Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nytt och OCD problem

Diskussion i 'Diskussion' startad av Beastie, 24 augusti 2014.

1. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Idag spontan köpte jag en ny klocka för att försöka få en nytändning. Hemma och studerar klockan noga och anal som man är slår OCDn till.

Det är en victorinox infantry gmt. Jag tycker den är fin och trivs med den. Men! Gmt visaren släpar efter. Konstigt är att mellan 6 - 12 ligger den ca 14 min efter timvisaren och mellan 12 - 6 ligger den ca 5 min efter.

Det borde de väl kunna fixa i affären? Men konstigt att den inte släpar efter lika mycket hela varvet runt?

Bild på sorgebarnet

image.jpg

Bojke, Chuck och filthywatch gillar detta.
  2. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Galet störigt. Jag hade också fått klåda.
    Märkligt att den slirar ojämnt. o_O

3. Sputniq

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg
    Minst sagt märkligt... o_O

4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jämförde med siffrorna på urtavlan först, men det är ju knas. Du menar att den släpar i förhållande till ringen antar jag? Svårt att se på bilden.

5. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Bilden säger inte så mkt. Hade med den för att bara visa klockan.

Men ja, 24h visaren släpar. När den visar hel timme på ringen är vanliga timvisaren 15 eller 5 min över.
    Har ställt om och ställt om men inget förändras.

6. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Quartzurverk? kan i så fall vara förklaringen.

7. yonsson

Från:
    GBG
    GMT-visaren ska ju såklart inte släpa. Hade den alltid legat efter så hade det säkert varit för att visarna inte var ditsatta korrekt, men nu låter det ju som om GMT-visaren inte sitter fast som den ska.

eriksson850 gillar detta.
  8. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Ja det är en kvarts klocka.
    Ska lämna in den imorgon. Troligen vara att visaren inte sitter sim den skall. Dock traaadigt att behöva åka till butiken igen.

yonsson gillar detta.
  9. Bojke

Bojke Fjunis

Trist!

Jag kan sitta väääldigt länge för att minutvisaren ska vara perfekt synkroniserad med sekundvisaren. Det skulle ju vara trist om sekundvisaren stod på tolv och minutvisaren var någonstans i gränslandet mellan 38 och 39.

yonsson, eriksson850, jabla och 1 annan gillar detta.
  10. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Köpte klockan på Hukes i Malmö, väldigt trevligt bemötande och när han förstod att jag bodde i Halmstad så sa han. "Det gör ju inget, får du problem med klockan så ta den till Mårtenssons ur för vi är samma kedja och de säljer oxå victorinox."
    Nu fick jag ju bekymmer å tog klockan till mårtenssons. De ville inte hjälpa till utan ersättning eftersom jag inte köpt klockan där, att de är AD och jag har garanti och försäkring spelade ingen roll. Men de lät ändå urmakaren kolla på klockan och hans bedömning var att allt var som det skulle.
    Ser det här ut som att gmt visaren ligger rätt? Ska det vara så stort glapp mellan timvisaren och gmtvisaren?
    image.jpg

Jag får dra fram visaren minst 8 min för att gmt visaren skall vara centrerad.
    image.jpg

På vissa klockslag upp mot 15 min.
    Överreagerar jag?

ErikGBG gillar detta.
  11. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Jag tycker det ser ut som att gmt visaren inte går i takt med timvisaren heller? Jag tror att det är problemet. På den bild där minutvisaren står på kl 12 så ser timvisaren ut att ligga strax utanför kl 6? Eller är det bilden som luras?

Edit: Om man tänker sig att man visuellt förlänger timvisaren så skulle den väl hamna strax till höger om kl 6, om du förstår hur jag menar.

Beastie gillar detta.
  12. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Snygg klocka!
    Men det där är verkligen inte rätt. Hur kan en urmakare vräka ur sig att det ser rätt ut? Hade han blindkäpp tro?

13. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Tycker det ser ut som Tim- och GMT-visaren går nästan rätt men minutvisaren är ~8min fel! ;)

yonsson, eriksson850, Vunterslaush och 2 andra gillar detta.
  14. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten

Jag snurrar till det så jag citerar mig själv!
    Nytt försök:
    Ställ minutvisaren på 12 och timvisare plus gmtvisare på 6 så ser man rakt framifrån hur de ligger i linje till varandra.

15. Urfunktion

Urfunktion Stadsbo

Från:
    Malmö
    WTF! Nej, så ska det väl inte se ut.

yonsson gillar detta.
  16. Urfunktion

Urfunktion Stadsbo

Från:
    Malmö
    Hahaha!

17. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Grejen är att gmt visaren inte ställer sig timmvis som på en automatisk gmt. Den här stället man helt stegfritt efter man ställt in vanliga tiden. Så att ställa alla visare rätt är inga problem, problemet uppstår när klockan sedan börjar gå eller att du själv vrider fram tiden, då börjar gmt visaren halka efter.

Varit i kontakt med hukes i Malmö, de ska fixa det säger dem, de tyckte inte det såg rätt ut på bilderna.

eriksson850 och Eurenius gillar detta.
  18. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Aha, då förstår jag.

19. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

En uppdatering.

Dagen efter jag köpte klockan så skickade jag tillbaka den till Hukes i Malmö och de skickade den vidare till Victorinox.

Idag hörde Hukes av sig till mig, de hade fått tillbaka klockan men problemet kvarstod så de ringde för att säga att de gör ett återköp.

Hukes har varit väldigt trevliga och bra att ha och göra med under denna resan, jag handlar gärna av dem igen när det blir dags. Synd att victorninox gör skräp dock.....vill ju ha en gmt.....kanske måste kolla på rolex igen ....

Nrobedal, alfgren, yonsson och 2 andra gillar detta.
  20. yonsson

Från:
    GBG
    Om Victorinox accepterar den skärpningen så är det väl helt enkelt så att urverkets GMT-visare inte har bättre precision än så. Inte direkt ovanligt att kvartsklockors visares positioner "glappar" lite. Tror bara det är WISsar som märker det. En kompis till mig har en GMT och vet inte ens vad funktionen är till för.

Beastie gillar detta.
  21. Kairo

Kairo Friends of KS

Det är inte OCD. Om jag vore du hade jag gått tillbaka till butiken där jag köpte klockan och bett dem fixa det, eller få pengarna tillbaka. Funktionen fungerar ju inte som den skall.

22. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Ja men, läs mitt inlägg :)

affären har bara varit hjälpsam och pengarna är åter hos mig.

Det är nog som yonsson säger att kvarts klockor helt enkelt är kass på vissa grejer och att det är såna som oss som uppmärksammar det. En vanlig svennebanan hade nog inte reagerat på att visaren gick fel.

Mårtenssons ur Brookfield