• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ockerpriser hos svenska återförsäljare

När man tittar allt mer på priserna som svenska återförsäljare tar för sina klockor så blir man förbluffad över prisnivån. Och det är rent av ockerpriser emellanåt. Kolla in det här: Casio GWG-1000 Mudmaster hos klockor.nu 8498 kr. (vilket är bland det billigaste i Sverige, har sett priser på 8998 också)

http://www.klockor.nu/casio-gshock-mudmaster-gwg10001a3er-p-40407.html?cPath=34_4301#.VjnpufkvfIU

Hos E-bay: 4105 kr plus 110 kr i frakt och till det kommer förstås importavgift på cirka 500 kr. Men vi kan säga 4500 kr.

http://www.ebay.com/itm/BRAND-NEW-W...hash=item1a08944822:m:m7jY-eder5ypJJLHThDc3Tw

Sånär som på en femhundring så får man alltså två klockor till priset på Ebay för priset som svenska återförsäljare håller. Det är inget annat än ocker kort och gott. Jag hade inte sagt någonting om det svenska priset hade varit 5498, då hade jag haft mer förståelse för priset men när dom blåser på som dom gör, då är det bara skamligt.
 
Klockorna från eBay är begagnade/från gråhandlare.
Som AD för ett märke är det inte fri prissättning som gäller, detta kollas faktiskt upp med jämna mellanrum, så är priset x-tusen så är det priset som gäller i normala fall.
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Glöm inte tull+moms, så det kommer inte bli halva priset i slutändan.
Men visst, det blir garanterat ändå något dyrare att handla i Sverige. Det annan distributionskedja, så _minst_ en till mellanhand som ska ha betalt när du handlar från svensk butik.
Den svenska konsumentköplagen är förresten rätt trevlig att ha vid eventuella problem i framtiden.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Alltså, läser du länkarna eller är du bara korkad?
Klockorna från eBay är begagnade/från gråhandlare.
Som AD för ett märke är det inte fri prissättning som gäller, detta kollas faktiskt upp med jämna mellanrum, så är priset x-tusen så är det priset som gäller i normala fall.
Jävligt otrevligt svar att med omotiverad fråga om vederbörande är korkad. Oavsett om man har rätt eller ej.

För övrigt håller jag med TS att priserna i Sverige kan vara häpnandsväckande höga. Jag handlar alla mina enklare klockor från Asien. Om en billig klocka som Casio är från AD eller inte bryr inte jag mig om. Man gör som man vill.
 
Jävligt otrevligt svar att med omotiverad fråga om vederbörande är korkad. Oavsett om man har rätt eller ej.

För övrigt håller jag med TS att priserna i Sverige kan vara häpnandsväckande höga. Jag handlar alla mina enklare klockor från Asien. Om en billig klocka som Casio är från AD eller inte bryr inte jag mig om. Man gör som man vill.

Ursäkta min tråkiga ton, men är det inte ganska uppenbart att saker man köper från större företag över eBay INTE är direkt nya, utan snarare sålda av en mellanhand som gråhandlare. I mina ögon är detta ganska självklart, likaså att slutpriset blir högre än det som annonseras samt alla avgifter för transport, tull, moms etc.
 

Omega87

Rolex
Så tråkigt svar...

Men! Där står ju "new with tags"... Tycker lätt det är värt att betala 1-1,5k mer här i Sverige och få konsumentskydd. Slår man ut det på 3 år, om man ser det som en "försäkring", så blir det inte så mycket per år eller månad om man så vill. Men sen har vi ju det här med alternativkostnad...
 
Senast ändrad:

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jasså allt på eBay är begagnat, man lär sig något nytt varje dag :rolleyes:

Till TS: jo många saker är dyrare i Sverige. En stor skillnad är troligen volymer. En handlare som även finns på eBay har hela världen som marknad samt att de ofta redan ligger i ett land eller kanske en stad som är en större marknad än Sverige. Denna handlare förhandlar troligen till sig bättre inköpspriser än handlaren i Sverige som säljer 200 Casio per år samt att handlaren kan köra ett lägre påslag för att täcka lokal- och personalkostnader.

Men glöm inte att lägga på 10 % tull (vilket du gjorde) och 25 % moms på priset om du handlar utanför EU. Du kommer inte riktigt upp i det svenska priset men betydligt närmare än din initiala uträkning.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Den svenska konsumentköplagen är förresten rätt trevlig att ha vid eventuella problem i framtiden.

Tycker lätt det är värt att betala 1-1,5k mer här i Sverige och få konsumentskydd.

Alltså...

