• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Obehagliga köpare (Blocket)

Jag skulle aldrig skicka en bild på mitt leg till en random säljare på Blocket. Kan användas till allt för mycket dumheter. Glöm inte att det finns lika många bedragare på säljarsidan som på köparsidan.
Fast 4 sista är ju inte svårt att hitta ändå? Tar mig mindre än 5 sek iaf, Känns lite onödigt och skicka legkopia.

Helt rätt! Det är lätt att få fram dom 4 sista.
MEN om man tar kort på körkortet t.e.x så vill man ofta stryka över dom..
Vid en del onlineregistreringar så kräver en del bolag och tjänster att man skickar in just en kopia på sitt körkort för att verifiera sig. Och då får inte kortet vara överstruket.
 

Joseph

Cartier
Fast 4 sista är ju inte svårt att hitta ändå? Tar mig mindre än 5 sek iaf, Känns lite onödigt och skicka legkopia.

Nej, förstår inte varför så många skyddar dessa med sina liv när man enkelt kan kolla upp det på nätet.
Varför jag gärna vill se legg är så att man kan få en identitet på personen. Ett legg styrker identiteten, och man kan se att personen faktiskt finns på riktigt. Nu är ju inte detta vattentät men en åtgärd i led med flera som gör affären lite tryggare.
 

tissoter

Audemars
Helt rätt! Det är lätt att få fram dom 4 sista.
MEN om man tar kort på körkortet t.e.x så vill man ofta stryka över dom..
Vid en del onlineregistreringar så kräver en del bolag och tjänster att man skickar in just en kopia på sitt körkort för att verifiera sig. Och då får inte kortet vara överstruket.
Ja, dock när det gäller företag får man anta att dessa har en policy för hur man hanterar personuppgifter, det har inte privatpersoner hehe :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ska ni nödvändigtvis skicka legbilder till någon, täck för fasen över även legnr (4.d på körkort). Används till exempel för att ansöka om kredit, och om en ev butiksanställd slarvar/fuskar med rutinerna bara litet så kan en smidig lirare ansöka om kredit i ditt namn (nej, jag tänker inte gå in exekt på hur man gör).
 

ScubaKing

Audemars
Fördelen med just Blocket är att den marknaden är så gigantiskt mycket större än KS Köp/Sälj forum, så även klockor som kan vara svårsålda säljs rätt snabbt enligt min erfarenhet.

Nackdelen är att du kan möta idioter och bedragare. Den risken är kanske 15-20% då dessa plöjer annonserna och försöker hitta offer.

Tycker du skötte det rätt bra. Gör affärerna på en bank i fortsättningen, sålla när någon svarar på annonsen.

Du kan rätt lätt kolla upp en person via nätet utan strul eller kostnader. Får du en bild på köparen och han påminner om min medlemsbild (Grga Pitic, Zigenarhövding, Svart Katt Vit Katt) här på Klocksnack så backa på den affären snabbt som fan....
 

cab

Audemars
2-Faktor
Tänker man bara till lite så kan man skydda sig rätt bra. De som blir blåsta/rånande har nästan alltid varit för godtrogna. Den tiden är tyvärr förbi.

Regel nummer ett lita aldrig på okända människor.

Använd bara mailkontakt som första steg. Helst från en e-postadress som inte förknippas med ditt namn. Man kan sålla ut rätt bra endast på deras språkbruk. Be dem lämna spårbart nummer och personuppgifter. Gör sen research om personen, det mesta går att hitta online.

Träffas på offentlig plats, aldrig hemma hos dig eller lämna ut din adress. Ha gärna med en vän. Endast betalning via swish.
 
Senast ändrad:
Den här tråden behövde jag verkligen!
Har en köpare från Blocket som kommer på Fredag. Nu ska vi träffas på mitt kontor och snubben finns på diverse sidor så som FB, LinkedIn etc etc. Egenföretagare som känns trygg så det ska nog gå bra:nailbiting:
 

ScubaKing

Audemars
Tänker man bara till lite så kan man skydda sig rätt bra. De som blir blåsta/rånande har nästan alltid varit för godtrogna. Den tiden är tyvärr förbi i vårt land.

Regel nummer ett lita aldrig på okända människor.

Använd bara mailkontakt som första steg. Helst från en e-postadress som inte förknippas med ditt namn. Man kan sålla ut rätt bra endast på deras språkbruk. Be dem lämna spårbart nummer och personuppgifter.

