• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt på armen.. En helig Ko är slaktad eller "Bratten e död! Länge leve Bratten"

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Då har det alltså skett! Det som aldrig skulle ske eller som jag i alla fall aldrig trodde aldrig skulle ske...
Min högt älskade Stålsfisk har simmat vidare :-/
image.jpg

Vafalls! Säger kanske en del av Er? Den skulle han ju aldrig sälja! Nä så har nog tankarna gått också. Stålfisken var den första ”fina” klocka jag köpte efter att ha laborerat runt bland en del skumma märken som Glycine (SorryDenke) Archimede,Davosa,Certina mfl. mfl.
Det är helt klart den klocka som suttit säkert längst i min blygsamma klocklåda. Under de här åren så har jag gång på gång förundrats över hur gedigen och snygg den faktiskt är för ett ganska ringa pris, i alla fall på beg marknaden.
image.jpg

Gått som en klocka har den gjort också även om det inte är ngt fancy pancy verk i den. Men den har hållit jämna steg med både Rollar och Omegas 9300 verk under denna tid. Kort sagt jävligt mycket klocka för pengen!
Så vad har hänt då? Varför är denna bevisligen omtyckta klocka visad på porten? Utkastad i kylan?..
Riktigt så illa är det ju kanske inte.. Breitling för mig har alltid varit kronografer,självklart STORA kronografer.. Vid tidpunkten då jag köpte Stålfisken så tyckte jag att 14-15000 var OERHÖRT mycket pengar för en klocka!!
Nästan obegripligt mycket! Vi vet ju alla att det där kan ändras ganska fort...
Hur som så tyckte jag att Stålfisken låg inom finansiellt räckhåll så den fick det bli även om det ”egentligen” borde varit en kronograf...
För några veckor sedan så gluttade jag runt på olika klockrelaterade sidor och hamnade på Blocket, helt plötsligt såg jag ljuset!! En Bratte chrono som ändå inte var överjävligtdörrvaktifrångbg stor!! OCH till hyffsat pris.. Vilket är bra då det mesta av klockbudgeten ligger och väntar på att frugan ska bestämma sig för vilken klocka hon vill ha. Det tar lite tid kan jag säga...
Det som lockade mitt öga var en Avenger Skyland!! En modell jag faktiskt inte ens tänkt på tidigare?!
image.jpg
(Bild norpad av Finetime)
Just denna klocka såldes dessutom av allas vår Gripenbro!!
Skickade genast ett PM med en fråga om ett byte mellan Stålfisk och Avenger var möjligt.. Fick ett snabbt men tyvärr olycksbådande svar. Visst kunde det vara möjligt, men tyvärr hade en köpare hört av sig precis så klockan var ohpf någon dag. Inte faan hade jag sådan tur att köparen backade:-(
Skit också!!! Men ni vet hur det är.. Har dessa tankar väl smugit sig på så är det bara att kapitulera och börja leta... Efter några veckor så dök det helt plötsligt upp en annan Avenger Skyland på K&S, från Kristopher på Finetime DK. Det var ett annat pris än Gripenbros klocka men å andra sidan uttagen 2013 så det var kanske väntat..
Ett likadant PM skickades igen och denna gång med ett långt mer positivt svar!! Efter lite mailande fram och tillbaka så hade vi kommti överens om ett bytespris vi båda kunde leva med och Stålfisken fick ett ömt farväl med en liten tår i ögonvrån och fin paketering innan den skickades ner till Köpenhamn för vidare äventyr! Lev väl min vän!!!
image.jpg

Så i förra veckan dök den då upp.. Min nya Bling Bratte! För denna är klart mer Bling än stålfisken, mer polerade ytor, som iofs inte är till en fördel.. Men va faan! Man får ta det onda med det goda:) Tror det enda som är borstat på dessa tidigare Avenger klockorna är Bezeln..
image.jpg

En klassiks Bratte chrono med alla attribut som en Bratte chrono ska ha! Lite bling, lite tyngd, lite vulgo,lite... lite Bretling!!
Inte något inhouse verk i denna heller men som ni redan förstått så har jag fullt förtroende för Breitlings förmåga att hotta upp enklare verk till att hålla en hyffsad klass.
image.jpg