Om ett företag från utlandet väljer att sälja en produkt till Sverige, så måste företaget följa svensk lagstiftning.

Jag har dessutom större tilltro till eBays konsumentskydd, jämfört med någon liten klocksida i Sverige.
 

Omega87

Rolex
Alltså...

Om ett företag från utlandet väljer att sälja en produkt till Sverige, så måste företaget följa svensk lagstiftning.

Jag har dessutom större tilltro till eBays konsumentskydd, jämfört med någon liten klocksida i Sverige.

(Om jag tolkade dig korrekt!) Det är felaktigt. Den lagstiftning som gäller är den där företaget är verksam. Är det inom EU så gäller givetvis EU:s lagstiftning vars konsumentskydd är extremt bra. Utanför EU så gäller helt andra villkor. Tillhandahåller dock ett företag sidan PÅ svenska så är deras produkter/tjänster direkt riktade till den svenska marknaden och skall därför efterfölja svensk lagstiftning.

Sen har ju saken en annan aspekt och det är ju smidigheten. Vid reklamation är det skönt att kunna vända sig till (relativt lokal) butik och påtala reklamationen. Via nätet inom Sverige känns rimligt men att behöva återsända en vara utomlands kräver ju lite extra ansträngning! :) Om inte tal på risken!!
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
(Om jag tolkade dig korrekt!) Det är felaktigt. Den lagstiftning som gäller är den där företaget är verksam. Är det inom EU så gäller givetvis EU:s lagstiftning vars konsumentskydd är extremt bra. Utanför EU så gäller helt andra villkor. Tillhandahåller dock ett företag sidan PÅ svenska så är deras produkter/tjänster direkt riktade till den svenska marknaden och skall därför efterfölja svensk lagstiftning.

Sen har ju saken en annan aspekt och det är ju smidigheten. Vid reklamation är det skönt att kunna vända sig till (relativt lokal) butik och påtala reklamationen. Via nätet inom Sverige känns rimligt men att behöva återsända en vara utomlands kräver ju lite extra ansträngning! :)
Så lite rätt, och lite fel då ;)
 

_jonte

Patek
Är ju helt och hållet tillverkarnas (eller generalagenternas) fel då de sätter orimliga listpriser. Inte så lätt för AD i Sverige att konkurrera på dagens världsmarknad då de "måste" sälja till 50-100% högre pris. Gråhandeln florerar och lokala butiker går under. Så är det, och så kommer det förbli. De flesta konsumenter är inte villiga att betala så stora mellanskillnader, det kommer man inte runt. Enda sättet att vända på det är ju att tillverkarna tänker om och gör så alla kan sälja till ungefär samma pris.
 
Klockorna från eBay är begagnade/från gråhandlare.
Som AD för ett märke är det inte fri prissättning som gäller, detta kollas faktiskt upp med jämna mellanrum, så är priset x-tusen så är det priset som gäller i normala fall.

Begagnade??? Somna om. Jag har köpt flera grejer (inte bara klockor) från Ebay som varit sprillans nya i emballage från fabriken. Det finns säkert begagnat också men det finns också en stor marknad av nya varor. Denna återförsäljare som du förresten kallar för "gråhandlare" är också "trusted dealer" av Amazon som knappast samarbetar med skumraskföretag. Snarare är känslan så att svenska företag fortfarande lever kvar i villfarelsen om att dom är ensamma på marknaden och att det inte finns några företag utanför Sverige som kan erbjuda bättre priser och därför kan dom plocka ut vilket pris som helst.
 
Är ju helt och hållet tillverkarnas (eller generalagenternas) fel då de sätter orimliga listpriser. Inte så lätt för AD i Sverige att konkurrera på dagens världsmarknad då de "måste" sälja till 50-100% högre pris. Gråhandeln florerar och lokala butiker går under. Så är det, och så kommer det förbli. De flesta konsumenter är inte villiga att betala så stora mellanskillnader, det kommer man inte runt. Enda sättet att vända på det är ju att tillverkarna tänker om och gör så alla kan sälja till ungefär samma pris.

Men borde inte tillverkarnas listpriser gäller alla företag som säljer produkter på nätet? Jag menar jag kan knappast tänka mig att Casio satt 8495 som listpris här i Sverige och mindre än hälften för företag i Asien eller USA. Givetvis handlar man av det billigaste stället och håller man sig bara till trovärdiga ställen på Amazon och Ebay så kan man göra riktiga fynd.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Men borde inte tillverkarnas listpriser gäller alla företag som säljer produkter på nätet? Jag menar jag kan knappast tänka mig att Casio satt 8495 som listpris här i Sverige och mindre än hälften för företag i Asien eller USA. Givetvis handlar man av det billigaste stället och håller man sig bara till trovärdiga ställen på Amazon och Ebay så kan man göra riktiga fynd.
Listpris betyder inte ett skit, rätt benämning är rekommenderat försäljningspris. Det är upp till respektive säljare att sätta vilket pris de vill på sina varor. Det är säljarens problem hur mycket den går med vinst eller förlust per såld enhet.
 

