• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

[Alf Watch Company] Nytt svenskt klockmärke!

Vilken färgkombinationen tycker du bästa om?

  • Nr.1

    Röster: 91 26.8%
  • Nr.2

    Röster: 61 17.9%
  • Nr.3

    Röster: 190 55.9%
  • Nr.4

    Röster: 86 25.3%
  • Nr.5

    Röster: 22 6.5%
  • Nr.6

    Röster: 20 5.9%

  • Totala väljare
    340

Ministern

Founder
2-Faktor
Detta är en fundering som jag också haft. Men är svårt att avgöra modellen då det kommer se annorlunda ut i verkligheten. Får se hur det blir lite längre fram! :)

Det stämmer att det är en sandwich tavla. Ville att urtavlan skulle få ett djup och inte bara platt och tråkig som jag kan tycka vissa andra urtavlor är. 1/5 sekunds markeringarna fyller ju inte riktigt någon funktion som du säger så ska göra några renderingar utan dem och se hur det ser ut. Här kan du se hur sidorna ser ut för tillfället! :)
tumblr_nvuxx8XUta1rtu7hvo1_540.jpg


Roligt att min enkla presentation uppskattas. Kände att detta inte var rätt ställe att bre på med massa säljargument och fina historier om hur jag kom på idén. De flesta här inne är tillräckligt kunniga för att kunna se igenom det så hade mest blivit lite pinsamt. När jag har fått fysiska modeller av klockan så kan det nog anordnas en runtskickning av en klocka här på KS! :)

Är det något som du vill göra så kontakta oss i ledningen för diskussion.

Spencer
 
Detta är en fundering som jag också haft. Men är svårt att avgöra modellen då det kommer se annorlunda ut i verkligheten. Får se hur det blir lite längre fram! :)

Det stämmer att det är en sandwich tavla. Ville att urtavlan skulle få ett djup och inte bara platt och tråkig som jag kan tycka vissa andra urtavlor är. 1/5 sekunds markeringarna fyller ju inte riktigt någon funktion som du säger så ska göra några renderingar utan dem och se hur det ser ut. Här kan du se hur sidorna ser ut för tillfället! :)
tumblr_nvuxx8XUta1rtu7hvo1_540.jpg
Känns spontant brutalt mycket tjockare än vad den ser ut att vara framifrån, och från vad den bör vara. Finns det någon tanke mer än att det är "fräckt" med utfräsningarna på sidorna? De kommer samla på sig skit och se riktigt trista ut med tiden. Samma sak med hålen i kronan tror jag.
 

Tärnan

Cartier
Detta är en fundering som jag också haft. Men är svårt att avgöra modellen då det kommer se annorlunda ut i verkligheten. Får se hur det blir lite längre fram! :)

Det stämmer att det är en sandwich tavla. Ville att urtavlan skulle få ett djup och inte bara platt och tråkig som jag kan tycka vissa andra urtavlor är. 1/5 sekunds markeringarna fyller ju inte riktigt någon funktion som du säger så ska göra några renderingar utan dem och se hur det ser ut. Här kan du se hur sidorna ser ut för tillfället! :)
tumblr_nvuxx8XUta1rtu7hvo1_540.jpg


Roligt att min enkla presentation uppskattas. Kände att detta inte var rätt ställe att bre på med massa säljargument och fina historier om hur jag kom på idén. De flesta här inne är tillräckligt kunniga för att kunna se igenom det så hade mest blivit lite pinsamt. När jag har fått fysiska modeller av klockan så kan det nog anordnas en runtskickning av en klocka här på KS! :)
Fick inte uppfattningen av bilderna på framsida att den skulle vara så tjock. Ser inte bra ut tycker jag. Kanske har det att göra med att den ser rund ut här. Tror också att som någon innan skrivit att det kommer att samlas skit i skårorna. Det går inte att undvika så det måste bort och ersättas med något annat.
 
Känns spontant brutalt mycket tjockare än vad den ser ut att vara framifrån, och från vad den bör vara. Finns det någon tanke mer än att det är "fräckt" med utfräsningarna på sidorna? De kommer samla på sig skit och se riktigt trista ut med tiden. Samma sak med hålen i kronan tror jag.
Fick inte uppfattningen av bilderna på framsida att den skulle vara så tjock. Ser inte bra ut tycker jag. Kanske har det att göra med att den ser rund ut här. Tror också att som någon innan skrivit att det kommer att samlas skit i skårorna. Det går inte att undvika så det måste bort och ersättas med något annat.
Den är designad så tunn den går att få med detta urverk. 11mm är ju inte särskilt tjockt för en klocka med automatisk urverk? Angående utskärningarna så är det faktiskt något jag missat att tänka på att det lätt kan samlas smuts i dem. Ska undersöka om det går att lösa på något sätt eller om man helt enkelt får ta bort utskärningarna! Tack för att ni peka ut det! :)
 
