• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

[Alf Watch Company] Nytt svenskt klockmärke!

Vilken färgkombinationen tycker du bästa om?

  • Nr.1

    Röster: 91 26.8%
  • Nr.2

    Röster: 61 17.9%
  • Nr.3

    Röster: 190 55.9%
  • Nr.4

    Röster: 86 25.3%
  • Nr.5

    Röster: 22 6.5%
  • Nr.6

    Röster: 20 5.9%

  • Totala väljare
    340
Kul att det satsas! 1 och 3 ser trevliga ut.
Det märks ganska tydligt att du har sneglat på 7friday. Boett, banddesign och skeleterad tavla är alla saker som återfinns hos dem (i mer eller mindre utsträckning).
Sitter miyota i dem också om jag inte minns helt fel.
Hade gärna sett måtten på klockan ännu mindre, eftersom fyrkantiga klockor brukar bäras större än sina runda diton. 38x38 eller något sånt.
Angående modellnamnet så röstar jag på norrsken. Viking låter lite grovhugget för klockan i fråga, och hade kanske passat bättre på en dykare eller toolklocka.
Kör på solid baksida och lägg hellre energi på att få till en djup och fin gravyr än att visa urverket (som säkerligen ser ganska tråkigt ut i den prisklassen).

Lycka till! :)
 

ybey

Omega
Kul att det satsas! 1 och 3 ser trevliga ut.
Det märks ganska tydligt att du har sneglat på 7friday. Boett, banddesign och skeleterad tavla är alla saker som återfinns hos dem (i mer eller mindre utsträckning).
Sitter miyota i dem också om jag inte minns helt fel.
Hade gärna sett måtten på klockan ännu mindre, eftersom fyrkantiga klockor brukar bäras större än sina runda diton. 38x38 eller något sånt.
Angående modellnamnet så röstar jag på norrsken. Viking låter lite grovhugget för klockan i fråga, och hade kanske passat bättre på en dykare eller toolklocka.
Kör på solid baksida och lägg hellre energi på att få till en djup och fin gravyr än att visa urverket (som säkerligen ser ganska tråkigt ut i den prisklassen).

Lycka till! :)

Skulle inte bli förvånad om han aldrig sett en 7friday faktiskt. Förutom formen så ser jag inte många likheter.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Bara jag som tycker att visarna är lite korta? Sen förstår jag inte riktigt vad det är på subdialen förslag 3
 
Skulle inte bli förvånad om han aldrig sett en 7friday faktiskt. Förutom formen så ser jag inte många likheter.

Inga likheter nä...


p1p2p3.jpg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Kul att det satsas! 1 och 3 ser trevliga ut.
Det märks ganska tydligt att du har sneglat på 7friday. Boett, banddesign och skeleterad tavla är alla saker som återfinns hos dem (i mer eller mindre utsträckning).
Sitter miyota i dem också om jag inte minns helt fel.
Hade gärna sett måtten på klockan ännu mindre, eftersom fyrkantiga klockor brukar bäras större än sina runda diton. 38x38 eller något sånt.
Angående modellnamnet så röstar jag på norrsken. Viking låter lite grovhugget för klockan i fråga, och hade kanske passat bättre på en dykare eller toolklocka.
Kör på solid baksida och lägg hellre energi på att få till en djup och fin gravyr än att visa urverket (som säkerligen ser ganska tråkigt ut i den prisklassen).

Lycka till! :)
Tack så mycket! Angående storleken så har jag svarat på det på förra sidan. Formen på boetten är inspirerad av bland annat SevenFriday som du nämner men även tex Petek Philippe nautilus. Så angående boetten har du rätt. Men resten av klockan har ingen medveten inspiration. Omedvetet har jag så klart inspirerats av många olika klockor men som sagt inget medvetet val i alla fall. Vad jag förstått så använder de också urverk från Miyota vilket är lite roligt med tanke på att de är ett schweiziskt märke!;)
 

EmilW

Omega
Tycker det är roligt att du kör på något som inte ser ut som "alla andra" svenska dressare på Kickstarter. Kan tänka mig att det inte är helt lätt att komma med en egen design som funkar samtidigt som man ska hämta inspiration utan att bli allt för inspirerad.