_jonte

Patek
Men borde inte tillverkarnas listpriser gäller alla företag som säljer produkter på nätet? Jag menar jag kan knappast tänka mig att Casio satt 8495 som listpris här i Sverige och mindre än hälften för företag i Asien eller USA. Givetvis handlar man av det billigaste stället och håller man sig bara till trovärdiga ställen på Amazon och Ebay så kan man göra riktiga fynd.
Man kan ju tycka det, men då skulle ju ingen kunna sälja nya klockor för halva priset på Ebay. Var kommer dessa klockor ifrån liksom?... Någon någonstans får betala ett väldigt lågt pris och säljer vidare till ett litet högre pris. Precis så gråhandel funkar, och därför gråhandel finns. Är nu detta ett problem (??) så är det ju bara tillverkarna som har någon makt att ändra på det. Konsumenter som enskilda individer har ingen möjlighet att ändra på det, inte heller vanliga uraffärer som bara följer reglerna och sätter höga priser.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1: Ge fan i att sänka andrahandsvärdet på min Mudmaster. :D

2: Detta problem är som tydligast när det gäller SEIKO och GS (vad gäller Casio är det inte lika illa). Optura som är generalagent för SEIKO/GS gör det omöjligt för våra svenska butiker att konkurrera med de japanska listpriserna. Jag har dragit exempel på detta tidigare men GS-priserna är i runda slängar halva det svenska listpriset. Listpriserna i USA ligger mitt emellan de japanska och de svenska. Diskussioner angående detta sker garanterat mellan butikerna och Optura.

Det sätter alla i en dålig situation. Säljarna måste ge riktigt bra rabatter på listpriserna för att kunna konkurrer och sänker på så sätt sin vinstmarginal rejält. Alternativet är att de knappt får sålt något.

Köparna måste välja mellan direktimport, gråimport eller att betala dubbla det rimliga priset. Den amerikanska marknaden löser detta genom att ge riktigt bra rabatter och på så sätt hamna i nivå med de japanska listpriserna. Så hur ska man då göra som svensk köpare? Hävda att man ska ha 50% rabatt (lycka till)? Eller ska man missgynna den lokala butiken och köpa internationellt? Inte direkt ett svårt val även om det är väldigt tråkigt.

Exempel: SBGX117, listpris i Japan när jag köpte den: 25500kr, listpris i USA: 32000kr, listpris i Sverige: 40000kr.
Så hur gör man? Hur hade du gjort? Jag köpte klockan direkt från AD i USA för under det japanska listpriset och fick hem den som första kund i Europa. När jag pratade om detta med min lokala GS-säljare sa de att det hade varit omöjligt för dem att komma i närheten av det priset. De fick dessutom vänta ett antal månader längre på att få in modellen.

Vad erbjuder då Optura för detta fantastiska prispåslag? De har en verkstad som inte servar GS och jag tror de utbildar urmakare som oavsett inte får serva GS. Inget mervärde för kunden alltså.

Det vi ska ha klart för oss är såklart att det inte är butikernas fel.
 
Senast ändrad:

TorNet

Panerai
2-Faktor
Klockorna från eBay är begagnade/från gråhandlare.
Som AD för ett märke är det inte fri prissättning som gäller, detta kollas faktiskt upp med jämna mellanrum, så är priset x-tusen så är det priset som gäller i normala fall.
Typiskt svar från en svensk urmakare. Ni indoktrineras tydligen tidigt på urmakarskolan.

Lektion 1: Så idiotförklarar du dina kunder på bästa sätt.
Lektion 2: Allt som säljs på nätet är djävulens påfund.
Lektion 3: Klockor - en introduktion.
 
Begagnade??? Somna om. Jag har köpt flera grejer (inte bara klockor) från Ebay som varit sprillans nya i emballage från fabriken. Det finns säkert begagnat också men det finns också en stor marknad av nya varor. Denna återförsäljare som du förresten kallar för "gråhandlare" är också "trusted dealer" av Amazon som knappast samarbetar med skumraskföretag. Snarare är känslan så att svenska företag fortfarande lever kvar i villfarelsen om att dom är ensamma på marknaden och att det inte finns några företag utanför Sverige som kan erbjuda bättre priser och därför kan dom plocka ut vilket pris som helst.

