• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Off topic - värdet av ett ur?

Tigerpelle

Breitling
Jag är ny här och skall inte hymla om att jag är fåfäng. Har fler och dyrare klockor än vad jag behöver och planerar samtidigt nya inköp. Samtidigt kom jag till någon form av insikt häromdagen. Jag har rest och jobbat rätt mycket I asien och afrika men sällan reflekterat så mycket annat än att jag har tyckt att min arbete har bidragit till att skapa någon form av välstånd. Hursom, min dotter kom hem efter att ha varit volontär och då började jag fundera over hur mycket mänsklig nytta mina klockköp kunde göra istället. Någon annan som har tankar kring detta?

Tigern
 

Joseph

Cartier
Sälj dina klockor och skänk till välgörenhet då kommunistjävel!

Skämt o sido, klockor för mig är en hobby och ett intresse. Inget jag gillar för status eller liknande. Sedan kan samma argument som du nämner kan användas för all icke - essentiell konsumtion. Jag skänker en stor del till välgörenhet varje månad ( i förhållande till min inkomst).
Sedan är klockor inte så dyr hobby i sig. Värdeminskningen är relativt låg, kräver bara att man har fritt kapital.

Ber om ursäkt för ostrukturerat inlägg, lång dag.
 

mouqvist

Rolex
Själv har jag haft flera fadderbarn, bidrar då och då till någon cancerfond och har adopterat barn. Skulle kunna göra mer förvisso, men nöjer mig med det. Jag tycker att flera skulle kunna bidra mer för det första. Men man ska också tänka på sig själv. Hur skulle man annars orka om man axlade hela världens problem, fattigdom, krig, sjukdomar, mord, våldtäkter, extremister, osv. Tycker också på att jag har pluggat hårt många år för att komma där jag är idag och vill kunna få njuta av livet och det lilla som jag har byggt. Har således inga samvetsproblem
... dessutom skulle de få tusenlappar som jag tillåter mig att lägga i en klocka göra en jätteskillnad
 

jhm

Panerai
Det finns många sätt att bidra till en bättre värld och samtidigt (förhoppningsvis) även försöka bli en bättre människa. De som känner igen symbolen i min avatar, vet då säkert också, vad jag gör i det sammanhanget på min fritid. :)
 

Cryssarn

Rolex
Man måste ju få spendera pengar på sig själv också. Det tycker jag inte man ska ha dåligt samvete över. Sen kan man donera både pengar, blod och tid samtidigt. Rädda alla som har det svårt går inte. Men man kan vara en av dom många små bäckarna ;)
 

Sond

Patek
När jag gick i gymnasiet för sådär, snart 20 år sedan funderade jag mycket på vad vi i den rika världen kan konsumera moraliskt. Kunde jag köpa en HiFi anläggning när folk inte har kläder? Åka till Spanien som examensresa när folk fängslas och torteras? Gå ut och dricka öl när folk lider brist på vatten?

Jag kom fram till att den typen av Utilitarism inte fungerar vare sig i teorin eller praktiken. För egen del kom jag att försöka förändra samhället istället för att i varje enskild handling förbättra världen.

Så jag vill verkligen uppmana dig till att fundera i system istället för enskild handling. Vad kan just du göra för att skapa mer jämlika system i Sverige eller världen? Personligen tror jag vi alla blir lyckligare av att vi ser de system som omger oss och försöker påverka dem istället för att få dåligt samvete för enskilda konsumtionsvanor. Dessutom kan ibland ett chict dåligt samvete dölja just ett dåligt samvete som man inte alls vill göra något åt. Säkert inte i ditt fall, men de finns.
 
C

China

Guest
Möjligtvis något odemokratisk, men på vad sätt elitistisk? Vi lever inte på 1800-talet längre käre China. ;)

Tja, jag tänkte väl mest på att en del folkgrupper inte är välkomna baserat på religion. Vilket i och för sig varierar mellan hur dina ordensbröder lagt upp det i olika länder. Missminner jag mig inte så är en kristen trosbekännelse grundvalen i Sverige, vilket utesluter t.ex. Judar, Muslimer och Romer.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tjena.

