• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Offert att byta urtavla hos urmakare?

D

delegeferenda

Guest
Vad tror ni att det kostar att byta urtavla till en ny hos urmakare, för arbete och delar?

Alternativt att köpa tavlan själv och byta själv, är det lätt utan erfarenhet?

Klockan är en nyare Omega Seamaster 300 Pro.
 

RDFG

Cartier
1700:- betalade jag för byte av tavla+visare på en SMP för ett par månader sen. Vet ej om det är bra pris men för mig kändes det värt det.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Själva bytet lär ju inte vara så dyrt, då det borde gå på runt 10-15 min... Däremot förstår jag att man inte vill göra det själv om det är en dyrare klocka.
urdelar.se säljer mycket reservdelar, kolla om de har din tavla där, så vet du retailpriset för tavlan och kan jämföra med offerten du får av urmakaren.

Däremot skulle jag nog inte gjort det själv om du inte vet hur man gör, visare och tavla är rätt känsliga och kräver rätt verktyg. Någon här kan säkert göra det för en liten slant... ping McGyver?
 

Dagoberg

Omega
Att ge sig på att byta tavla på egen hand är inget som kan rekommenderas. Vissa tavlor är brutalt känsliga och det är inte kul att repa en tavla, tro mig. Visare är inte heller kul. Ett kitt till t.ex för en IWC sticker snabbt upp till 1500, bara för visarna. Så ett tips är att lämna arbetet åt de som har verktyg/utbildning. Blir färre tårar då.
 
D

delegeferenda

Guest
Tack för rådgivningen grabbar. Det blir inte som jag tänkt mig så bytet är inte längre aktuellt.
 

Weiss

Omega
Är det en bra eller dålig idé att skicka klockan för byte av urtavla (eller andra modifikationer) till tillverkaren? Tänker på garanti, papper om man säljer klockan vidare etc.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Är det en bra eller dålig idé att skicka klockan för byte av urtavla (eller andra modifikationer) till tillverkaren? Tänker på garanti, papper om man säljer klockan vidare etc.


Om du sparar originaltavlan ska det väl inte spela någon roll? Så länge som arbetet är korrekt utfört och att inte tillverkaren har bestämt att enbart de får öppna klockan under garantitiden.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Frågade Nymans om de kunde byta tavla på min Oysterdate Precision 6694. Kostar 3800 kr. Då ingår arbete, originaltavla och guldindex.
 

Whedda

Rolex
Frågade Nymans om de kunde byta tavla på min Oysterdate Precision 6694. Kostar 3800 kr. Då ingår arbete, originaltavla och guldindex.

Stor skillnad på att byta mot en ny tavla och att ha en extra och bara be om bytet. Att bara byta kan nästan alla bättre urmakare men skall man ha en ny originaltavla kostar delar från Rolex Huggorm. En servicebezel för min 6239 skulle kostar 10500kr från Rolex enligt Rob E :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Topp