Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nytt mögel (Alpina)

Diskussion i 'Vintage' startad av Fixoflex, 13 oktober 2013.

1. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Alpina

Ropade hem denna häromveckan och den landade i fredags! Tycker Alpinor är hela och rena med ett mycket stramt utseende. Har två Alpina standard sen innan och tyckte att det skulle vara på sin plats med en "De Luxe". Kronan är original vilket jag alltid tycker är lite kul. Kvalitetsmässigt har jag bara positiva saker att säga om detta märke då jag aldrig haft några som helst problem med vare sig verket eller kvaliteten i övrigt.

Den är i bra skick och för under 1000kr tycker jag att detta är ett mycket bra alternativ till Certina,Tissot och kanske till och med Omega dressera.

Hoppas att ni gillar den!

Här är standard varianterna. Den svarta har rätt mycket prickar - den vita tavlan är nästan mint!

engst, Gummo, albinh och 9 andra gillar detta.
  2. calzone

calzone Biskop

oooooh en De Luxe !, grattis :D

Fixoflex gillar detta.
  3. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Jaa! du förstår....;)

4. calzone

calzone Biskop

Typ som Volvo 240 DL :p

Fixoflex gillar detta.
  5. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Eller vinyltak!

6. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Stilrena kostymare.

Fixoflex gillar detta.
  7. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Ett fynd, grattis till en elegant klocka. Sitter det ett av Alpinas inhouse-verk i?

Fixoflex gillar detta.
  8. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Riktigt snygga kostymare. Grattis.

Fixoflex gillar detta.
  9. China

China Guest

Grattis till fina Alpinor Fixoflex.

Jag skulle tippa att "De Luxe" har den lite ovanligare toppmodellen caliber 592-R, du får se efter och jag håller tummarna.:)

Fixoflex gillar detta.
  10. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Skall kolla! Tack för infon!

11. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Kul att se en så fin tavla i en såpass sliten boett.

Fixoflex gillar detta.
  12. JayJay

JayJay Biskop

Det är jäkligt kul att att det går att bedriva klockhobby även med mer marginella ekonomiska medel. Den är störtskön och jag ber att få gratulera.

Denke och Fixoflex gillar detta.
  13. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Någon som har koll på dagens Alpina? Finns det någon koppling bakåt eller är moderna Alpina ett lik som sparkats igång av någon som köpt varumärket?

Jag har haft ett par moderna Alpina som jag tyckt varit riktigt trevliga. Någon som vet hur det ligger till?

Fixoflex gillar detta.
  14. China

China Guest

Om jag inte är felinformerad så ägs Alpina sedan länge av stiftelsen bakom Rolex, sedan 2003 har man satsat på en del egna inhouse calibrar, men det förekommer en del standardverk från ETA i Alpinas klockor. Kopplingen till det klassiska Alpina som tillsammans med Gruen utvecklade många klassiska calibrar (använda av b.la Rolex), känns väl lite så där när många calibrar är i princip omodifierade urverk från ETA.

Fixoflex gillar detta.
  15. Denke

Från:
    Stockholm
    Som jag misstänkte alltså....

Har funderat lite på det här med deras egna calibrar, gör de dem från scratch eller är det basic ETA med graverad rotor.... ;)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Fixoflex gillar detta.
  16. Denke

Från:
    Stockholm
    Ska kanske poängtera att de moderna alpina jag haft varit väldigt trevliga och välbyggda, kanske lite för modern design för min del...

Fixoflex gillar detta.
  17. China

China Guest

Jo, det är mycket som inte är bearbetat utan färdiglevererat från ETA. Men med det sagt så är det inget fel på prestandan och man har en del riktigt trevliga modeller. Sedan är det ganska många klassiska klockmärken som kör samma linje, men visst hade det varit trevligare om man moderniserat sina gamla calibrar.

Fixoflex gillar detta.
  18. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Riktigt fina..! grattis... :)

Fixoflex gillar detta.
  19. Denke

Från:
    Stockholm
    Nu drar jag lite OT här, men (om jag får raljera lite) så tycker jag det blir lite kokett att byta två skruvar i ett ETA och kalla det egen caliber. Som du påpekar så är ju ett vanligt ETA ett fullgott verk i en kvalitetsklocka. Men, men.... :)

Icaras och Fixoflex gillar detta.
  20. China

China Guest

Instämmer, fast det kan vara en väldig skillnad på de urverk som byggs av ETA efter kundens önskemål och de urverk som byggts från ébauche och modifierats till bättre prestanda av olika tillverkare. Sedan är det som klockköpare inte alla gånger så lätt att hitta information om vad olika tillverkare gjort eller inte gjort med urverken. Men det du beskriver är inte ovanligt, och visst är det trist att t.ex. hitta "målade" skruvar istället för handblånerade i en inhouse caliber som beskrivs som exklusiv, och att det i slutänden visar sig vara den enda "modifieringen" som gjorts. En intressant och omdebatterad frågeställning är hur pass modifierat ett ETA urverk bör vara för att få kallas en inhouse caliber.

Smoke and mirrors.;)

Daniel B, Fixoflex och Denke gillar detta.
  21. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Här är bilderna på verken!

China du har nog rätt som vanligt! Jag kan inte begripa vad som skiljer 592R (Alpina De -luxe) mot det andra verket 592E! (Alpina standard).

Bryggorna ser likadana ut, balans och övriga hjul verkar vara identiska.
    Jag funderar på om det endast är en estetisk skillnad. Tavlan på Standard är betydligt enklare och utan De Luxe flottare index.

Vad tror ni!

22. China

China Guest

592R har en mer påkostad Glucydur balans, annars så är urverken identiska.:)

Gummo och Daniel B gillar detta.
  23. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Ta
    Tackar!
    Där ser man! Jag undrar vad man fick betala när det begav sig för den lilla "lyxdetaljen!:)

Tack för hjälpen!

24. Daniel B

Daniel B Stadsbo

Från:
    Karlstad
    Snygg, jag budade också hem en liknande Alpina, är hos posten. Bilder kommer ! Grattis till ett fynd!

Fixoflex gillar detta.