• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nätbutiker

J.Hall

Omega
Hej
Jag tänkte höra om någon här kunde hjälpa mig med lite tips.
Jag söker efter webshoppar som är pålitliga och säljer klockor till ett bra pris.
Jag hade tänkt mig en utländsk affär då priserna verkar betydligt där (om det kommer fram utan några hinder direkt hem till mig)
Jag har fått fram följande resultat efter sökningar på forumet: watchhubs.com. Monsterwatches.eu och creationwatches.com.
Vad tror ni om dessa? Är dem pålitliga? Här paketet kommit fram utan några bekymmer? Finns det kanske bättre alternativ? Finns det sidor man absolut inte ska handla på?

Har nyligen blivit intresserad utav att handla mig en "riktig" klocka och är lite småsugen på o köpa mig en seiko just för att dem verkar prisvärda (vilken modell har jag inte bestämt men någon dykare för ett par tusenlappar hade jag nog tänkt)
Just nu är jag helt klocklös, så klockan som skall köpas blir mer eller mindre min första om man inte räknar dem man fick i ungdomens år.

Alla tips, förslag och hjälp uppskattas


Med vänlig hälsning,

Jonas
 

carlanton

Audemars
Seiko kan du köpa på på Tradera, kolla säljaren Titanesque. Har köpt av honom ett par gånger. Klockorna skickas från Hong Kong, så räkna med två-tre veckors frakt.
 

J.Hall

Omega
Jag får tacka på tipsen, var inte helt fel ute.
Har nu även varit inne och tittat på chono24 som verkar ha ett brett utbud men priserna är väll lite olika antar jag.

Om jag tex är på jakt efter en Seiko SkX009 så kan jag hitta en på watchhubs.com för 1207kr och motsvarande klocka på chrono24 för 1495kr.

Jag antar att chrono24 är en bra sida när man ska handla begagnade klockor för betydligt större summor än 12-1500kr för en ny klocka?
 

davidschon

Breitling
Man kan väl säga att Chrono 24 är som blocket för klockor. Alltså en blandning utav privata annonsörer och företag som lägger ut klockor till försäljning på annonsplattformen. Medan de övriga sidor du har nämnt är handlare som säljer klockor via egen hemsida.
 
Verkar som många på forumet har handlat från just chrono24. Skulle kanske vara passande att göra en tråd liknande goodguys & badguys, fast för chrono24? Jag litar mer på folk från forumet än på säljarnas "status" på chrono24.
 

TKVF

Panerai
Finns det någon smart tjänst, som man mer automatiskt kan lägga in betyg på köpare och säljare. Typ som man har på Tratten? Någon som är duktig på programmering....
 
C

China

Guest
Äh. Hela Asiens ekonomi bygger ju på att man skickar grejer utan att de som handlar betalar moms på grejerna. Fel i sak, men titanesque är inte direkt ett enskilt fall som bryter mot någon regel som alla andra håller.

Så du tycker att det är ok att en säljare svindlar till sig ett antal miljoner bara i Sverige genom att fuska med tull och moms, så länge som man kan handla billigt. Det finns ganska gott om exempel på Asiatiska säljare som inte sysslar med "monkey buisness", så jag tycker nog att du är fel ute.

Här handlar det om en säljare som ljuger om att man är auktoriserad återförsäljare åt Seiko, och frågan är om ens företaget existerar. Men skit samma, allt är väl bra så länge man får handla billigt....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast nu blandar du in massa problem och antaganden i samma meddelande.

Så du tycker att det är ok att en säljare svindlar till sig ett antal miljoner bara i Sverige genom att fuska med tull och moms, så länge som man kan handla billigt.
Nej, självklart inte.

Här handlar det om en säljare som ljuger om att man är auktoriserad återförsäljare åt Seiko
Fast watchhubs är auktoriserade återförsäljare.

frågan är om ens företaget existerar.

Ja, det gör det i allra högsta grad.
Det enda tvivelaktiga är att de skickar varorna med lågt värde, men det finns det massvis med asiatiska företag som gör.
 
