Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

OEM tillverkare i Schweiz?

Diskussion i 'Diskussion' startad av erik88andersson, 25 februari 2016.

1. erik88andersson
    Trådstartare

erik88andersson Bonde

Likt många andra går mina tankar kring att starta ett eget klockmärke. Hittills har jag en 3d design av en klocka jag drömt om under lång tid och resultatet är fantastiskt (helt opartiskt ;). Härmed börjar alltså planeringsfasen, hur jag ska gå tillväga, vilket bolag som ska tillverka enheten, finansiering etc.

Vad jag vill ska särskilja mig på marknaden är att leverera en klocka av absolut toppkvalitet, främst en solid modell, alltså inga dussinserier. Bäst möjliga stålkomposition, stabilt urverk, simpelt elegant och pålitligt.

Min fråga är: vilka tillverkare känner ni till i Schweiz som tillverkar klockor efter 3e parts design? Så kallade OEM tillverkare om jag inte misstagit termen fullständigt. Jag söker en tillverkare att lita på, både vad gäller kvalité och juridik.

Tack på förhand!

2. Andy7750

Andy7750 Präst

Från:
    Kungälv
    Ickler tillverkar väl boetter till en rad olika klockmärken, de verkar göra bra grejer.

/Andy7750

3. erik88andersson
    Trådstartare

erik88andersson Bonde

Tack för tipset. Tyvärr verkar de bara leverera egna, färdiga boetter, jag vill ha en utvecklad helt efter egen design.

4. olofpalme

olofpalme Bonde

Från:
    Östergötland
    Låter komplicerat, känns som att du måste upp i riktgt stora kvantiteter för att det ska löna sig med egenutveklad boett.

5. Bikinigubben

Bikinigubben Borgare

Låter som ett väldigt dyrt projekt...

6. Spindel

Spindel Biskop

Är det inte lättare att vända sig till Kina?

Matrialval och kvalitetskontroll får du stå för.

EDIT:// som urverk köper du från Seagull, de gör bra grejer och kvalitén beror helt på hur snål du är.

7. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Jag vill absolut inte säga att du ska lägga ner, men ekonomin kommer inte funka för dig. Det kommer bli för dyrt, och du kommer inte finna individer som vill gå in i ett sådan projekt. Efter att ha läst dina krav och hur du vill ha det. Du kommer behöva beställa enorma kvantiteter som någon ovan skrev.

olofpalme gillar detta.
  8. erik88andersson
    Trådstartare

erik88andersson Bonde

Ska vi låtsas lite? Leka med tanken om att pengar inte spelar roll i den här frågan, så kanske vi kan bortse och helst undvika alla svar som enbart innehåller "för dyrt", "går inte" etc. :) tack

9. Richard Aslin

Richard Aslin Stadsbo

Från:
    Bjuv NV Skåne
    Har inget att tillföra mer än att jag håller med. Finansiering kanske inte är ett problem , ser hellre inte att det är något krav gå med vinst. Så kom med input så vi kanske vi får se hur klockan kan tänkas se ut

10. Subby

Subby Borgare

Från:
    Stockholm
    Hoppas att det inte slutar sig med "snubblade på detta härliga projekt" för din del :)

olofpalme gillar detta.
  11. olofpalme

olofpalme Bonde

Från:
    Östergötland
    +1 :D

12. erik88andersson
    Trådstartare

erik88andersson Bonde

Förstod inte riktigt? :)

13. olofpalme

olofpalme Bonde

Från:
    Östergötland
  14. erik88andersson
    Trådstartare

erik88andersson Bonde

Clark Kent gillar detta.
  15. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Kolla med Hasler i schweiziska Tramelan; de hjälper bl.a Davosa och en rad andra märken helt utan tradition och egen tillverkning.

Vänligen
    Forumets undersköterska

Eurenius gillar detta.
  16. erik88andersson
    Trådstartare

erik88andersson Bonde

Tack,
    Hittar däremot bara Davosa och att de på någotvis är inflätade med Hasler SA, men inte att de tillverkar åt någon annan eller på beställning. Du råkar inte ha en länk?

17. Aquastar

Aquastar Bonde

Tillverkare och detaljíster i Schweiz är oftast ganska anonyma och brukar inte ha så mycket information online.

18. Bossebäver

Bossebäver Stadsbo

Du har inte funderat på en egen CNC-Maskin om du nu ska starta eget klockmärke?

19. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
  20. Knypplarn

Knypplarn Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Om nu budget inte är ett problem kanske det är läge att börja kika på ett eget inhouse verk och boetter tillverkade av metallurger på hemmaplan. Då kan du ju få hela klockan precis som du vill.

21. erik88andersson
    Trådstartare

erik88andersson Bonde

Nu börjar det bubbla lite! Tack för svaren, tänk vad avsaknaden av ekonomiska hinder kan göra.
    Det är alltså en tillverkare jag är ute efter, som har möjligheten att producera en unik boett från ritning och montera urverk, tavla etc.

Mårtenssons ur Brookfield