• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt vs begagnat

JayJay

Rolex
Jag har under en längre tid funderat mellan
skillnaden att köpa sin klocka ny altenativt begagnad. Det främsta skälet till
detta är att många av forumets medlemmar konsekvent rekommenderar nytillkomna
medlemmar att köpa sin nästa klocka begagnat. Detta nästan oavsett hur en
ursprungsfråga är ställd. Vid vissa tillfällen anger någon att begagnat inte är
ett alternativ men får likväl många sådana förslag . Jag hade köpt detta om man
först ställt frågan om varför beg inte är ett alternativ.

Nåväl, jag har här nedan försökt att samla
mina egna tankar i frågan. Jag är uppriktigt intresserad av att höra om era
tankar och varför dessa är som de är.

I början av mitt klockintresse köpte och
sålde jag lite klockor via TTT och efter det kom jag till några slutsatser. Bland
annat kom jag underfund med att jag för egen del inte är ngn utpräglad
flipparpersonlighet även om jag vid ngt tillfälle fick ut viss
tillfredställelse bara genom att ha fått "testa" ngn modell. Detta färgar
naturligtvis hur jag själv tänker i den här frågan.

Köpa begagnat positivt:
- Generellt sett billigare än att köpa samma
klocka ny (lägre insteg)
- Min ekonomiska förlust blir mindre om jag väljer
att sälja
- Jag kan välja på ett större antal modeller
(discontinued)

Köpa begagnat negativt:
- Bruksspåren som finns på klockan är inte mina
(det för mig kanske tyngst vägande skälet).
- Servicehistoriken. Ibland är denna känd och är
klockan nyservad är ju detta kanon. Emellertid svarar sällan prisskillnaden
mellan en nyservad och en klocka med servicebehov (vilket sällan framgår och
för nybörjaren är svårt att veta) vad det faktiskt kostar att serva klockan. Jag
har till och med sett flera exempel på klockor där begagnatpriset plus priset
för en service överstiger vad klockan kostar ny.
- Risken att bli blåst på pengar är större.
- Ibland krävs ganska mkt kunnande för att veta om
priset på en klocka är högt/lågt eller om objektet överhuvudtaget borde vara
intressant (exempelvis sönderpolerat).

Köpa nytt positivt:
- Känslan av att sätta på sig en HELT oförstörd klocka är svår att beskriva.
För vissa är denna känsla kanske negativ (typ: "nu tappar den här prylen 25% av
sitt värde"). För andra är den starkt positiv.
- Klockan har garantier från tillverkaren om något krånglar (vilket det ibland
gör).
- Jag vet exakt vad klockan har varit med om och kan därför bättre bedöma när
klockan är i behov av service.

Köpa nytt negativt:
- Högre pris för samma klocka
- Vissa klockor har lång väntetid
- Om jag av något skäl säljer klockan kommer värdetappet förmodligen bli
större

Efter att ha sorterat mina funderingar i frågan så tycker
jag att begagnat många gånger är det bästa alternativet men långt ifrån alltid.
Jag tycker nog dessutom att det oftast är mer lämpat för personer med stora
kunskaper snarare än för de nybörjare som ständigt får rådet.

Så vad har ni övriga för tankar/funderingar på ämnet?
 
En fin sammanställning av de respektive för- och nackdelarna med nytt och begagnat. Det handlar nog om hur man värderar de olika för- och nackdelarna. För egen del har det blivit mest nytt, då jag precis som du inte är någon utpräglad flipparpersonlighet och därför finner stor glädje i att ha ägt klockan från början; jag har alla dokument i mitt namn och vet precis vad klockan har varit med om. Känslan av att strappa på sig en sprillans Omega hör till de finaste man kan vara med om i livet :happyhappy: Den initiala och ofrånkomliga värdeminskningen är en smäll man får ta, men om man ändå inte planerar att sälja klockan spelar det mindre roll i mina ögon. Så för mig personligen blir det mest nytt, med undantag av klockor som jag inte kan få tag på nya. Att begagnatköp i regel rekommenderas är nog i sig klokt, inte minst ur en ekonomisk synvinkel och särskilt då om den tilltänkta ägaren känner sig osäker på om han eller hon verkligen gillar klockan och kan tänka sig att behålla den.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

POO

Panerai
Nybörjare som vadå? Klockflippare eller klockentusiast? Det ena innebär inte automatiskt det andra...
Jag är ingen flippare och skulle gärna köpa allt nytt och behålla livet ut. Även om man naturligtvis får mer för pengarna begagnat och mycket var bättre för, speciellt om man gillar plexi...
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Goda råd. Jag föredrar att köpa nytt men ibland är den ekonomiska förlusten lite för stor då jag vet att jag föippar ganska många klockor. Min sinn köpte jag ny för cirka 11papp men jag vet också att begagnatvärdet och efterfrågan på sinnklockor är ganska stor så tappet skulle inte svida så mycket. Min 116710ln köpte jag begagnad, 3 månader gammal köpt från bergströms för cirka 20k under listpris. Där kommer den också att stanna kvar ganska länge.