Du skriver att du har rest mycket i Asien och då kan jag väl kanske tänka mig att du har varit någon gång i Kina.
Kina, landet där en 50 årig person har bott på gatan hela sitt liv, står med sin cykel och vagn med allt han äger på och bredvid står det en 24 åring i sin nya Ferrari F430.
Landet där 24 åringens klocka på armen kostar mer än vad denna hemlösa människas totala inkomst under hela sitt liv.

Att se detta, som sitt egna ansvar är upp till var och en.
Jag vill säga att det inte är mitt ansvar, det är Kina som lands ansvar.
Men samtidigt kan man inte se det på detta vis, eftersom vi alla är ändå medmänniskor.

Det är endast du själv som väljer hur mycket du vill hjälpa.
 
C

China

Guest
Jag är ny här och skall inte hymla om att jag är fåfäng. Har fler och dyrare klockor än vad jag behöver och planerar samtidigt nya inköp. Samtidigt kom jag till någon form av insikt häromdagen. Jag har rest och jobbat rätt mycket I asien och afrika men sällan reflekterat så mycket annat än att jag har tyckt att min arbete har bidragit till att skapa någon form av välstånd. Hursom, min dotter kom hem efter att ha varit volontär och då började jag fundera over hur mycket mänsklig nytta mina klockköp kunde göra istället. Någon annan som har tankar kring detta?

Tigern

I slutänden så är det givetvis en samvetsfråga, utan att moralisera över vilka olika val man gör. Man kan t.ex. köpa klockor på välgörenhetsauktioner, eller välja tillverkare som har olika stödprogram, för att få sina klockköp att bidra till någon form av välgörenhet. Huvudsaken är att man själv trivs med sitt val, och tycker att det är rimligt. Att sätta ett pris på ett människoliv är svårt, för att inte säga omöjligt. Samtidigt så är de flesta av oss väldigt lyckligt lottade, med en hyfsad inkomst och karriärmöjligheter, i jämförelse med den tredje världen. Var drar man gränsen mellan eget välbefinnande och andras behov?

Jag har inget bra svar på den frågan.
 

jhm

Panerai
Tja, jag tänkte väl mest på att en del folkgrupper inte är välkomna baserat på religion. Vilket i och för sig varierar mellan hur dina ordensbröder lagt upp det i olika länder. Missminner jag mig inte så är en kristen trosbekännelse grundvalen i Sverige, vilket utesluter t.ex. Judar, Muslimer och Romer.

Tja, jag tänkte väl mest på att en del folkgrupper inte är välkomna baserat på religion. Vilket i och för sig varierar mellan hur dina ordensbröder lagt upp det i olika länder. Missminner jag mig inte så är en kristen trosbekännelse grundvalen i Sverige, vilket utesluter t.ex. Judar, Muslimer och Romer.


Du har nog fått en del om bakfoten. Mig veterligt har Romer olika religion beroende på var de bor. Och är de kristna finns det inga hinder för medlemskap. Det svenska 10-gradiga systemet (finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland och norra Tyskland) bygger på kristen grund, det är riktigt (men värt att poängtera är att detta inte är någon kyrka, eller religiöst samfund), men hur detta kan anses elitistiskt har jag svårt att se.

