• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

[Alf Watch Company] Nytt svenskt klockmärke!

Vilken färgkombinationen tycker du bästa om?

  • Nr.1

    Röster: 91 26.8%
  • Nr.2

    Röster: 61 17.9%
  • Nr.3

    Röster: 190 55.9%
  • Nr.4

    Röster: 86 25.3%
  • Nr.5

    Röster: 22 6.5%
  • Nr.6

    Röster: 20 5.9%

  • Totala väljare
    340
Angående namnet så kommer det från mitt namn som man kanske kan lista ut. Är medveten om att det egentligen är ett ganska tråkigt namn men samtidigt så är det väldigt tydligt att det handlar om klockor. Att välja ett namn var nästan svårare än att bestämma sig för en design. ;)
Utgick ifrån att det var ett kvartsverk för det priset. :)
I så fall tycker jag kronan är bra, hade nog lagt till texten "automatic" på urtavlan.
Det ska jag fundera på om jag ska lägga till. Det kommer stå på baksidan i alla fall. :)
Låter dyrt! Hur 17 löser man det rent praktiskt?
Efter en första kontakt med en producent så verkar det vara något problem. De tekniska ritningarna är inte klara än så kan inte svara på hur det går till tyvärr.
Vill tillägga: En passaround à la Knut Gadd förväntas! Ställer mig först i kö. :pompus: Bara för att.
Ja något sådant kommer definitivt att anordnas i framtiden om allt går vägen! :)
 
B

Banankontakt

Guest
4,5 och 6 ser billigare ut på bild
1,2 och tre ser helt OK ut

Jag kan tycka att Alf klockfabrik eller något liknande "svensk-töntigt" skulle passat bättre än Watch Company. Mer unikt och lite djärvare. Det sticker ut mer.

Varför vill du starta ett nytt klockmärke och vad skiljer dig från övriga i samma prisklass? (nyfiken och intresserad) :)

Lycka till med projektet!
 
Nr 3, 4 och 5 i den ordningen är min topp 3 av presenterade alternativ, som svar på din fråga.

Är lite förvånad att du själv skriver om att designen är något udda, men ändå väljer att gå vidare på inslaget spår.
40x40mm i fyrkantigt format blir ganska stort på en normalstor handled och designen tycker jag hamnar i något slags ingenmansland mellan sport och dress.
Nåväl, jag ska inte vara surgubbe utan önskar lycka till. Det jag gillar är mekaniskt urverk och en rimlig prispunkt.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Tycker den var rätt cool även om den inte var helrätt för mig. Känns som design från en snar framtid. Nr 3 och 2 var snygga. Lycka till!
Edit: Håller med om att namnet kunde skrivas på Svenska. Men på ett sätt som är internationellt gångbart. Typ "Alf Manufaktur"
 
Senast ändrad:
B

Banankontakt

Guest
Precis så! Alf Klockfabrik låter mycket bättre. Våga skriv på svenska, tror definitivt du kommer vinna på det.
Edit: Fast det borde kanske vara Alfs Klockfabrik då?

Passerar ibland ett snickeri som heter något i stil med Knut Karlssons Snickerifabrik. Känns härligt att inte alla företag ska försöka vara så internationella hela tiden. Lite ovanligt och roligt. Men det beror ju på vilken marknad och kundgrupp man riktar in sig på, det passar förstås inte alla.

Rätt stavat kan vara steg ett ja :)
 

floristen

Cartier
2-Faktor
Helt Ok ändå och kul att du kör på! Jag skulle säga att 3 är den som tilltalar mig, sen 1. De andra var inte alls min smak..
Namnet är ändå lite viktigt, det var inte heller på topp.
Lycka till!
 
L

LadyA

Guest
Instämmer med citerat inlägg nedan.

Namnet tycker jag borde vara på svenska, eller kort och gott ALF.

Röstade på nr 3 om designen.

AWC finns redan massor av (Alexander Phillip Watch Company, Amsterdam Watch Company, osv)
Är det så bra ur marknadsföringsperspektiv?
Liknelse med IWC är dessutom för uppenbar.
 

