• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt Omegaverk som pallar med 15000 Gauss

naggge

Panerai
Det där gula kommer vara kul att gå runt med ungefär lika länge som en fis luktar illa.
Tror den är rolig i början men sen ångrar man sig att man inte köpte en vanlig AT istället.

Edit: om man bara går på utseendet alltså. Tummen upp för verket :)
 

Johan M

Cartier
Kul med ett nytt urverk, Omega verkar gå framåt nu för tiden. Jag håller med om att de borde satt urverket i en ny Railmaster istället, det hade varit logiskt även om sista Railmaster i stort sett var en Aqua Terra.

Sekundvisaren tröttnar man nog på väldigt fort, den skulle varit röd och vit eller röd och svart istället. Röda sekundvisare är ju alltid sexiga! :cool:

Annars gillar jag deras varianter på AT. Golf, Captains watch och det finns ytterligare någon om jag minns rätt.

Det skall bli kul att se vad de gör med urverket och de har ju rätt, vi utsätter oss för fler och fler magnetiska fält.
 
Vilken förnämlig nyhet ! Omega tar täten på ännu ett område ! :)

Vilket godis ! I utgångsläget har vi alltså världens bästa standardverk som, istället för att placeras i en skyddande kokong av mjukt järn likt konkurrenterna, redan från början förses med materialval som klarar av att hantera starka magnetfält. I dagens värld känns ju skyddet mot magnetism minst lika viktigt som vattenresistensen - och att lägga nivån på att vara sisådär 15 gånger bättre än huvudkonkurrenten är ju så rätt, så rätt. Så går det när världens finaste manufaktur sätter ribban. ;)
 

mace

Cartier
2-Faktor
Undersköterskan skrev:
Vilken förnämlig nyhet ! Omega tar täten på ännu ett område ! :)

Vilket godis ! I utgångsläget har vi alltså världens bästa standardverk som, istället för att placeras i en skyddande kokong av mjukt järn likt konkurrenterna, redan från början förses med materialval som klarar av att hantera starka magnetfält. I dagens värld känns ju skyddet mot magnetism minst lika viktigt som vattenresistensen - och att lägga nivån på att vara sisådär 15 gånger bättre än huvudkonkurrenten är ju så rätt, så rätt. Så går det när världens finaste manufaktur sätter ribban. ;)

Du vet att milgaussen har antimagnetiska delar i utverket också va, och att faraday (eller "farsdag" om iPhone får bestämma) casets funktion är lite extra over engineering? ;)
 

berg35

Omega
Någon somkan förklara hur jämför man 15000 gauss mot 40000 A/m som IWC hävdar att deras kommande Ingenieur ska klara?
 

Helvetia

Cartier
kan tycka att omega borde grävt i designarkivet lite mer här men visst fan går man igång på just den här typen av tekniska framsteg. snart kommer jag väl övertyga mig själv att jag behöver en sån här på jobbet, trots att jag inte är elektriker.
 

jabla

Sarlacc
Alltid kul när det kommer lite nytänkande som med det här urverket och när den dessutom är snygg blir det extra roligt.
 

Pleximannen

Cartier
Singular skrev:
berg35 skrev:
Någon somkan förklara hur jämför man 15000 gauss mot 40000 A/m som IWC hävdar att deras kommande Ingenieur ska klara?

40000 A/m är piss och ingenting - ungefär 500 gauss.

Omega har uppenbarligen lyckats med en rätt stor bedrift här. Synd att de inte profilerar den hårdare genom att köra den i Railmaster-form kan jag tycka, även om klockan är rätt fin som den är.
 

Janne b

Breitling
DrDre skrev:
Kul med lite nyheter. Själv kör jag ju med min Milgauss men man kanske får skaffa en sådan där som man kan använda när magnetismen stiger till över 1000 Gauss.

Rolex och IWC (med Ingeneur:en) har ju gamla traditioner av antimagnetiska klockor, men hur är det med Omega, har man haft någon liknande på 50-talet? Jag kan inte påminna mig att jag sett något.

Hmmm Omega hade en sån redan på tidigt 50 tal, alltså långt innan både Rolex och IWC fuxit ur barnskorna :lol:
Här är bildbeviset på en mycket enkel Omega I min blygsamma samling.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    260.5 KB · Visningar: 131

berg35

Omega
Singular skrev:
berg35 skrev:
Någon somkan förklara hur jämför man 15000 gauss mot 40000 A/m som IWC hävdar att deras kommande Ingenieur ska klara?

40000 A/m är piss och ingenting - ungefär 500 gauss.
Ska bara komplettera mitt inlägg lite.
Enligt http://www.iwc.com/en/experiences/ingenieur-the-story-of-a-legend/ så ska Ingenieur'en som kom 1976 klara 80.000A/m vilket då enligt ovan borde vara ca 1000 gauss, motsvarande Rolex Milgauss om jag förstått det hela rätt. IWC ska även ha tillverkat en specialmodell vid namn Ingenieur 500.000, vilken då skulle klara 500.000 A/m. Dock ska den enligt samma länk ha klarat tester där den utsattes för 3.7 miljoner A/m vilket borde motsvara 46250 gauss. :shock:

Jag ska dock redan nu be om ursäkt för eventuella faktafel då jag egentligen inte har en aning om hur det hela egentligen fungerar.... :oops:
 
Topp