• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt Lasersvetsningsprojekt

Onelund

Rolex
Hej alla :)

VARNING! ganska mkt text.

Har haft en svacka ang klockeriet, alldeles för mycket arbete, sörjandet efter svärmor som gick bort har också gjort att allt annat fått stiga åt sidan.

Men nu så.

Har en Enicar Sherpa som jag tycker väldigt mycket om, den håller tiden helt perfekt, har ett precis lagom slitet utseende, enda kruxet har varit den ena kronan, den är inte äkta, ingen crosshatched med Enicars logga som det SKA vara, tvi vale.


20150201.jpg



Här på klocksnack har jag fått många bra vänner, en del av dem ser jag som riktigt bra sådana, jag bryr mig om dem och vise versa, riktig vänskap med andra ord. Till min Sherpa har jag jagat krona utan resultat, de som dykt upp på ebay har försvunnit väldigt fort alternativt blivit tramsigt dyra, dårskap har ett pris men inte vilket som helst.

Ariste vet att jag jagat och när jag fick ett pm från honom ang han "hittat" en krona i gömmorna blir man lite exalterad, glad i hågen traskar man ner till postombudet för att hämta ut den, sliter upp paket i bästa paketöppningsstil.

Kronan ser rätt ut vid första anblicken, perfekt tänker jag...

7GhwUpv.jpg


Hem & skruva isär allt, verket åker ut, krona & bom till GMTfunktionen lika så, får loss kronan från bommen och ser då ett problem...

(insert: Diverse svordomar) inte samma storlek på bommen, inte heller längden...

h95Y6GA.jpg


Jahopp, va tusan gör man nu då? Åker ner till den lokale klocksmeden, inte heller han har någon patentlösning.

SUCKAR...och åker hem.

Badar bastu med sambon på kvällen och dricker några öl, inga bilder på detta då jag tycker alldeles för mycket om min sambo för att hänga ut henne på nätet där en massa perversa klocktöntar håller till...

Sover dåligt på natten, jag har vissa autistiska drag, har svårt att släppa saker och ting, så ja, det blir en hel del grubblandes, Nåväl det sista jag kommer ihåg är att klockan är 03:25.

Vaknar 06:10 av kaffedoften som sprider sig från köket (får kaffe av sambon varje morgon innan hon åker till jobbet)

Får kaffet och en puss av sambon innan hon beger sig iväg, sätter koppen mot läpparna och tar en klunk, som en blixt från klar himmel får jag en uppenbarelse och utbrister högt LASERSVETS! det måste gå att lösa med lasersvets...

På med tofflorna och upp till verkstaden/kontoret/mancaven letar febrilt efter en bom som passar, givetvis hittar jag en, känner att vindarna har vänt...

På bilden nedan ser ni originalbommen med den lilla kuggen som driver GMTfunktionen, samt den bommen jag hade i gömmorna som passar den av Ariste framtrollade kronan (undrar hur mkt han har i gömmorna egentligen, jag tänker ett klocklager större än universum).

Xx5jKa6.jpg


Så nu har jag precis kommit hem efter att ha besökt mina vänner lasersvetsarna, förklarat problemet, mätt och diskuterat lösningar så nu återstår bara väntan. Inom en vecka ska de ha lyckats klämma in mitt lilla projekt.

Bifogad bild nedan är hur deras "svetsbord" ser ut, optik från Leica, plasmastrålar och lite tillsatt materiel.

Hade tänkt göra ett lite reportage där ifrån när jag hämtar min krona.

zzmE3hw.jpg


Avslutar med ett wristshot taget på den tidiga lunchen.

kSTSIuW.jpg


Nu efter lunchen ska jag ge mig ut på lite "tömma den autistiska hjärnan med hjälp av fysiskt aktivitet UTAN sambo inblandad"
Känner mig fit som leben

lwIEBdD.jpg


Håller er uppdaterade
 

rogart-63

Patek
Häftigt . Ska bli intressant . Rejäl svets det där i jämnförelse med dom jag sett . Där är allt inkapslat . och man sticker in händerna i två gluggar .
 