Greven

Audemars
Är du säker på att den inte är minst lika öppen med ett svenskt namn? Tänker bara högt här men på ett så här litet märke kan det inte varit lite exotiskt med ett svenskt namn också?
Säker är jag inte, men jag gillar namnet och så skriver Alf längre upp i tråden "Att välja ett namn var nästan svårare än att bestämma sig för en design." Så namnet är säkert redan registrerat och han har med den i designen så jag tycker han borde köra på inslagen väg. :)
 
B

Banankontakt

Guest
Säker är jag inte, men jag gillar namnet och så skriver Alf längre upp i tråden "Att välja ett namn var nästan svårare än att bestämma sig för en design." Så namnet är säkert redan registrerat och han har med den i designen så jag tycker han borde köra på inslagen väg. :)

Det är nog som du skriver, kör på det du har bestämt Alf. Du har trots allt förmodligen funderat på det här både en och två gånger.
 
Kul. Följ din dröm. Nummer 3 och nummer 4 fick min röst men jag fattar inte varför så få vågar ge sig på färghegemonin som regerar på armbanden? Svart klocka, brunt band...just like that! Ta nummer 4 med nummer 3s band så blir det riktigt snyggt.
Tycker det är bra med folk som vågar ta initiativ och tyvärr så blir det mycket röster som bara ropas rakt ut om namn, färg, form etc. Oftast utan att följas av någon övrig konstruktiv information. Verkar vara så att människor som aldrig drivit ett eget projekt eller ens klarat att samarbeta i ett grupparbete på mellanstadiet alltid hinner först att kommentera när någon som faktiskt försöker skapa något vill ha återkoppling. Nåja. Tycker att det är rätt med en fyrkantig design. Runda klockor finns det massor av. Personligen kanske jag skulle välja två olika boetter. En stålren som har släta kanter och en svart (PVD) med den "taggade" boetten. Båda med möjlighet att välja ett läder eller ett sportigare armbandsalternativ. 40x40 är något för stort för mina handleder som bara är drygt 19,5 cm i omkrets så38x38 tror jag hade varit maximalt vad jag hade vågat mig på. Namndiskussionerna har en liten poäng, och det är svenskheten. Men, med det sagt så behöver ju det inte ligga i namnet utan kan komma i form av modellnamn eller som text på boettens baksida. "Alf Watch Company - Klockor och ur" eller liknande. På det stora hela tycker jag bara att det är att köra på. Skall bli intressant att se hur den tar sig på handleden, bygger den inte för mycket kanske man vågar köpa en.
 

larmar

Cartier
2-Faktor
Nummer 3 och nummer 5 får min röst! Lycka till, kul med en lite udda design som åtminstone fick igång mitt ha-begär :)
 
Kul! Jag lägger min röst på nummer 4 då jag tycker det ser så jäkla clean ut med helt svart design. Men som tidigare nämnts i tråden, ALF Watch är inte ett toppen val av namn.

Fortsätt drömma stort!

Skitunge
 
Senast ändrad:

Ale

Cartier
Jag tycker det hade varit coolt om ni hade haft en bild på Alf på tavlan -
image.jpg
Hur gammal är du? 90 bast? :D;)
 
  • Like
Reactions: Ako

KenKun

Patek
2-Faktor
Sorry, ett dåligt namn kan verkligen sänka ett helt företag.
ALF låter verkligen inte sexigt på en klocka!

Och nu när vi ändå är inne på namn... Knut Gadd är inte heller så värst hett!

- Vad har du på armen då?
- Det är en Alf...

image.jpg
 
  • Like
Reactions: Ako

Tärnan

Cartier
jag tycker 1 o 3 var fina. Jag är ganska ny här på forumet, dock har jag varit intresserad av klockor rätt länge. Trodde jag. Tills jag nu fått ögonen på en mängd klockor här på forumet som jag tidigare aldrig skulle ha ägnat en tanke på. Jag har t.o.m. skiftat tycke från vad jag tidigare tyckt var så fult till att nu verkligen älska. Som ex har jag på sistone fått ett begär av tonneau klockor av någon underlig anledning, varför vet jag inte. Mitt intresse är nu 100 ggr större än förr. Tycker mig få viss skön känsla även din form på uren, tror de kommer att växa med tiden i tycke! Har också undersökt möjligheten att hitta en tillverkare i Kina som förser ur med miyota verk eller Eta. Hur länge har du arbetat fram designen? Har du en bra tilvverkarkontakt redan?
 

WBergdahl

Panerai
Förstår mig inte på trenden med kantiga klockor... Och inte många lyckas med dessa, utan många blir bara fula!
I mina ögon är Santos och Reverso dom enda som fungerar i dom formerna
 
Topp