• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Obrukbar Rolex efter kostnadsförslag.

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Normalt sett ser en erfaren urmakare det generella skicket redan efter att lyft på rotor och automatikhjul.
Att det som finns kvar av oljor och smuts rör på sig efter nekat KF är helt rimligt vilket butik förklarat till kund.

Sen att 32K förmodligen rör sig om en hel del kosmetiskt som t.ex. repade bryggor, ny bakboett pga rostporer etc. utöver service och delar som ingår i vanlig service.
Absolut men det förutsätter att kund fått detta förklarat för sig innan denne lämnade in den och den skickades iväg. Att göra det i efterhand hjälper de inte. De måste meddela riskerna så att kunden kan fatta beslut utifrån det och det är dessutom näringsidkaren, om de påstår att de meddelat detta, som behöver bevisa att de faktiskt har meddelat det, och då bör de ha det skriftligt annars blir det svårt att bevisa.

Med det sagt så hade jag inte lagt mig platt mot ADn.
 

DrDre

Patek
Såklart har priserna på kosmetiska delar och mer unika sådana gått upp mycket mer i pris än delar till urverk. Men kaskadeffekten av att vintage-marknaden för klockor skjutit i taket har lett till färre delar då fler klockor servats. Sen är det ju inflation i allt och om folk betalar 15 varför inte ta 15? Många urmakare har dyra lokalhyror och hög kompetens dvs dyr arbetskraft.

Sen är det klart att det finns alternativ, fick en offert från urbrev häromdagen på runt 5tkr för en komplett service av en 1603, men då är det inte av en Rolex-certifierad urmakare (vad jag vet iaf).

Vad är det för kosmetiska och unika delar du syftar på? Vet du hur mkt mer dessa delar gått upp jfrt med vanliga (slit)delar i urverket och kronan som väl är det vanligaste att man byter vid service?
 
Topp