Onelund

Rolex
Kul! Ser fram emot resultatet.
Mvh
En av klockpervotöntarna :hungry:

Pervo :)

Tummen upp för dig, ditt projekt och ditt inlägg. Hoppas det funkar nu. :)

Det SKA funka, annars får min autistiska hjärna spunk.

Kul att ditt klocknörderi börjar vakna igen! :)

Hoppas du får ihop det!

Såklart jag får.

Coolt! Blir spännade att se resultatet!

Det tycker jag med.

Häftigt . Ska bli intressant . Rejäl svets det där i jämnförelse med dom jag sett . Där är allt inkapslat . och man sticker in händerna i två gluggar .


De har 4 st med i stort sett samma utseende, samt en portabel de har i en skåpbil, de gör även akutjobb direkt hos kunderna. ska göra ett hemma hos reportage nästa gång jag besöker dem.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Kul att ha dig tillbaka och vilket spännande projekt det blev av kronan, ser fram mot att följa det och har en känsla av att det kommer bli toppen!;)
Satan vad smaskig den där lunchen såg ut, kebabtallrik?;)
 

Onelund

Rolex
Kul att ha dig tillbaka och vilket spännande projekt det blev av kronan, ser fram mot att följa det och har en känsla av att det kommer bli toppen!;)
Satan vad smaskig den där lunchen såg ut, kebabtallrik?;)


Ja visst blir det spännande, skam den som ger sig :)

Nä bara kött & sås, direkt från spettet på favorithaket.
 

tictac62

Cartier
Vad har du för gänga på Rembom kontra kronan, fanns ju förlängningsdel med tex. 90 gänga på rembommen och 120 gänga på den delen som du gängar fast i kronan. har lite sådana liggande, måste säkert finnas att beställa av Ånge urdelar om jag inte har liggande.
Ge mig måtten så kan jag kolla i morgon Onelund
 

Onelund

Rolex
Vad har du för gänga på Rembom kontra kronan, fanns ju förlängningsdel med tex. 90 gänga på rembommen och 120 gänga på den delen som du gängar fast i kronan. har lite sådana liggande, måste säkert finnas att beställa av Ånge urdelar om jag inte har liggande.
Ge mig måtten så kan jag kolla i morgon Onelund


Nu har jag inte kronan & bommen hemma så jag kan mäta, men om de skulle faila så tar jag gärna emot din expertis, kanske finns konverteringssatser för storlekar på bomm/kron konfigurationer, men då blir det ju inga roliga lasersvetsningstrådar :)
 

Onelund

Rolex
Dax för en uppdatering / avslut

Idag ringde "Lasermannen" och sa att han var klar. Perfekt tänkte jag, kan behöva lite uppmuntran inför kommande restskatt :mad:

For in till samhället och köpte med mig lite gofika, väl på plats sa han att det de gjort var att korta min "nya" bom så den passar längdmässigt, därefter borrat ett hål i det lilla kugghjulet och sedan fäst det med ett par svetsloppor, snyggt stabilt och välgjort

mYFkh0h.jpg



Här ser ni den svetsen som håller kugghjulet på plats, hålet de gjorde i kuggen var väldigt tight så i princip hade det räckt att gänga in den i den mjukare kuggen, men svetsen gör att det blev mkt hållbart.
dxCmkIO.jpg

jJtKagu.jpg


Här är den monterad mot gmtkuggarna :)
TXkuqoU.jpg




Testmontering med den andra kronan innan jag går upp på kontoret och monterar i verket, Snyggt va?

WE2UMqv.jpg


Verket på plats, tiden ställd(dock inte datum ser jag nu) och jag är hyffsat nöjd, ska komma på ett bra sätt att patinera den nya kronan lite, så den får tidstypiskt utseende.

JghOEb5.jpg

KLcWNpG.jpg


Min kära sambo suckar åt dessa påhitt, män och deras maskiner, men visst är det ballt vad man kan göra. En lasersvets och en maskinpark borde alla klockintresserade ha.

Tack en en gång för kronan du hittade i dina gömmor Ariste
 
Topp