Det finns kvinnoorganisationer där jag som man inte är välkommen och det finns invandrarföreningar, där jag som svensk inte är välkommen. Alla verksamheter är inte för alla helt enkelt, och det har jag väldigt svårt att se ett problem med. Däremot kan alla gynnas av vår verksamhet. Svenska Frimurarorden skänker i genomsnitt 25 miljoner om året, i olika former av behjärtansvärda projekt. Allt ifrån kvinnojourer på det lokala planet, till sjuka eller svältande barn i tredje världen, till stipendier för ambitiösa studenter. Win-Win i min värld. :)
 
C

China

Guest
Du har nog fått en del om bakfoten. Mig veterligt har Romer olika religion beroende på var de bor. Och är de kristna finns det inga hinder för medlemskap. Det svenska 10-gradiga systemet (finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland och norra Tyskland) bygger på kristen grund, det är riktigt (men värt att poängtera är att detta inte är någon kyrka, eller religiöst samfund), men hur detta kan anses elitistiskt har jag svårt att se.

Det finns kvinnoorganisationer där jag som man inte är välkommen och det finns invandrarföreningar, där jag som svensk inte är välkommen. Alla verksamheter är inte för alla helt enkelt, och det har jag väldigt svårt att se ett problem med. Däremot kan alla gynnas av vår verksamhet. Svenska Frimurarorden skänker i genomsnitt 25 miljoner om året, i olika former av behjärtansvärda projekt. Allt ifrån kvinnojourer på det lokala planet, till sjuka eller svältande barn i tredje världen, till stipendier för ambitiösa studenter. Win-Win i min värld. :)

Jaha, men vad du säger är att man måste vara kristen. Det intressanta tycker jag är att man använder religion för att skilja på vilka människor som är välkomna. Så länge man gör skillnad på människor efter några hemmasnickrade kriterier, så kan jag inte se att det inte handlar om diskriminering. T.ex. hur många Romer har ni som medlemmar?
 

jhm

Panerai
Jaha, men vad du säger är att man måste vara kristen. Det intressanta tycker jag är att man använder religion för att skilja på vilka människor som är välkomna. Så länge man gör skillnad på människor efter några hemmasnickrade kriterier, så kan jag inte se att det inte handlar om diskriminering. T.ex. hur många Romer har ni som medlemmar?


Då skulle jag vilja fråga dig; hur många kristna hittar du i muslimska samfund, och hur många muslimer hittar du som medlemmar i svenska kyrkan? Religion är något självvalt, baserat på ideologi. I samma ögonblick som du valt din ideologi har du samtidigt exkluderat dig från andra typer av ideologiska sammanhang, men det är ditt val. Den sista frågan kan jag omöjligt svara på, och säkert ingen annan heller. Detta är en organisation för personlig utveckling, på kristen grund. Ingen för något register över medlemmarnas etnicitet då det inte bara vore märkligt och osmakligt, utan garanterat även olagligt, och sådant sysslar inte vi med.

Jag får känslan av att du snöat in på någon av dina egna fördomar, och använder det som argumentationsunderlag. Felslut brukar man benämna den typen av resonemang. :)
 
C

China

Guest
Då skulle jag vilja fråga dig; hur många kristna hittar du i muslimska samfund, och hur många muslimer hittar du som medlemmar i svenska kyrkan? Religion är något självvalt, baserat på ideologi. I samma ögonblick som du valt din ideologi har du samtidigt exkluderat dig från andra typer av ideologiska sammanhang, men det är ditt val. Den sista frågan kan jag omöjligt svara på, och säkert ingen annan heller. Detta är en organisation för personlig utveckling, på kristen grund. Ingen för något register över medlemmarnas etnicitet då det inte bara vore märkligt och osmakligt, utan garanterat även olagligt, och sådant sysslar inte vi med.

Jag får känslan av att du snöat in på någon av dina egna fördomar, och använder det som argumentationsunderlag. Felslut brukar man benämna den typen av resonemang. :)

Nu så missar du poängen, för trots allt så är ni inget extremt kristet samfund utan ett ordenssällskap. Som det ser ut idag så har dessutom de flesta religiösa samfund ett utbyte med varandra, och samverkar med varandra i div sammanhang, om vi bortser från rena extremister. Det stämmer alltså inte att man exkluderat sig själv från samröre med folk från en annan religion för att man tillhör en annan, det är rent nonsens. Det handlar snarare om ömsesidig respekt, vilket är helt naturligt för de flesta människor. Förövrigt så är jag själv medlem i flera föreningar t.ex. en Assyrisk och en Finsk, så ditt resonemang om att man som Svensk eller valfri etnicitet, inte kan vara medlem i en förening som i första hand vänjer sig till en grupp invandrare faller platt, snarare är det så att alla är välkomna.

