• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt mögel (Alpina)

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Alpina

Ropade hem denna häromveckan och den landade i fredags! Tycker Alpinor är hela och rena med ett mycket stramt utseende. Har två Alpina standard sen innan och tyckte att det skulle vara på sin plats med en "De Luxe". Kronan är original vilket jag alltid tycker är lite kul. Kvalitetsmässigt har jag bara positiva saker att säga om detta märke då jag aldrig haft några som helst problem med vare sig verket eller kvaliteten i övrigt.

Den är i bra skick och för under 1000kr tycker jag att detta är ett mycket bra alternativ till Certina,Tissot och kanske till och med Omega dressera.

Hoppas att ni gillar den!

IxvD9PN.jpg


lDpX06w.jpg


Här är standard varianterna. Den svarta har rätt mycket prickar - den vita tavlan är nästan mint!
y3Q7zcT.jpg
 
C

China

Guest
Grattis till fina Alpinor Fixoflex.

Jag skulle tippa att "De Luxe" har den lite ovanligare toppmodellen caliber 592-R, du får se efter och jag håller tummarna.:)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Någon som har koll på dagens Alpina? Finns det någon koppling bakåt eller är moderna Alpina ett lik som sparkats igång av någon som köpt varumärket?

Jag har haft ett par moderna Alpina som jag tyckt varit riktigt trevliga. Någon som vet hur det ligger till?
 
C

China

Guest
Någon som har koll på dagens Alpina? Finns det någon koppling bakåt eller är moderna Alpina ett lik som sparkats igång av någon som köpt varumärket?

Jag har haft ett par moderna Alpina som jag tyckt varit riktigt trevliga. Någon som vet hur det ligger till?

Om jag inte är felinformerad så ägs Alpina sedan länge av stiftelsen bakom Rolex, sedan 2003 har man satsat på en del egna inhouse calibrar, men det förekommer en del standardverk från ETA i Alpinas klockor. Kopplingen till det klassiska Alpina som tillsammans med Gruen utvecklade många klassiska calibrar (använda av b.la Rolex), känns väl lite så där när många calibrar är i princip omodifierade urverk från ETA.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om jag inte är felinformerad så ägs Alpina sedan länge av stiftelsen bakom Rolex, sedan 2003 har man satsat på en del egna inhouse calibrar, men det förekommer en del standardverk från ETA i Alpinas klockor. Kopplingen till det klassiska Alpina som tillsammans med Gruen utvecklade många klassiska calibrar (använda av b.la Rolex), känns väl lite så där när många calibrar är i princip omodifierade urverk från ETA.

Som jag misstänkte alltså....

Har funderat lite på det här med deras egna calibrar, gör de dem från scratch eller är det basic ETA med graverad rotor.... ;)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ska kanske poängtera att de moderna alpina jag haft varit väldigt trevliga och välbyggda, kanske lite för modern design för min del...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
C

China

Guest
Som jag misstänkte alltså....

Har funderat lite på det här med deras egna calibrar, gör de dem från scratch eller är det basic ETA med graverad rotor.... ;)


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Jo, det är mycket som inte är bearbetat utan färdiglevererat från ETA. Men med det sagt så är det inget fel på prestandan och man har en del riktigt trevliga modeller. Sedan är det ganska många klassiska klockmärken som kör samma linje, men visst hade det varit trevligare om man moderniserat sina gamla calibrar.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jo, det är mycket som inte är bearbetat utan färdiglevererat från ETA. Men med det sagt så är det inget fel på prestandan och man har en del riktigt trevliga modeller. Sedan är det ganska många klassiska klockmärken som kör samma linje, men visst hade det varit trevligare om man moderniserat sina gamla calibrar.

Nu drar jag lite OT här, men (om jag får raljera lite) så tycker jag det blir lite kokett att byta två skruvar i ett ETA och kalla det egen caliber. Som du påpekar så är ju ett vanligt ETA ett fullgott verk i en kvalitetsklocka. Men, men.... :)




Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
C

China

Guest
Nu drar jag lite OT här, men (om jag får raljera lite) så tycker jag det blir lite kokett att byta två skruvar i ett ETA och kalla det egen caliber. Som du påpekar så är ju ett vanligt ETA ett fullgott verk i en kvalitetsklocka. Men, men.... :)




Sent from my iPad using Tapatalk HD

Instämmer, fast det kan vara en väldig skillnad på de urverk som byggs av ETA efter kundens önskemål och de urverk som byggts från ébauche och modifierats till bättre prestanda av olika tillverkare. Sedan är det som klockköpare inte alla gånger så lätt att hitta information om vad olika tillverkare gjort eller inte gjort med urverken. Men det du beskriver är inte ovanligt, och visst är det trist att t.ex. hitta "målade" skruvar istället för handblånerade i en inhouse caliber som beskrivs som exklusiv, och att det i slutänden visar sig vara den enda "modifieringen" som gjorts. En intressant och omdebatterad frågeställning är hur pass modifierat ett ETA urverk bör vara för att få kallas en inhouse caliber.

Smoke and mirrors.;)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Här är bilderna på verken!

China du har nog rätt som vanligt! Jag kan inte begripa vad som skiljer 592R (Alpina De -luxe) mot det andra verket 592E! (Alpina standard).

Bryggorna ser likadana ut, balans och övriga hjul verkar vara identiska.
Jag funderar på om det endast är en estetisk skillnad. Tavlan på Standard är betydligt enklare och utan De Luxe flottare index.


Vad tror ni!



zybXAcC.jpg


vjxUQZ7.jpg
 
Topp