Den är designad så tunn den går att få med detta urverk. 11mm är ju inte särskilt tjockt för en klocka med automatisk urverk? Angående utskärningarna så är det faktiskt något jag missat att tänka på att det lätt kan samlas smuts i dem. Ska undersöka om det går att lösa på något sätt eller om man helt enkelt får ta bort utskärningarna! Tack för att ni peka ut det! :)
Det är nog inte så tjockt med 11mm men på bilden upplevs den som väldigt tjock iaf. Ingen fara, pluggade industridesign så att titta på sånt sätt sitter i ryggraden :p
 

Tärnan

Cartier
Den är designad så tunn den går att få med detta urverk. 11mm är ju inte särskilt tjockt för en klocka med automatisk urverk? Angående utskärningarna så är det faktiskt något jag missat att tänka på att det lätt kan samlas smuts i dem. Ska undersöka om det går att lösa på något sätt eller om man helt enkelt får ta bort utskärningarna! Tack för att ni peka ut det! :)
Varsågod! 11 mm är inte för mycket, det är bara det att proportionen mellan tjocklek och längd/bredd ser underlig ut. Måhända har det med att göra att det inte finns med bandhorn här. tycker ändå att de ser fina ut på framsida!
 
Varsågod! 11 mm är inte för mycket, det är bara det att proportionen mellan tjocklek och längd/bredd ser underlig ut. Måhända har det med att göra att det inte finns med bandhorn här. tycker ändå att de ser fina ut på framsida!
Kan hålla med att bilden gör att klockan ser tjockare ut än vad den egentligen är. Tycker den ser betydligt tunnare ut från tex den här vinkeln. :)
tumblr_nvx6j8OoWp1rtu7hvo1_540.jpg
 
Skulle uppskatta lite åsikter angående baksidan av klockan. Vet att många inklusive mig själv uppskattar en glasbaksida när det sitter ett automaturverk i klockan. Men samtidigt så tycker jag att det inte riktigt passar in med ett runt glasfönster på baksidan av klockan. Har inte arbetet så mycket med baksidan än då jag inte riktigt vet hur jag vill ha den. Så vore intressant att höra era tankar om hur ni tycker en baksida ska se ut? :)
För tillfället så ser baksidan ut så här.
tumblr_nvpnf0sVHu1rtu7hvo1_540.jpg
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Skulle uppskatta lite åsikter angående baksidan av klockan. Vet att många inklusive mig själv uppskattar en glasbaksida när det sitter ett automaturverk i klockan. Men samtidigt så tycker jag att det inte riktigt passar in med ett runt glasfönster på baksidan av klockan. Har inte arbetet så mycket med baksidan än då jag inte riktigt vet hur jag vill ha den. Så vore intressant att höra era tankar om hur ni tycker en baksida ska se ut? :)
För tillfället så ser baksidan ut så här.
tumblr_nvpnf0sVHu1rtu7hvo1_540.jpg
Alltså förlåt men inga jävla glasbaksidor när man kör med standardverk! Den du postade nu duger alldeles utmärkt :)
 
Enkel och snygg baksida! Ett alternativ till en hel glasbaksida är ganske att gå på samma stil som med sekundvisaren? Bara ett litet rektangulärt fönster över balansen?
Kasnke var lite otydlig men att hela baksidan ska vara i glas är inget alternativ. Utan antingen något i den stilen som är nu eller ett fönster över urverket likt bilden. Ett alternativ skulle vara att göra fönstret i samma form som boetten. Vad tror du om det? :)
tumblr_nvyc3ePjCa1rtu7hvo1_540.jpg

Alltså förlåt men inga jävla glasbaksidor när man kör med standardverk! Den du postade nu duger alldeles utmärkt :)
Skönt att höra! :)
 

Malte

Omega
Jag vill inte vara spydig men ALF får mig att tänka på den där håriga rymdvarelsen, är jag verkligen ensam när jag är fundersamt till namnvalet?

EDIT: Såg att jag inte var ensam, skönt.
 

_jonte

Patek
Kasnke var lite otydlig men att hela baksidan ska vara i glas är inget alternativ. Utan antingen något i den stilen som är nu eller ett fönster över urverket likt bilden. Ett alternativ skulle vara att göra fönstret i samma form som boetten. Vad tror du om det? :)
tumblr_nvyc3ePjCa1rtu7hvo1_540.jpg


Skönt att höra! :)
Snygga klockor, hoppas det kommer gå bra! Tror dock den är lite för udda och för stor för att sälja särskilt bra. Om du gör den lite mindre och tunnare, enklare band, samt byter till kvartsurverk så tror jag den får bättre chanser. Ser ingen poäng med ett automatiskt verk?
Definitivt ingen glasbaksida. Det använder man när det finns ett fint dekorerat urverk att titta på, annars bara fattigt.
 