Fast du kanske menar att om man t.ex. röstat på ett politiskt parti som är i minoritet, så har man exkluderat sig från samhället och behöver inte följa vedertagna normer?;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Arbetar 40h/vecka med att försöka hjälpa barn att få en bättre tillvaro. Resterande timmar lägger jag på min egen familj och mina egna intressen utan någon som helst skam. Konsumtion bidrar också till utveckling.
 

jhm

Panerai
Nu så missar du poängen, för trots allt så är ni inget extremt kristet samfund utan ett ordenssällskap. Som det ser ut idag så har dessutom de flesta religiösa samfund ett utbyte med varandra, och samverkar med varandra i div sammanhang, om vi bortser från rena extremister. Det stämmer alltså inte att man exkluderat sig själv från samröre med folk från en annan religion för att man tillhör en annan, det är rent nonsens. Det handlar snarare om ömsesidig respekt, vilket är helt naturligt för de flesta människor. Förövrigt så är jag själv medlem i flera föreningar t.ex. en Assyrisk och en Finsk, så ditt resonemang om att man som Svensk eller valfri etnicitet, inte kan vara medlem i en förening som i första hand vänjer sig till en grupp invandrare faller platt, snarare är det så att alla är välkomna.

Fast du kanske menar att om man t.ex. röstat på ett politiskt parti som är i minoritet, så har man exkluderat sig från samhället och behöver inte följa vedertagna normer?;)


Mitt råd till dig är att läsa på innan du uttalar dig. Ideella (och ibland ekonomiska) föreningar, har själv rätt att bestämma vilka som kan beviljas medlemskap i föreningen, med få undantag. Detta är inte uttryckligen reglerat genom lagstiftning, utan följer istället rättspraxis och hur man dömt i de få fall som prövats. De två inriktningar som undantas från sådan prövning, är föreningar som har någon form av religiös koppling, och idrottsföreningar. Din diskrimineringsteori håller med andra ord inte vatten. Vad du försöka insinuera i ditt sista stycke vet jag inte, jag ser inte heller hur det är relevant i den här tråden. Jag menar ingenting som jag inte uttryckligen skriver och därför behöver du inte lägga krut på egna tolkningar. Är det något du inte förstår så förklarar jag gärna. Är det något du inte kan stå för i tråden, så skicka ett PM istället. Kan vi återgå till topic nu?
 
P

Philippe Stern

Guest
Popcorn Time Starburst.jpg
 
  • Like
Reactions: jhm
P

Philippe Stern

Guest
Jag är ny här och skall inte hymla om att jag är fåfäng. Har fler och dyrare klockor än vad jag behöver och planerar samtidigt nya inköp. Samtidigt kom jag till någon form av insikt häromdagen. Jag har rest och jobbat rätt mycket I asien och afrika men sällan reflekterat så mycket annat än att jag har tyckt att min arbete har bidragit till att skapa någon form av välstånd. Hursom, min dotter kom hem efter att ha varit volontär och då började jag fundera over hur mycket mänsklig nytta mina klockköp kunde göra istället. Någon annan som har tankar kring detta?

Tigern

Nej. Inga tankar alls kring detta.
 
P

Philippe Stern

Guest
Ok, varför brydde du dig? Du borde väl inte ens ha läst inlägget...

Jag läste hela inlägget. Sen så svarade jag på din fråga i sista meningen.

Allvarligt. Wake up and smell the coffee! Du är på ett klockforum och försöker baka moralkakor. Really? Såna tankar som du säger dig ha delar man med sin partner, prästen eller någon annan som bryr sig. Inte på ett klockforum där folk är intresserade av/samlar på klockor. Om du har moraliska dilemman så får du nog brottas med dessa själv. Eller skriva på någon ungdomsblogg. Alla här fattar att du inte är på riktig.
 

Tigerpelle

Breitling
Jag läste hela inlägget. Sen så svarade jag på din fråga i sista meningen.

Allvarligt. Wake up and smell the coffee! Du är på ett klockforum och försöker baka moralkakor. Really? Såna tankar som du säger dig ha delar man med sin partner, prästen eller någon annan som bryr sig. Inte på ett klockforum där folk är intresserade av/samlar på klockor. Om du har moraliska dilemman så får du nog brottas med dessa själv. Eller skriva på någon ungdomsblogg. Alla här fattar att du inte är på riktig.
Jag vaknade, nöp mig själv i kinden och kände att jag var så mycket på riktigt att jag kunde sätta på kaffepannan. Jag kan dela tankar med både min partner och min präst men det behöver inte utesluta att man kan dela dom med andra. Vilken fattig värld vi skulle ha om vi bara skulle hålla oss till ett ämne i taget. Du vill ägna dig åt klockor och därför tar du avstånd till omvärlden eller vill åtminstone att den inte skall inkräkta utan hålla sig till "ungdomsbloggar" . Har du några andra intressen och om så, kan du relatera dom till varandra? Jag är bara seriöst nyfiken. Det finns ju mängder av trådar om tillverkningsserier och värderingar, armband och moddar så varför retar du upp dig på något som inte intresserar dig men eventuellt andra?
 

Sond

Patek
Jag vaknade, nöp mig själv i kinden och kände att jag var så mycket på riktigt att jag kunde sätta på kaffepannan. Jag kan dela tankar med både min partner och min präst men det behöver inte utesluta att man kan dela dom med andra. Vilken fattig värld vi skulle ha om vi bara skulle hålla oss till ett ämne i taget. Du vill ägna dig åt klockor och därför tar du avstånd till omvärlden eller vill åtminstone att den inte skall inkräkta utan hålla sig till "ungdomsbloggar" . Har du några andra intressen och om så, kan du relatera dom till varandra? Jag är bara seriöst nyfiken. Det finns ju mängder av trådar om tillverkningsserier och värderingar, armband och moddar så varför retar du upp dig på något som inte intresserar dig men eventuellt andra?


Jag kan hålla med om att man kan diskutera den typ av frågor du lyfter. Inga problem för mig i alla fall. Men som du svarade honom... "Ok, varför brydde du dig? Du borde väl inte ens ha läst inlägget..." Det var verkligen inte ett sätt att hålla en god nivå...
 

point1

Cartier
Man kan ju dra det där resonemanget rätt långt, vad är värdet av något? Jag tror att glädje är viktigt för människor och det kan komma i många olika former. Tror inte det skulle fungera speciellt bra om vi alla försökte spendera så lite som möjligt för att skänka bort all vår produktion till länder som är fattigare, tror det är en utopi och att vi inte skulle vara lyckliga i en sådan värld där vi aldrig arbetade för vår egen skull utan bara för ett diffust mål. Däremot så ser jag det som självklart att man ska ge bidrag osv, men att försaka alla saker som gör en lycklig tror jag inte är positivt.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag läste hela inlägget. Sen så svarade jag på din fråga i sista meningen.

Allvarligt. Wake up and smell the coffee! Du är på ett klockforum och försöker baka moralkakor. Really? Såna tankar som du säger dig ha delar man med sin partner, prästen eller någon annan som bryr sig. Inte på ett klockforum där folk är intresserade av/samlar på klockor. Om du har moraliska dilemman så får du nog brottas med dessa själv. Eller skriva på någon ungdomsblogg. Alla här fattar att du inte är på riktig.


Om du inte gillar vad han skriver: tryck på hans avatar och sen på "Ignorera".
 
Topp