Jag hade likt många andra gett en nybörjare rådet att gå på begagnat. Utifrån egen erfarenhet så ändras ens klockpreferenser väldigt mycket med tiden
 

Espresso

Cartier
Jag har varit intresserad av att köpa begagnat (hittills endast köpt nytt) och kollat lite på både chrono24, kaplans etc. Jag kan dock inte koma från känslan att även om det sägs att det finns intyg på att klockan är äkta och i gott skick så är jag väldigt nervös över att så inte är fallet. Det kanske är en onödig rädsla men jag vet ju själv hur jag känt om klockan jag köpt begagnad för ex 25k skulle vara falsk, det hade känt som en mindre katastrof.

Det jag istället gjort för de klockor jag köpt är att ringa runt till de officiella återförsäljarna i världen och jämfört priser, prutat och handlat över tfn och sedan köpt i samband med en framtida semester till orten i fråga.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har absolut ingenting emot att köpa begagnat. Problemet som jag ser det är att jag sällan hittar det jag vill ha begagnat för en ok peng, så då kan jag lika gärna köpa samma klocka fast ny.
 

Sond

Patek
För mig är det helt natutrligt att ibland köpa begagnat.
1. Vissa modeller tillverkas inte längre...
2. Billigare...
Det som hela tiden spökar är risken att köpa fejk. Eller varianter på fejk. Jag är inte så kunnig att jag alltid kan skilja en riktig från en fixad/fejk.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Känner inte riktigt igen mig i att nyanlända KS:are konsekvent tipsas om att köpa begagnat. Är det inte, som Vaniljglass säger, att det är när någon uttrycker att de inte riktigt vet vad de vill ha. Sedan tror jag att många (givetvis inte alla) kommer ihåg sin egen resa/eget sökande och att de flestas "förstaklocka" sålts till fördel för något annat.

All seriös beroendeforskning visar också att safir-Rollar för de flesta endast är en gateway drug till det riktigt tunga missbruket, vintage. Väl där är nytt vs begagnat inte en fråga längre :)

Trevlig kväll
JoberMan
 

JayJay

Rolex
Anledningen till varför man tipsar "nybörjare" om att köpa beggat är att man ofta inte är 100 på vad man vill ha som första klocka.

Jag håller helt med om detta. De gånger då frågeställarna är svajiga så är det väl det bästa rådet. Precis som jag skrev i slutet av inlägget så anser även jag att beg många gånger är bästa vägen. Jag har bara ibland upplevt att det inte är det fast rådet likväl har getts och på bred front dessutom. Nu är det ju knappast så att mina tankar är de rätta alla gånger.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mitt tips är att ta minst en av varje. :)

Men precis som JoberMan påpekar så är ju detta inte en issue om man är ute efter vintage eller modeller som är discontinued.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Vintage är häftigt. Nytt är ingen konst och således inte lika ballt, kan ju dock fylla en viss tillfredställelse ändå.
 

Sten

Cartier
Själv föredrar jag alltid nytt. Av den enkla orsaken att det endast är jag som har brukat den och inte tio hallikar från Milano före mig. Dock har jag sneglat på begagnat men då bör den vara (sönder)polerad och se fräsch ut!
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Själv föredrar jag alltid nytt. Av den enkla orsaken att det endast är jag som har brukat den och inte tio hallikar från Milano före mig. Dock har jag sneglat på begagnat men då bör den vara (sönder)polerad och se fräsch ut!

Men det är ju inte därför man köper begagnat. Den ska ha en historia som inte polerats bort av någon klåpare. De tio hallickarna har säkert förärat klockan med en och annan rolig historia.
 

Sten

Cartier
Men det är ju inte därför man köper begagnat. Den ska ha en historia som inte polerats bort av någon klåpare. De tio hallickarna har säkert förärat klockan med en och annan rolig historia.

Jag gillar inte snuskiga historier; bara om jag själv är delaktig ;) Jag vill helst veta vem som trätt på sig klockan innan :pirate:
Men trots detta förstår jag såna med annan åsikt!
 
Topp