C

China

Guest
Fast nu blandar du in massa problem och antaganden i samma meddelande.


Nej, självklart inte.


Fast watchhubs är auktoriserade återförsäljare.



Ja, det gör det i allra högsta grad.
Det enda tvivelaktiga är att de skickar varorna med lågt värde, men det finns det massvis med asiatiska företag som gör.

Ok, har du något bevis för att watchhubs.com är auktoriserade återförsäljare åt Seiko. Seikos generalagent i Hong Kong har en helt annan uppfattning. Samma sak gäller det registreringsnummer som watchhubs.com uppger på sin webbsida, har du några veriferbara uppgifter på att företaget är registrerat för verksamhet i Hong Kong?

Dessutom har watchhubs.com haft alla möjligheter att kommentera i tråden som jag länkade till, frågan är varför man inte tar debatten...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har ju inte kollat upp det personligen, så nej jag har inte 100 koll på det, men alla Seiko-återförsäljare finns inte på deras hemsida, precis som att Optura är generalagent i Sverige. Inga konstigheter med det. Jag håller med dig om att det inte är etiskt korrekt, men vad företag i Asien sysslar med bekommer mig inte nämnvärt. Hade jag arbetat inom branschen däremot, så hade jag självklart stört mig på det.
 

POO

Panerai
De utger sig inte för att vara auktoriserade på hemsidan, dock säger de att deras klockor kommer från "official distributors".
De har funnits länge och har nästan bara positiva omdöme, tull och moms ligger på importören.
Jag hade handlat utan att blinka.
 
C

China

Guest
Jag har ju inte kollat upp det personligen, så nej jag har inte 100 koll på det, men alla Seiko-återförsäljare finns inte på deras hemsida, precis som att Optura är generalagent i Sverige. Inga konstigheter med det. Jag håller med dig om att det inte är etiskt korrekt, men vad företag i Asien sysslar med bekommer mig inte nämnvärt. Hade jag arbetat inom branschen däremot, så hade jag självklart stört mig på det.

Jag skulle nog påstå att Seikos generalagent i Hong Kong, Thong Sia Watch Co. Ltd, har koll på sina återförsäljare. Sedan handlar det inte om vad som är etiskt korrekt, utan en mångmiljonsvindel. Och som sagt, hur vet du ens att det rör sig om ett företag? Ska vi spekulera lite så är en hypotes att pengarna går rakt ner i fickan hos någon boss för en Hong Kong triad, men vad vet jag....
 
C

China

Guest
De utger sig inte för att vara auktoriserade på hemsidan, dock säger de att deras klockor kommer från "official distributors".
De har funnits länge och har nästan bara positiva omdöme, tull och moms ligger på importören.
Jag hade handlat utan att blinka.

Watchhubs.com påstår något helt annat i tråden jag länkade till.
 

POO

Panerai
I ett inlägg som verkar vara översatt i google-translate ja, men ingen annanstans. Inte på hemsidan och inte i tradera-auktionen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sköna spekulationer. Klockorna kommer fram till köparna i alla fall, så att det skulle handla om rent bedrägeri känns ju inte direkt troligt.
 
C

China

Guest
I ett inlägg som verkar vara översatt i google-translate ja, men ingen annanstans. Inte på hemsidan och inte i tradera-auktionen.

Faktum kvarstår, i tråden på KS påstår man sig vara återförsäljare för både Seiko och Casio. Vore det inte i deras eget intresse att ta debatten istället för att springa och gömma sig?
 
C

China

Guest
Sköna spekulationer. Klockorna kommer fram till köparna i alla fall, så att det skulle handla om rent bedrägeri känns ju inte direkt troligt.

Kom igen nu, du har inte bevisat ett smack som stöder watchhubs.com.Visa fakta som visar att det rör sig om en återförsäljare till Seiko och att företaget är registrerat i Hong Kong.
 

TKVF

Panerai
När det gäller återförsäljare kan man väl kolla på ex Seikos hemsida och se vilka som är AD?
 
Topp