Träffas på offentlig plats, aldrig hemma hos dig eller lämna ut din adress. Ha gärna med en vän. Endast betalning via swish.

Mycket bra info, och jag håller med om allt du säger. Tiden då man kunde vara godtrogen i Sverige är sedan länge förbi.
 
Den här tråden behövde jag verkligen!
Har en köpare från Blocket som kommer på Fredag. Nu ska vi träffas på mitt kontor och snubben finns på diverse sidor så som FB, LinkedIn etc etc. Egenföretagare som känns trygg så det ska nog gå bra:nailbiting:

Ja dom jag pratat om har använt kontantkortsnummer och inte hittat ett skvatt om dom på Google heller.
Många har en tendens att inte använda sitt riktiga namn. Eller åtminstone "modifiera" sålde en klocka nyligen till en kille som hette Diya Al Din i förnamn (Stavning kan va inkorrekt) men hans mail var bara [email protected]
Finns massa liknande exempel.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Och som en motpol till detta tänker jag på de klockor jag sålt hemma i mitt kök via Blocket. En köpare hade brådis som attan, han knappt in innan han var iväg igen. En annan hade jag lovat en kopp kaffe om han kom och köpte. Såg honom parkera sin feta BMW på uppfarten och tänkte Oooops... men det gick alla tiders. Efter 45 minuters klocksnackande fick jag urskulda mig med att jag behövde åka till jobbet...
Senast jag sålde nåt var via KS. Också hemma i köket. Också kaffe och långprat. Trevligt. Gången innan det också via KS. Då hade köparen med sig en kompis vilket jag tyckte var lite märkligt. Speciellt eftersom han hade fin klocka men ingen koll... Kanske var det tänkt mer som livvakt än chaufför, som det framställdes. Tyckte det var lite lattjo hur som helst. Dock var köparens polare noga med att det skulle framgå på kvittot att klockan såldes i befintligt skick. Inte mig emot :)
 
Och som en motpol till detta tänker jag på de klockor jag sålt hemma i mitt kök via Blocket. En köpare hade brådis som attan, han knappt in innan han var iväg igen. En annan hade jag lovat en kopp kaffe om han kom och köpte. Såg honom parkera sin feta BMW på uppfarten och tänkte Oooops... men det gick alla tiders. Efter 45 minuters klocksnackande fick jag urskulda mig med att jag behövde åka till jobbet...
Senast jag sålde nåt var via KS. Också hemma i köket. Också kaffe och långprat. Trevligt. Gången innan det också via KS. Då hade köparen med sig en kompis vilket jag tyckte var lite märkligt. Speciellt eftersom han hade fin klocka men ingen koll... Kanske var det tänkt mer som livvakt än chaufför, som det framställdes. Tyckte det var lite lattjo hur som helst. Dock var köparens polare noga med att det skulle framgå på kvittot att klockan såldes i befintligt skick. Inte mig emot :)

Heheh rolig läsning såhär på kvällskvisten :)
Kul att köpaners vän insisterar på att det ska stå i befintligt skick... Inget som gynnar köparen precis :p
 

ScubaKing

Audemars
Ja min nya bil blev stulen mitt i centrala Göteborg (Garaget bredvid Bergakungen bio) under nattetid... Helt sjukt.

Det har jag däremot inte alls svårt att tänka mig. Har en kompis som blev knivrånad (och även knivskuren) på sin Rolex Sub Date i precis samma garage, en eftermiddag. Tror tidningsartikeln finns att googla fortfarande.
 
Sådana här ställen kanske borde ploppa upp lite varstans. :D
208951_orig.jpg
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Nej, förstår inte varför så många skyddar dessa med sina liv när man enkelt kan kolla upp det på nätet.
Bara för att det är lätt att bryta sig in i ett hus betyder ju inte att man inte skall låsa dörren... :rolleyes:

Jag fick igår ett samtal från en firma som sålde bevakning på mitt personnummer för att förhindra identitetsstöld. Kostade bara 59:-/månaden. Jag undrar vilken skön marginal de har på den tjänsten...
 
Bara för att det är lätt att bryta sig in i ett hus betyder ju inte att man inte skall låsa dörren... :rolleyes:

Jag fick igår ett samtal från en firma som sålde bevakning på mitt personnummer för att förhindra identitetsstöld. Kostade bara 59:-/månaden. Jag undrar vilken skön marginal de har på den tjänsten...

Jag har någon sådan tjänst via Ratsit.
Inte den blekaste hur (Om) deb fungerar dock
 
Topp