Snygga klockor, hoppas det kommer gå bra! Tror dock den är lite för udda och för stor för att sälja särskilt bra. Om du gör den lite mindre och tunnare, enklare band, samt byter till kvartsurverk så tror jag den får bättre chanser. Ser ingen poäng med ett automatiskt verk?
Definitivt ingen glasbaksida. Det använder man när det finns ett fint dekorerat urverk att titta på, annars bara fattigt.
Tack så mycket! Den ser tjockare ut på vissa bilder än vad den kommer att vara. Angående storleken så tycker jag inte den är för stor. Den är självklart åt det större hållet men 38-39mm känns som den vanligaste storleken på fyrkantiga klockor. Och då min saknar luggar så upplevs den något mindre så storleken kommer inte att ändras. Jag har heller inga planer på att använda ett kvartsurverk istället. Finns ju sällan någon poäng med ett automatiskturverk för utom att man gillar det mekaniska med dem då ett kvartsur ändå skulle vara mer exakt. ;)
 
Mina val blev 1,3 & 4.

Måste säga att jag verkligen gillar designen i det stora hela.

Lite tech möter dress i mina ögon. Skulle kunna tänka mig en av dem på armen utan problem!

Edit! På bilden av de vita (nr 3) så ser det ut som sekundmarkeringarna på subsekunden är svåra att läsa av? Kanske inte IRL men kanske hade det funkat bättre med vita markeringar? Bara en liten åsikt.

Vad blir bredden mellan bandhornen och kommer man att kunna byta band lätt själv? Inga "specialare" är det jag hoppas på med andra ord.

Lycka till! Följer dig nu på insta och hoppas verkligen det kommer att funka för dig!! Stå på dig och kör ditt eget race så kommer det här att bli hur bra som helst!

Jim

Nu kanske du inte svarade på det för att frågan kom upp medan du skrev svaret men hur blir det med bandbyten som någon frågade om? Går att göra själv eller är det integrerade band? :)
Kan meddela att vi kommer använda 22mm breda band till klockorna och att de kommer gå att byta själva! :)
 

seikoswede

Panerai
Toppen!! Tack för snabbt svar!

Bra bredd på banden också för en storvuxen man som jag.
Hojta till när man kan lägga en order!

Edit! Glömde tillägga att jag också föredrar en baksida utan glas. Snygga loggan pryder bättre.

Vad gäller synpunkter på namnet så är det bara att köra på. I de flesta engelskspråkiga länder kommer man ändå att läsa ut namnet bokstav för bokstav, alltså Aye Ell Eff.

Vilket också får till följd att du kan göra som AMF, sno KLFs gamla slagdänga för din introduktionsvideo!;)

Trevlig helg!!

Jim
 
Senast ändrad:

seikoswede

Panerai
Den är designad så tunn den går att få med detta urverk. 11mm är ju inte särskilt tjockt för en klocka med automatisk urverk? Angående utskärningarna så är det faktiskt något jag missat att tänka på att det lätt kan samlas smuts i dem. Ska undersöka om det går att lösa på något sätt eller om man helt enkelt får ta bort utskärningarna! Tack för att ni peka ut det! :)

Ta inte bort urfräsningarna!:eek:

De ger ju klockan sitt unika utseende.

Går ju att hålla rent tex dykarklockor med feta urfräsningar i bezeln så det känns som ett icke-problem.

Jim
 
Toppen!! Tack för snabbt svar!

Bra bredd på banden också för en storvuxen man som jag.
Hojta till när man kan lägga en order!

Edit! Glömde tillägga att jag också föredrar en baksida utan glas. Snygga loggan pryder bättre.

Vad gäller synpunkter på namnet så är det bara att köra på. I de flesta engelskspråkiga länder kommer man ändå att läsa ut namnet bokstav för bokstav, alltså Aye Ell Eff.

Vilket också får till följd att du kan göra som AMF, sno KLFs gamla slagdänga för din introduktionsvideo!;)

Trevlig helg!!

Jim
Jag ska definitivt uppdatera dig när de går att beställa! Som du säger så kommer många att läsa det bokstav för bokstav så namnet kommer vara kvar. Har även undersökt lite angående utskärningarna och det borde inte vara något större problem med att det samlas smuts i dem. Och om det har samlats lite smuts efter ett tag så går det ju att göra rent dem. :)
 
Topp