• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ockerpriser hos svenska återförsäljare

Ekstrand

Cartier
Jag tycker bara man ska ha belägg för sina påståenden, det florerar ju en hel del rykten utan grund.

Som @Echo Delta skrev så har jag förmånen att jobba inom branschen, har tyvärr inga mer "bevis" att lägga fram än mitt eget vittnesmål. Huvuduppgiften är ju säkert inte att se hur många % rabatt man får på dittan och dattan utan mer helhetsintrycket; personalens kunskap och bemötande, ordning i butiken, prisersättningar, utskyltning osv...
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som @Echo Delta skrev så har jag förmånen att jobba inom branschen, har tyvärr inga mer "bevis" att lägga fram än mitt eget vittnesmål. Huvuduppgiften är ju säkert inte att se hur många % rabatt man får på dittan och dattan utan mer helhetsintrycket; personalens kunskap och bemötande, ordning i butiken, prisersättningar, utskyltning osv...

Nu har @yonsson belägg från 3 oberoende källor. :D
 

Frodda

Omega
Försöker inte rättfärdiga priserna som finns i Sverige på något vis då jag anser många av dom är på tok för dyra, men att jämföra en AD som har en butik du kan gå in i lämna klockan och få en viss service, mot en som säljer klocka på nätet anser jag är fel.
En årshyra på 4000-5000kr/kvm är inget ovanligt nere i söder om vi pratar innerstan eller AA läge, Gbg och Sthlm kan jag inga priser på men garanterat inte billigare.
Det innebär ju så klart att även om du kapar eventuella mellanhänder så sitter du oftast med utgifter som en säljare på nätet oftast slipper.

Tyckte mest att denna aspekten inte riktigt tagits upp i tråden och det är kanske en liten del till varför AD i Sverige har högre priser åtminstone om man jämför med en trusted dealer på amazon eller Ebay mm.
Denna fråga går diskutera länge, eventuella mellanhänder kan ju sitta på ett lager som kanske inte en AD kan göra, orsakerna kan vara många, försäkringar, utrymme mm.

Jag inser jag kanske sträcker ut halsen här men vill egentligen bara tydliggöra så man jämför äpple med äpple, och givetvis jag kan ha stört fel i resonemanget utan :)
 
Mystery shopping finns tyvärr. Naturligtvis ett tidens tecken som bygger på paranoia, kontrolfreakeri, rainmakers, procentare och ännu en hittepotjänst som ingen vill ha och som bara fördyrar för alla reellt inblandade. Tillverkaren/generalagenten begår ju solklart lagbrott (konkurrenslagstiftningen) om man inte "tillåter" rabatter, om man verkligen använder det som påtryckning har jag ingen aning om...

Nja, riktigt så är det inte nog.
@Ekstrand klargjorde detta här:
Som @Echo Delta skrev så har jag förmånen att jobba inom branschen, har tyvärr inga mer "bevis" att lägga fram än mitt eget vittnesmål. Huvuduppgiften är ju säkert inte att se hur många % rabatt man får på dittan och dattan utan mer helhetsintrycket; personalens kunskap och bemötande, ordning i butiken, prisersättningar, utskyltning osv...
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Finns till och med på McDonalds, vill ni ha insider tips på exakt vad man ska beställa och i vilken ordning för att få bästa service så ...kan ni glömma det :D
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Från dig ja. Jag förstår såklart att tillverkare/generalagenter vill ha koll på bemötande, skyltning, omsättning mm men jag tror inte ninjastilen är första alternativet man väljer för att ta reda på dessa saker.
Inte det första kanske, men jag är (också) rätt övertygad om att det nyttjas av klockbranschen, på samma sätt som det nyttjas i de flesta andra branscher.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Echo Delta ; Vad är det som inte är så?

Jag tror inte att alla delar din bild av mystery shopping. Min bild är att det handlar om att säkra upp att de ÅF som säljer "mina" produkter gör det på ett sätt som funkar med hur jag vill att "mina" produkter ska uppfattas och erbjudas.

Eller för att prata klarspråk, om jag tillverkar en produkt av hög kvalitet, med en viss profilering och en viss prissättning så vill jag inte att mina ÅF säljer produkten för under inköpspris, urplockade ur originalförpackningen samtidigt som säljaren i butiken har bajsfläckar i pannan och röker hasch när hen betjänar kunderna. Om jag ringer min ÅF och frågar om det är på detta sätt mina produkter säljs i butiken så är risken stor att ÅF inte svarar ärligt. En mystery shopper kan upptäcka på plats om detta sker.

Det handlar inte så mycket om paranoia, mer om att jobba med aktivt varumärkesbyggande eftersom sånt har en reell betydelse. :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Nej, ingen som säljer på eBay köper direkt från Casio med största sannolikhet. Butikerna har egna hemsidor i så fall där de säljer sina varor och slipper uppläggningsavgifter för annonserna på eBay.

Nu är du ute och cyklar igen. Finns många butiker med både egen fysisk butik, egen hemsida som även annonserar på eBay för maximal exponering.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Denke , i så fall borde de skicka lite mystery shoppers till diverse flygplatsbutiker för kunskapen och servicen där brukar generellt vara katastrof.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Du som verkar så insatt i hur branschen fungerar, jobbar du med det tro?
Ge mig ett exempel på detta för en svensk butik i så fall tack.
Jag är inte alls insatt i hur branschen fungerar. Men jag vet hur sunt affärsmannaskap går till. Har ingen aning om det finns några svenska butiker som gör detta. Eftersom det inte specificerades att det skulle vara en svensk butik pratade jag generellt om t ex amerikanska, brittiska eller italienska butiker.
 

