Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Offert att byta urtavla hos urmakare?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av delegeferenda, 22 november 2013.

1. Vad tror ni att det kostar att byta urtavla till en ny hos urmakare, för arbete och delar?

Alternativt att köpa tavlan själv och byta själv, är det lätt utan erfarenhet?

Klockan är en nyare Omega Seamaster 300 Pro.

2. RDFG

RDFG Stadsbo

Från:
    Värmland
    1700:- betalade jag för byte av tavla+visare på en SMP för ett par månader sen. Vet ej om det är bra pris men för mig kändes det värt det.

3. Då ingick delarna också?

4. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Själva bytet lär ju inte vara så dyrt, då det borde gå på runt 10-15 min... Däremot förstår jag att man inte vill göra det själv om det är en dyrare klocka.
    urdelar.se säljer mycket reservdelar, kolla om de har din tavla där, så vet du retailpriset för tavlan och kan jämföra med offerten du får av urmakaren.

Däremot skulle jag nog inte gjort det själv om du inte vet hur man gör, visare och tavla är rätt känsliga och kräver rätt verktyg. Någon här kan säkert göra det för en liten slant... ping McGyver?

5. RDFG

RDFG Stadsbo

Från:
    Värmland
    Japp, delar och arbete.

6. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Jag har lämnat in ett par klockor hos DrWatch för tavelbyte. Arbete har gått på 300kr.

7. Dagoberg

Dagoberg Bonde

Från:
    Jönköping
    Att ge sig på att byta tavla på egen hand är inget som kan rekommenderas. Vissa tavlor är brutalt känsliga och det är inte kul att repa en tavla, tro mig. Visare är inte heller kul. Ett kitt till t.ex för en IWC sticker snabbt upp till 1500, bara för visarna. Så ett tips är att lämna arbetet åt de som har verktyg/utbildning. Blir färre tårar då.

8. _jonte

_jonte Friends of KS

+1 på att inte göra det själv! Så mycket som kan gå fel innan man får in vanan.

HeliDive gillar detta.
  9. Tack för rådgivningen grabbar. Det blir inte som jag tänkt mig så bytet är inte längre aktuellt.

10. Weiss

Weiss Bonde

Är det en bra eller dålig idé att skicka klockan för byte av urtavla (eller andra modifikationer) till tillverkaren? Tänker på garanti, papper om man säljer klockan vidare etc.

11. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Om du sparar originaltavlan ska det väl inte spela någon roll? Så länge som arbetet är korrekt utfört och att inte tillverkaren har bestämt att enbart de får öppna klockan under garantitiden.

jabla gillar detta.
  12. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Frågade Nymans om de kunde byta tavla på min Oysterdate Precision 6694. Kostar 3800 kr. Då ingår arbete, originaltavla och guldindex.

13. Whedda

Whedda Präst

Stor skillnad på att byta mot en ny tavla och att ha en extra och bara be om bytet. Att bara byta kan nästan alla bättre urmakare men skall man ha en ny originaltavla kostar delar från Rolex Huggorm. En servicebezel för min 6239 skulle kostar 10500kr från Rolex enligt Rob E :)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Naeslund gillar detta.