• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"OEM" är det fake eller inte?

RobinW

Cartier
2-Faktor
Ny inom denna värld så är jag lite förvirrad...

Jag letar av olika anledningar efter en pepsi och en svart ring till en GMT. Fick ett tips om denna sida i Tyskland:
http://www.uhren-roemer.de/Uhreners...hrenersatzteile/Uhrenluenetten-Uhrenzubehoer/
Kollade och tyckte det såg ok ut. Men textens formulering fick mig att tycka att något inte stämde. Ringde dem och frågade om ringarna var "genuine Rolex brand rings". Svaret blev att de var "not Rolex but OEM". Dead end för mig antar jag.

Efter en långdragen inledning kommer nu frågan: Är OEM samma sak som fake i klockvärlden?

Jag pysslar lite med cyklar och där (brukade iaf) innebär OEM att det är riktiga brandade grejjer, men de levererats på en "fabrikscykel" och inte är aftermarket.

Wikipedia säger så här (vilket inte fick mig jättemycket klokare):
http://sv.wikipedia.org/wiki/Original_Equipment_Manufacturer

Hur tolkar ni ämnet?

Tackar!
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Då antar jag att min tolkning av OEM är rätt, men hans benämning av ringarna som OEM är fel. Han var väldigt noga med att påpeka att alla hans riktiga Rolexdelar köptes på studs av en handlare.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Säger dom "not Rolex but OEM" så snackar dom skit, då OEM i detta fallet är Rolex för att det ska vara rätt.
 

Grön

Omega
2-Faktor
I min värld är en OEM-tillverkare någon som tillverkar för ditt företag. Det behöver inte vara en unik egendesignad produkt, men den kommer ha ditt varumärke. Om handlaren i detta fall pratar om OEM tänker jag att det inte är original. Jag trodde inte att Rolex använder underleverantörer för färdiga delar, men om så är fallet är i detta fall ringen "som original".
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
I min värld är en OEM-tillverkare någon som tillverkar för ditt företag. Det behöver inte vara en unik egendesignad produkt, men den kommer ha ditt varumärke. Om handlaren i detta fall pratar om OEM tänker jag att det inte är original. Jag trodde inte att Rolex använder underleverantörer för färdiga delar, men om så är fallet är i detta fall ringen "som original".
Hur tänkte du nu? OEM=Original Equipment Manufacturer, det innebär i detta fallet att om det inte är tillverkat av Rolex så är det inte OEM mao fake.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Så vad tror ni om ringarna? Riktiga?
Tyskens engelska var inte så bra, så språkproblem kan mycket väl vara en del av problemet.
 

Grön

Omega
2-Faktor
Hur tänkte du nu? OEM=Original Equipment Manufacturer, det innebär i detta fallet att om det inte är tillverkat av Rolex så är det inte OEM mao fake.
Termen OEM brukar användas när någon annan tillverkar delar/produkter till dig. Det blir = original. I detta fall särskiljer handlaren av någon anledning original och OEM. Det skulle kunna vara så att ringen kommer från en eventuell underleverantör (tack David) men inte är tillverkad på beställning av Rolex. Då är det ingen skillnad i kvalité, priset är lägre men det är fortfarande inte original i ordets rätta bemärkelse.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Termen OEM brukar användas när någon annan tillverkar delar/produkter till dig. Det blir = original. I detta fall särskiljer handlaren av någon anledning original och OEM. Det skulle kunna vara så att ringen kommer från en eventuell underleverantör (tack David) men inte är tillverkad på beställning av Rolex. Då är det ingen skillnad i kvalité, priset är lägre men det är fortfarande inte original i ordets rätta bemärkelse.
Beror på vad det är för del och från när, var ett tag sen Rolex började tillverka allt in-house.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Så som handlaren uttrycker sig har jag svårt att tro att det handlar om original. Vad brukar en ring kosta. Visst är detta billigt?

Bergströms tar 950 inkl montering, Någon i Skåne ungefär samma Rob vet jag inte. Klarlunds på Ströget i Köpenhamn tar 525DKK inkl montering.
Så visst är det "billigt". Jag menar, det är en eloxerad aluminiumring ;)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Stålet är ju från sandviken, så vill man ha "rolex-stål" kan man köpa det OEM
Ska man ta det ner på sådan nivå ja, men då kan man ju säga samma med guldet, diamanter etc dom använder. Det köps in och bearbetas av Rolex. Det hade varit en annan sak om boetterna och länkarna kom färdiga från Sandvik.
 
Topp