När det gäller namnet så tycker jag Norrsken passar mycket bättre än Viking. Men du har inte funderat på Nordic Light eller Aurora? AWC Aurora eller Alf Watch - The Nordic Light kanske kan vara nått till exempel?

Önskar dig lycka till oavsett!
 
Senast ändrad:
Tycker det är roligt att du kör på något som inte ser ut som "alla andra" svenska dressare på Kickstarter. Kan tänka mig att det inte är helt lätt att komma med en egen design som funkar samtidigt som man ska hämta inspiration utan att bli allt för inspirerad.

När det gäller namnet så tycker jag Norrsken passar mycket bättre än Viking. Men du har inte funderat på Nordic Light eller Aurora? AWC Aurora eller Alf Watch - The Nordic Light kanske kan vara nått till exempel?

Önskar dig lycka till oavsett!
Tack så mycket! Som du säger så finns det enkla och stilrena klockor i överflöd så jag ville göra något mer eget. Jag hade en design i huvudet på hur jag ville att den skulle se ut så jag körde på det. Såklart kommer det finns likheter med andra klockor men alla delar kommer vara custom-made så det kommer inte finnas någon annan klocka med samma delar!

Angående namnet så vill jag ha ett namn på svenska då det känns roligt och lite mer unikt. Just nu lutar det åt Norrsken då det verkar uppskattas även bland de som inte talar svenska! :)
 
Börjar bli taggad på en Alf-klocka. Banne mig om jag missar passarounden.

Spara inte in på armbandet, ett taskigt läder kan förstöra helhetsintrycket! Tycker jag.
Vad roligt att klockrena växer på dig! Läderbandet kommer det inte att sparas in på kan jag lova. Den extra kostnaden för ett bra läderband är väldigt liten del av produktionskostnaden så det är dumt att försöka spara in på det. Och som du säger så ger ett dåligt band är bland det första man upptäcker vilket skulle ge ett dåligt intryck av klockan. :)
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Ser riktigt fin ut på de sista bilderna.
Som andra har sagt, ett bättre läder kommer höja intrycket av kvalité.
Tycker bandet ser bra ut i designen oxå. Ganska brett vid boetten och sedan avsvalnade mitt låset.
Hur är måtten? Bredast/smalast?
 
Väldigt fin! Skulle absolut kunna tänka mig köpa en.
Det är väldigt roligt att höra! Skönt att veta att det finns ett intresse för klockerna innan man investerar allt för mycket pengar.;)
Ser riktigt fin ut på de sista bilderna.
Som andra har sagt, ett bättre läder kommer höja intrycket av kvalité.
Tycker bandet ser bra ut i designen oxå. Ganska brett vid boetten och sedan avsvalnade mitt låset.
Hur är måtten? Bredast/smalast?
Tack så mycket! Det är inte bestämt än om vi ska använda detta bandet än men jag ska kolla upp måtten vid boetten och låset och återkomma med ett svar! :)
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Har riktigt svårt för att "watch" står på urtavlan. Känns riktigt överflödigt, hade räckt gott med Alf. Har nog aldrig sett någon som gör samma sak. Tänk om det skulle stå "rolex watch" "omega watch" på deras tavlor? Man förstår att det är ett armbandsur ändå.
 
Har riktigt svårt för att "watch" står på urtavlan. Känns riktigt överflödigt, hade räckt gott med Alf. Har nog aldrig sett någon som gör samma sak. Tänk om det skulle stå "rolex watch" "omega watch" på deras tavlor? Man förstår att det är ett armbandsur ändå.
Förstår vad du menar med att det blir överflödigt. Håller på och testar hur det ser ut med bara Alf. Är det något i stil med denna du tänker istället?
tumblr_nxfysqygn01rtu7hvo1_540.jpg
 
Topp