• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt rymdmögel från -71 (budgetvarning)

naggge

Panerai
Efter en senare och blötare onsdag än rekommenderat kom jag inatt hem och möttes av två jiffybags innanför dörren. En innehåll ett par ändlänkar till min gmt och den andra innehöll denna...
image.jpg


Det är alltså en Seiko 6139-6002 från december 1971 i slitet men relativt originalbevarat skick. Är lite osäker på om den inre ringen är utbytt på senare år. Kan mycket väl vara en blekt originalhistoria också. Ni som har koll får gärna upplysa mig.

Modellen var en av världens första automatiska kronografer och användes av någon rymdsnubbe vid namn Pogue, därav smeknamnet på klockan. Massvis av trevlig info om detta finns sökbart på världens alla klockforum och entusiastsidor.

Glaset på min var ganska repigt och den var ganska skitig överlag. Bestämde mig därför ikväll för att plocka isär den lite :)

image.jpg


Tyvärr gick glaset i typ tvåtusen bitar. Inte hela världen då det ändå skulle bytas.
Ska beställa hem nytt men blir lite fundersam då jag hittar både mineralglas som mitt men även plastglas. Någon som vet om dessa kunde komma från fabrik med plastglas?
Tycker generellt att plastglas är lite snyggare och hade gärna köpt det men vill ju ändå ha en originalsetup.

Just nu ligger boettdelarna i ultraljudstvätten men mycket mer hade jag nog inte tänkt fixa med den den närmsta veckan. Får bli när glas är hemma.

Kul klocka för småpengar men högst osäkert om jag tycker den är särskilt vacker. Vi får se hur länge den får stanna efter uppfräschningen.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grattis, älskar ju min Pogue! Se till att fixa en schysst rasslig länk, så är du hemma. Enligt Jonathan Koch aka Swedefreak aka mrSeiko aka jmk500, som verkar vara en expert på bl.a. dessa 6139-600x, så är förmodligen den inre roterande ringen utbytt. Tas upp i denna tråd, nästan allra längst ner http://forums.watchuseek.com/f281/h...ronograph-collectors-buying-guide-140803.html

Tachyskalan på din kanske kan vara aftermarket, med tanke på färgskalan och "fräschheten", men svårt att bedöma med större säkerhet på bilderna...

Hursomhelst... en riktigt kul klocka! Gällande glaset, så tror jag att samtliga levererades med mineralglas, så jag skulle helt klart satsa på det. Försök att hitta originalglas, då jag tror de ska vara något högre än de flesta aftermarket, även de välgjorda.

Min älskling hälsar :)

 

naggge

Panerai
Tachyskalan på din kanske kan vara aftermarket, med tanke på färgskalan och "fräschheten", men svårt att bedöma med större säkerhet på bilderna...
Det är betydligt mer slitet än vad bilderna lyckas visa men det ska undersökas närmare. Som jag har förstått det är de flesta aftermarket bara en påklistrad plastfilm och ingen riktigt inlägg.
 

plattfot

Rolex
Grattis! Troligen var inköpssumman inte enorm mellan dina två paket vilket visar hur mycket attityd och historia man kan få för små pengar. Kör på mineralglas. Swedefreak har riktigt fina am-glas om du inte vill jaga NOS.
Skicka ett pm om du behöver kontaktuppgiter.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Grattis! Troligen var inköpssumman inte enorm mellan dina två paket vilket visar hur mycket attityd och historia man kan få för små pengar. Kör på mineralglas. Swedefreak har riktigt fina am-glas om du inte vill jaga NOS.
Skicka ett pm om du behöver kontaktuppgiter.


Kan du inte pm:a mig hans uppgifter med H, tänkte se om han har till min 6139-7002 :)
 

naggge

Panerai
Liten uppdatering:

Nytt glas är beställt från Swedefreak. Verkligen trevlig kontakt där. Han hjälpte mig även med att titta på bilder på de delar som finns till klockan och bekräftade att allt är original.

Den inre roterande vridringen är original men blekt. En original i bra skick är mer eller mindre helt omöjligt att få tag på, oavsett färg.

Återkommer när glaset är monterat :)
 

_jonte

Patek
Liten uppdatering:

Nytt glas är beställt från Swedefreak. Verkligen trevlig kontakt där. Han hjälpte mig även med att titta på bilder på de delar som finns till klockan och bekräftade att allt är original.

Den inre roterande vridringen är original men blekt. En original i bra skick är mer eller mindre helt omöjligt att få tag på, oavsett färg.

Återkommer när glaset är monterat :)
Har fått hjälp av han ett par gånger med, mycket trevlig herre. Gillar din blekta ring, och då den inte ser skadad ut tycker jag den bara ger klockan mer karaktär. På med nytt glas och njut av den precis som den är! :)
 

naggge

Panerai
Stort tack för kontaktförmedlingen plattfot!

För de som undrar över att köpa nytt glas till sin Pogue så tar Jonathan (swedefreak) $40 inkl frakt.
Han säljer även nya packningar. Komplett uppsättning går på $20 plus frakt.
 

naggge

Panerai
Update:

Fick hem glas från swedefreak idag..
image.jpg


In med inre vridring, på med packning och på med glas..
image.jpg


I med verk och pushers
image.jpg


Pilla dit ringen som håller fast knapparna. Detta görs samtidigt som knapparna är intryckta för att ringen ska låsa dem. Därefter kan kronan sättas dit igen.
image.jpg


Skruva dit baklocket och tryck dit glasringen.
image.jpg


Vet inte om jag hade tur men allt fungerar som det ska och klockan är redo att användas.

image.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    131.8 KB · Visningar: 51
  • image.jpg
    image.jpg
    163.1 KB · Visningar: 50

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
coola dom där! något värde i att renovera och laga den jag har liggandes? eller är det coolfaktorn bara?

Kan bara tala från egen erfarenhet, men av de ca 250 klockor jag ägt senaste 3 åren med klocktokeri, så är nog min Pogue favoriten alla kategorier. Har lagt ner kanske 3 gånger så mycket på den som jag köpte den för, men det var det värt. Går spot on, och är så härlig.
 
Topp