2014.html
Inget av det du hänvisar till rör ju det du talade om.
Såhär blir det när div löst folk kan komma och gå över våra gränser helt utan kontroll !
Blir alltid en peak sommartid då kringresande ligor härjar som värst.

Heja EU.
Ingen har påstått att det är Eu migranter ?
Det jag menade är att av erfarenhet så ökar dessa typer av rån sommartid och genomförs ofta av hitresta ligor som specialicerat sig på denna typ av brott.

Svårutrett då de är mycket rörliga över gränserna.

Därav en önskan om tuffare kontroll vid gränsövergångarna .
 

Jonte73

Audemars
Inget av det du hänvisar till rör ju det du talade om.


http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/flest-fickstolder-i-stockholm

– Fickstölderna ökar hela tiden och storstäderna är allra värst drabbade, säger Peter Enell vid Citypolisen i Stockholm.

Sedan 2009 pekar kurvan för fickstölder brant uppåt. Oftast är förövarna kringresande ligor som passar på när trängseln är som värst.

– Festivaler, tunnelbanan, turiststråk, shoppinggator och rulltrappor är extra utsatta ställen, säger Peter Enell, kriminalinspektör vid Citypolisen i Stockholm.


Det som åsyftas är att det ofta är kringresande ligor som sysslar med denna typ av brott.

Med detta lämnar jag ämnet då vi inte kommer längre.
 

Wboy

Panerai
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/flest-fickstolder-i-stockholm

– Fickstölderna ökar hela tiden och storstäderna är allra värst drabbade, säger Peter Enell vid Citypolisen i Stockholm.

Sedan 2009 pekar kurvan för fickstölder brant uppåt. Oftast är förövarna kringresande ligor som passar på när trängseln är som värst.

– Festivaler, tunnelbanan, turiststråk, shoppinggator och rulltrappor är extra utsatta ställen, säger Peter Enell, kriminalinspektör vid Citypolisen i Stockholm.

Markant skillnad på fickstölder och att tre personer överfaller en person på öppen gata och kväver offret medvetslös.

För mig är ficktjuvs-statistiken meningslös för å peka ut en kausalitet mellan denna händelse och kringresande.
 

Jonte73

Audemars
Markant skillnad på fickstölder och att tre personer överfaller en person på öppen gata och kväver offret medvetslös.

För mig är ficktjuvs-statistiken meningslös för å peka ut en kausalitet mellan denna händelse och kringresande.

Jobbar inom rättsväsendet och träffar både gärningsmän och brottsoffer dagligen.
Det är min erfarenhet att dessa brott genomförs främst sommartid av ofta tillresta yrkeskriminella i ligor med syfte att köra en drive för att sedan dra vidare.

Vad som ändrats enl mig är att de blivit fräckare, de har gått från rena fickstölder till grövre personrån samt åldringsrån och stölder av bankomatkort där de tagit reda på koden.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Skippa politikflummandet. KS är inte rätt plattform. Och ja, om någon anser att KS är en skyddad verkstad bara för att vi inte orkar med politikjiddret så är vi helt ok med det.

Så, i klarspråk, ett inlägg till som tangerar politikspåret så blir tråden låst.
Uhm.. :)
 

Portofino

Panerai
Tråkigt är bara förnamnet. Jag undrar dock lite hur en ficktjuv gör sitt val? Vad kan man om klockor? De vanliga (rolex sub, omega etc.) jag undrar om man är "säkrare" med en iwc runt armen eller säg en JLC?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp