• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ockerpriser hos svenska återförsäljare

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok, jag ska inte låtsas vara expert inom klockbranschen, så jag accepterar din poäng. Det finns säkert en hel del sådan industripraxis. Men om det är sant så bryter man ju mot ganska centrala aspekter av EUs konkurrenslagstiftning gällande vertikala förhållanden på marknaden. Men, nu gäller det ju också att skilja mellan ÅF och agenter och AD osv. Nu vet jag inte hur det funkar med AD, men att göra så som du säger ovan med ÅF är ju galet. Och en tillverkare kan inte bara så där förbjuda en ÅF från att sälja dess produkter, om produkterna finns i cirkulation på marknaden. Men en AD är nog mest att likna vid en exklusiv agent (eller?) som isf har ett visst ansvar för varumärket också. Man skriver säkert in i de kontrakten att varumärket inte får urholkas med frekventa rabatter, väldigt låga priser osv, för då kan man bli av med "Authorized" i "AD", och kan endast bli en vanlig ÅF istället.

Sälja nya klockor (eller snarare nästan nya, eftersom du som icke AD inte kan utfärda tillverkarens garanti) till valfritt pris kan nog ingen hindra dig från att göra i egen butik eller online. Men då gör du det under egen flagg och inte i egenskap av AD eller auktoriserad ÅF. Då är du frifräsare med allt vad det innebär.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Sälja nya klockor (eller snarare nästan nya, eftersom du som icke AD inte kan utfärda tillverkarens garanti) till valfritt pris kan nog ingen hindra dig från att göra i egen butik eller online. Men då gör du det under egen flagg och inte i egenskap av AD eller auktoriserad ÅF. Då är du frifräsare med allt vad det innebär.

Ok. Då antar jag att alternativet skulle vara att man köper klockor från olika ADn runtom i EU (med garantistämpel) och sedan bli en ÅF i Sverige.
 

Apansson

Torpare
Någon som är insatt, vad behöver en butik ha för marginal på sina klockor för att täcka hyra, lön, försäkringar, el m.m? Beror väl på var de ligger men ungefär?
Mvh
Skulle säga att detaljhandel som är lite mer premium förmodligen förväntas ligga runt en 30-40% för att gå runt och eventuellt ha lite spelrum för att expandera.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok. Då antar jag att alternativet skulle vara att man köper klockor från olika ADn runtom i EU (med garantistämpel) och sedan bli en ÅF i Sverige.

Precis som @Spencer66 skrev så blir du då en vanlig gråhandlare/frifräsare (om vi nu förutsätter att ÅF = auktoriserad). Du kan tex inte utfärda fabriksgarantier eller ta del av servicenät etc. Men visst, det är ju genomförbart. Du har ju redan ett antal frifräsande klockhandlare såväl online som med butiker som säljer både gammalt och i princip nytt.
 
Men är det inte bra med konkurrens då? Jag menar om folk vägrar köpa av urmakare/återförsäljare och hellre handlar på nätet så är det ju ändå en signal till att urmakarna måste sänka priserna för att kunna vara med och konkurrera - annars får de inga kunder och måste klappa igen verksamheten. Jag har hört runt med lite kollegor här och samtliga fem jag frågade har alla köpt sin klocka på nätet just på grund av att den var billigare. Ingen av de kan knappt ens minnas när de köpte en klocka "över disk" i butik. Inte ens billighetskedjan Urochpenn lockar till köp längre, då det ändå går att hitta billigare priser på nätet.
 
P

Philippe Stern

Guest
Men är det inte bra med konkurrens då? Jag menar om folk vägrar köpa av urmakare/återförsäljare och hellre handlar på nätet så är det ju ändå en signal till att urmakarna måste sänka priserna för att kunna vara med och konkurrera - annars får de inga kunder och måste klappa igen verksamheten. Jag har hört runt med lite kollegor här och samtliga fem jag frågade har alla köpt sin klocka på nätet just på grund av att den var billigare. Ingen av de kan knappt ens minnas när de köpte en klocka "över disk" i butik. Inte ens billighetskedjan Urochpenn lockar till köp längre, då det ändå går att hitta billigare priser på nätet.
Igen? Samma diskussion igen? Jag tyar snart i mera. Har ingen av dina kompisar köpt i en butik? Var bor ni? Arvidsjaur? Men ni gillar se och klämma in butik? Brukar ni lämna bidrag till hyran, löner, varulagerskostnader etc?
 

Apansson

Torpare
Men är det inte bra med konkurrens då? Jag menar om folk vägrar köpa av urmakare/återförsäljare och hellre handlar på nätet så är det ju ändå en signal till att urmakarna måste sänka priserna för att kunna vara med och konkurrera - annars får de inga kunder och måste klappa igen verksamheten. Jag har hört runt med lite kollegor här och samtliga fem jag frågade har alla köpt sin klocka på nätet just på grund av att den var billigare. Ingen av de kan knappt ens minnas när de köpte en klocka "över disk" i butik. Inte ens billighetskedjan Urochpenn lockar till köp längre, då det ändå går att hitta billigare priser på nätet.
Skulle säga att andelen som "vågar" köpa en lyxvara på nätet från Italien är slående liten.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Handlade min Rolex 116613lb hos Rob Engström. Kommer i många år(vi får se....) njuta av att ha köpt en obesudlad klocka som jag vet har full garanti och där jag inte varit delaktig i något skattefiffel (mina fördomar mot gråhandlare lyser kanske igenom). Är jag korkad som valt att handla av en svensk AD?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Men är det inte bra med konkurrens då? Jag menar om folk vägrar köpa av urmakare/återförsäljare och hellre handlar på nätet så är det ju ändå en signal till att urmakarna måste sänka priserna för att kunna vara med och konkurrera - annars får de inga kunder och måste klappa igen verksamheten. Jag har hört runt med lite kollegor här och samtliga fem jag frågade har alla köpt sin klocka på nätet just på grund av att den var billigare. Ingen av de kan knappt ens minnas när de köpte en klocka "över disk" i butik. Inte ens billighetskedjan Urochpenn lockar till köp längre, då det ändå går att hitta billigare priser på nätet.

Jag är ledsen om jag låter dryg men, bla bla bla bla. Den hör diskussionen har förts så många gånger och det finns fundamental problem i trådstartarnas resonemang. Varför inte läsa en gammal tråd? Du kan inte köpa premium för nickel and dimes..
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
När man tittar allt mer på priserna som svenska återförsäljare tar för sina klockor så blir man förbluffad över prisnivån. Och det är rent av ockerpriser emellanåt. Kolla in det här: Casio GWG-1000 Mudmaster hos klockor.nu 8498 kr. (vilket är bland det billigaste i Sverige, har sett priser på 8998 också)

http://www.klockor.nu/casio-gshock-mudmaster-gwg10001a3er-p-40407.html?cPath=34_4301#.VjnpufkvfIU

Hos E-bay: 4105 kr plus 110 kr i frakt och till det kommer förstås importavgift på cirka 500 kr. Men vi kan säga 4500 kr.

http://www.ebay.com/itm/BRAND-NEW-W...hash=item1a08944822:m:m7jY-eder5ypJJLHThDc3Tw

Sånär som på en femhundring så får man alltså två klockor till priset på Ebay för priset som svenska återförsäljare håller. Det är inget annat än ocker kort och gott. Jag hade inte sagt någonting om det svenska priset hade varit 5498, då hade jag haft mer förståelse för priset men när dom blåser på som dom gör, då är det bara skamligt.
Får man fråga vad du har för yrke?
 

Weberg

Audemars
Eftersom jag är både lat och irriterad över att det är måndag orkar jag inte läsa hela tråden, men en sak kan vara värt att poängtera här: Det är inte Rolex och Omega som är de mest kopierade klockorna i världen, utan vanliga lågprismärken som just Casio (bl.a. G-shock) där borta i Fjärran Östern. Tack vare, eller på grund av, den enkla konstruktionen kan i stort sett vilken tröttmössa som helst sätta ihop en kopia som är identisk originalet. Allt du ser på t.ex. Ebay är - tro det eller ej - inte originalklockor och därför säljer många till lägre priser. Nu vet jag inte om det gäller just säljaren som nämns, så ingen skugga över hen, men rent generellt talat. Har själv köpt t.ex. flera till synes vanliga, billiga Seiko SKX som visat sig ha helt andra urverk. Samma rykten finns bl.a. om Tissot Visodate, Citzen Aqualand m.fl... Tro't om du vill, jag säger inte att det är skrivet i sten.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Eftersom jag är både lat och irriterad över att det är måndag orkar jag inte läsa hela tråden, men en sak kan vara värt att poängtera här: Det är inte Rolex och Omega som är de mest kopierade klockorna i världen, utan vanliga lågprismärken som just Casio (bl.a. G-shock) där borta i Fjärran Östern. Tack vare, eller på grund av, den enkla konstruktionen kan i stort sett vilken tröttmössa som helst sätta ihop en kopia som är identisk originalet. Allt du ser på t.ex. Ebay är - tro det eller ej - inte originalklockor och därför säljer många till lägre priser. Nu vet jag inte om det gäller just säljaren som nämns, så ingen skugga över hen, men rent generellt talat. Har själv köpt t.ex. flera till synes vanliga, billiga Seiko SKX som visat sig ha helt andra urverk. Samma rykten finns bl.a. om Tissot Visodate, Citzen Aqualand m.fl... Tro't om du vill, jag säger inte att det är skrivet i sten.

Det stämmer, har varit uppe flertalet gånger här, dock om infon stämmer vilket som är mest kopierat kan jag inte uttala mig om.
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Handlade min Rolex 116613lb hos Rob Engström. Kommer i många år(vi får se....) njuta av att ha köpt en obesudlad klocka som jag vet har full garanti och där jag inte varit delaktig i något skattefiffel (mina fördomar mot gråhandlare lyser kanske igenom). Är jag korkad som valt att handla av en svensk AD?
Absolut inte! Jag håller med helt och hållet. Jag har köpt 2 klockor i butik, och det är en pirrande känsla att göra det...rent ekonomiskt galenskap, men riktigt nice!
Jag är på väg att göra min tredje butiksaffär snart.....väntan är oliiiiiiidlig :arghh:
 
Topp