Det jag föll för förutom kronan som är en av de coolaste kronorna jag vet, var indexen! De Arabiska indexen på dessa är ASASNYGGA!! Lite upphöjda så det blir lite 3D effekt. Dessutom är tavlan som skiftar mellan svart och grått beroende på ljus, subdialsen och visarna inte så pjåkiga heller ;-)
image.jpg

Det är en maffig pjäs men helt klart mer bärbar än de nya Super Avenger klockorna som är 48mm, denna är 45 och alltså ”mindre” än min PO Chrono..
Kan knappt vänta till sommaren kommer åter så jag kan trycka dit ett Breitling gummi på den, tror det kommer bli kanon! När jag ledsnar på den polerade länken så får jag köra Bradystrap under vintern. Är allergisk mot gummi på vintern...
Lite handledsskott från de senaste dagarna...
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Visst känns det lite konstigt och tråkigt att en klocka man var heeeelt övertygad om att den skulle stanna för evigt skickas iväg! Lite tomt i bröstet..
Men, MEN tänk vilka möjligheter som öppnar sig!! INGENTING är längre heligt.INGEN klocka sitter säkert!!
Vad är nästa steg? Guldrolle? AP? Patek? Skydweller?.. Faan vet!
Den som lever får se..;-)
Kommer jag att sakna Stålfisken? Ja antagligen! Men inte än, inte än!!
Just nu är jag ÖVERJÄVLIGT nöjd med min nya Bratte!
Over and out and...
image.jpg
 

V

Cartier
Grattis till nya klockan, riktigt fin och precis som en Breitling ska vara. Intressant skrivet om tankegångarna om än en smula vemodigt på sina ställen. Men slutet gott, allting gott :)
 

ruchac

Omega
Fet, manlig, blingig utan att vara fjollig.. Cool som attans! Grattis! Och jag gillar din helt galet exalterade ton i inlägget också!
 
Grattis, även om jag tycker Stålfisken är en av dom bästa modellerna (och prisvärdast) som Breitling släppt så är den inte en 'riktig' bratte iom att dom SKA vara chronos och blingiga....

Grattis, Super Avenger nästa alltså för dig...
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grattis, även om jag tycker Stålfisken är en av dom bästa modellerna (och prisvärdast) som Breitling släppt så är den inte en 'riktig' bratte iom att dom SKA vara chronos och blingiga....

Grattis, Super Avenger nästa alltså för dig...
Icke sa Nicke! Denna är perfa :)
 

JesperO

Rolex
riktig tuffing... stor som ett åbäkespuck men stentuff och riktigt snygg - håller med om index - ngt speciellt där.
GRATTIS!!!
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra inlägg. Fina bilder, riktigt fet klocka, skön text! Grattis till klockan, blev nog faktiskt lite sugen på en bratte där...

EDIT: Är inte detta din gamla då? https://klocksnack.se/threads/breitling-superocean-steelfish-a17390.31320/
Sa du inte att du betalade 14-15000 för den? 23.500 kr känns lite saftigt :banghead:
Jodå det där är min gamle vän! Vad gäller priset så finns det en diskussion om Stålfiskpriser i en annan tråd. Seek and you shall find! :)
 

jbbs

Omega
Jodå det där är min gamle vän! Vad gäller priset så finns det en diskussion om Stålfiskpriser i en annan tråd. Seek and you shall find! :)

Hmm, denna tråd https://klocksnack.se/threads/breitling-superocean-steelfish-eller-x-plus.22189/ ?
Steelfishen är ju faktiskt riktigt trevlig, speciellt på gummi, är lite orolig att den ska vara alldeles för stor dock.
Har du provat Seiko Sumo? På 44 mm är det den största klockan jag har och den är precis på gränsen.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hmm, denna tråd https://klocksnack.se/threads/breitling-superocean-steelfish-eller-x-plus.22189/ ?
Steelfishen är ju faktiskt riktigt trevlig, speciellt på gummi, är lite orolig att den ska vara alldeles för stor dock.
Har du provat Seiko Sumo? På 44 mm är det den största klockan jag har och den är precis på gränsen.
Den är trevlig på både länk,gummi,mesh och Bradystrap.
Visst har jag testat Sumo. Har dessa 2..
image.jpg

image.jpg

Boettformen på Sumon gör ju att den ligger mer slimmad mot handleden än de flesta klockor med lite storlek. Tycker jag att Stålfisken är groteskt mycket större? Nope! Gillar du den så är det mycket klocka för pengen.
 
Topp