Jag utgår från att du inte vet vad gråhandlare är riktigt med detta; de är inga "skumraskföretag" för den delen.
Är de "Trusted Dealer" på Amazon har inte med något att göra egentligen utom att de är pålitliga på Amazon, inte att de är officiella återförsäljare. Kolla upp Uret.se t.ex om hur "pålitliga" de verkar, men de är inte auktoriserade.


Typiskt svar från en svensk urmakare. Ni indoktrineras tydligen tidigt på urmakarskolan.

Lektion 1: Så idiotförklarar du dina kunder på bästa sätt.
Lektion 2: Allt som säljs på nätet är djävulens påfund.
Lektion 3: Klockor - en introduktion.

Jaså?
För det första; Jag är inte Svensk för fem öre.
För det andra; Jag är för all del för näthandel, och väljer man att göra detta så är det upp till var och en men man borde veta lite info om omständigheterna av detta först anser jag, men detta är upp till var och en.
För det tredje; Du verkar inte tycka om urmakare, tråkigt att höra.
Inget av det jag skrivit har att göra med något jag lärt mig på skolan, så håll den utanför detta är du snäll.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jaså?
För det första; Jag är inte Svensk för fem öre.
För det andra; Jag är för all del för näthandel, och väljer man att göra detta så är det upp till var och en men man borde veta lite info om omständigheterna av detta först anser jag, men detta är upp till var och en.
För det tredje; Du verkar inte tycka om urmakare, tråkigt att höra.
Inget av det jag skrivit har att göra med något jag lärt mig på skolan, så håll den utanför detta är du snäll.
Jag tror han syftade på att du är verksam i Sverige inte din etnicitet. Etnicitet är oerhört ointressant och irrelevant.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
@Sportmats köp du på eBay! Jag köpte en Citizen Aqualand JP2000 från Singapore förra sommaren för 1500kr. Sprillans ny, lådor, manual mm. Svensk näthandlare tog fyra, butik fem. agenten i Sverige Ur och Penn tog inte ens in modellen så de som säljs i Sverige förmodligen sidoimporterade.
@Echo Delta att spela ut gråhandlare/AD kortet är "dumt i huvudet" när det gäller märken med vars agenter och återförsäljare inte kan leverera varken modeller, vettigt pris, delar eller service. Prova att prata med Ur och Penn om service av Citizen så får du se om du tycker det är värt att betala tre gånger så mkt.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Listpris betyder inte ett skit, rätt benämning är rekommenderat försäljningspris. Det är upp till respektive säljare att sätta vilket pris de vill på sina varor. Det är säljarens problem hur mycket den går med vinst eller förlust per såld enhet.
Under min studietid så jobbade jag extra i affär (dock ej klockaffär) och där var det precis som Spindel säger dvs var upp till affären att sätta sitt pris baserat på sina egna marginaler. Kanske är annorlunda med klockor, vad vet jag :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Bruttoprisättning är förbjudet i Sverige och därför kan inte leverantör bestämma utpris till slutkund. Däremot kan leverantör bestämma vem som ska få vara ÅF (som det heter på svenska).
Håller man sig inte i området kring det ni kallar "listpris" så föreligger risk att man inte längre får vara ÅF.
Svårare än så är det egentligen inte.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Ursäkta min tråkiga ton, men är det inte ganska uppenbart att saker man köper från större företag över eBay INTE är direkt nya, utan snarare sålda av en mellanhand som gråhandlare. I mina ögon är detta ganska självklart, likaså att slutpriset blir högre än det som annonseras samt alla avgifter för transport, tull, moms etc.
Vad räknar du som "nya"? Är inte klockorna "nya" om de säljs mellan handlare och är oanvända fram till slutkund? Det gör iallafall jag. Fick just hem en Baby Tuna för mindre än halva priset (inkl avgifter) av vad Uret.se tar och de är inte ens auktoriserade. Och den var garanterat sprillans ny. :)
Är man inte gjord av pengar så vill man inte slänga bort onödiga tusenlappar, iallafall inte jag. Att inte ha riktigt garanti i Sverige bryr jag mig föga om gällande billiga klockor, aldrig behövt utnyttja en garanti någonsin. Och i fallet med Baby Tuna skulle jag faktiskt kunna köpa en extra klocka att ha i reserv och ändå ha lite pengar över mot att köpa den i Sverige. Tråkig sanning för AD och även vissa svenska gråhandlare som uret.se, jag förstår frustrationen.
 
Topp