Apansson

Torpare
I cykelbranschen har vi haft rätt många småtomtar till konkurrenter som fått sitt kreditutrymme hos leverantörerna rejält minskat för att de dumpar priserna för mycket. Vi har gnällt till leverantörer att våra konkurrenter rear för tidigt och för mycket. Som stor aktör på marknaden är det rätt lätt att påverka. Vi har även fått leverantörer att helt dumpa vissa butiker för att de inte sköter prissättningen på ett rimligt sätt.

I klockbranschen tror jag nog att t.ex Nymans skulle kunna gå ut och gnälla rätt rejält om de märkte att folk gick in och frågade efter prismatchning mot någon liten butik ute på vischan med låga omkostnader.
Just vad gäller Seiko som har en annan distributör så vet jag inte riktigt hur det funkar, men jag förutsätter att leveranser från typ Rolex, PP, Omega etc sker direkt från dem, och då är det ju företagen själva som sätter priserna. Om någon butik systematiskt skulle prisdumpa dem lägre än vad de anser accepterat så är det rätt solklart att de mister sin AD-status. Premiumprodukter ska ha ett premiumpris, oavsett vad vi nördar tycker om det.

Sedan är det ju som jag skrev tidigare rätt självklart att man som nörd inte kan motivera att köpa en klocka för 230.000 som finns NY på c24 för typ 140.000 av en välkänd handlare. Om den någon gång ska flippas så vill man ju inte göra en så stor förlustaffär. Det är sjukt tråkigt, men även om butiken skulle lämna typ 50 papp rabatt, vilket inte kommer hända, så skulle det nog fortfarande inte riktigt vara värt det. Om jag var gjord av pengar och/eller var helt säker på att jag aldrig skulle sälja klockan, absolut, men dit tror jag aldrig att jag kommer komma.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sedan är det ju som jag skrev tidigare rätt självklart att man som nörd inte kan motivera att köpa en klocka för 230.000 som finns NY på c24 för typ 140.000 av en välkänd handlare
Det finns en lösning som är väldigt tråkig, nämligen att märket börjar köra med Botique Editions, alltså modeller som bara kan köpas från tillverkarens egna affärer (och ibland från tillverkarens hemsida). Två exempel på märken som gör detta är JLC och AP. Detta ser till att modellerna inte reas ut och urvattnar andra konkurrerande modeller.

Skittråkigt för oss som vill handla men bra för tillverkaren.
 

Apansson

Torpare
Det finns en lösning som är väldigt tråkig, nämligen att märket börjar köra med Botique Editions, alltså modeller som bara kan köpas från tillverkarens egna affärer (och ibland från tillverkarens hemsida). Två exempel på märken som gör detta är JLC och AP. Detta ser till att modellerna inte reas ut och urvattnar andra konkurrerande modeller.

Skittråkigt för oss som vill handla men bra för tillverkaren.
Yep. Alltså, jag skulle väl kanske egentligen inte ha något emot det då det med största sannolikhet skulle trycka upp andrahandsvärdet i klockan (om det inte var någon urflippad och helt CP-ful modell, hej AP). Men förmodligen skulle de inte våga göra de klassiska modellerna till boutique-only.
 

noeLLY

Cartier
Någon som är insatt, vad behöver en butik ha för marginal på sina klockor för att täcka hyra, lön, försäkringar, el m.m? Beror väl på var de ligger men ungefär?
Mvh
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Någon som är insatt, vad behöver en butik ha för marginal på sina klockor för att täcka hyra, lön, försäkringar, el m.m? Beror väl på var de ligger men ungefär?
Mvh
Det lär ju vara en omöjlig fråga att svara på i och med att det är stora prisskillnader mellan olika modeller.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Beror även på vilka volymer denna hypotetiska butik har. En butik som säljer 50000 enheter per år kan ha lägre påslag än en butik som säljer 500 enheter per år.

Fast då är vi ju där igen! Då säljer de alltså lägre än "listpriset " iom att de har lägre påslag?
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
@Eurenius beskrev det ju väldigt bra ovan. Visst, tillverkaren "får inte" bestämma utpriset i butik. Men i praktiken så är ju affärsdealen att ÅF måste sälja i krokarna kring det av tillverkaren satta listpriset annars ryker statusen som ÅF. Rent juridiskt så kan du säkerligen norpa åt dig ett ÅF-skap för Rolex och sedan sälja Rolex med 1 kronas påslag. Men då blir du förmodligen världens mest kortlivade AD. ;)

Ok, jag ska inte låtsas vara expert inom klockbranschen, så jag accepterar din poäng. Det finns säkert en hel del sådan industripraxis. Men om det är sant så bryter man ju mot ganska centrala aspekter av EUs konkurrenslagstiftning gällande vertikala förhållanden på marknaden. Men, nu gäller det ju också att skilja mellan ÅF och agenter och AD osv. Nu vet jag inte hur det funkar med AD, men att göra så som du säger ovan med ÅF är ju galet. Och en tillverkare kan inte bara så där förbjuda en ÅF från att sälja dess produkter, om produkterna finns i cirkulation på marknaden. Men en AD är nog mest att likna vid en exklusiv agent (eller?) som isf har ett visst ansvar för varumärket också. Man skriver säkert in i de kontrakten att varumärket inte får urholkas med frekventa rabatter, väldigt låga priser osv, för då kan man bli av med "Authorized" i "AD", och kan endast bli en vanlig ÅF istället.
 
Topp