• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiell passaround: ORIS Aquis Date! (paketöppning)

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Inte helt säker, men om jag minns rätt så va den runt 16-17cm
Tyckte inte du hade tunna handleder.
Är det inte bara att korta gummit någon centimeter då?
Menar bara att det finns ju rätt många hål för att öka omkrestsen så det är väl ingen som behöver full längd om man nu inte ska ha den utanpå en torrdräkt (jag fuskade ju i mitt förra inlägg och hade den på manschetten)?
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
För min del spelar det ingen roll, passade på mig oavsett och klart det är kul om allt är i orginalutförande för den som vinner.
Tråkigt bara om de andra inte får en bra upplevelse.
Kanske borde ha en omröstning i egen tråd/PM?
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Nä men det är lugnt :) eftersom bandet är av gummi sitter den bra och glider inte runt. Hade vart värre om det va en länk :)
 

Sonos

Omega
Snabb uppdatering då jag varit lite upptagen så hunden har fått äran att prova den under tiden.
20150802_110518.jpg


Han var ganska nöjd även om han inte kunde läsa av den riktigt. :)

Dvärgpinscher? :)
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Herre jäv*** vart har klockan tagit vägen!!!?!!
image.jpg

Haha! De lugnt! Den fick en vilodag idag. Livet på förskolan är "hård" men än så länge har den klarat av det galant ;) Mer om det kommer senare!
image.jpg

Kan ju säga att klockan är väldigt bra och tålig framför allt enligt min åsikt. En riktigt äventyrsklocka om du skulle fråga mig! Väldigt nöjd med kvalitén :)
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Hej! Sorry för att jag vart dålig på uppdateringar men här kommer en sista uppdateringen innan jag lämnar över klockan till @Weasel :)
Som jag tidigare sa så har jag provat ut klockan på jobbet där miljön är väldigt händelse rik. Och vad ska man säga, den klarade jobbet galant!
image.jpg

(Gung dags!)

Den fixade alla jobb man som den skulle kunna utsättas för i en förskola galant! Kan verkligen tänka mig att ha den som en sorts äventyrsklocka då sen klarar av och tål väldigt mycket.

(Dags att känna av vattnet åt ett badsuget gäng!)
image.jpg


Ja den klarar även av sandlådan
image.jpg


Det ända som den får minus för är wow-faktorn hos kidsen! Dom tyckte min "jobb" G-Shock va myyyyycket häftigare!! :D
Slutsatsen är att Orisen är en riktigt häftig, robust klocka som tål häftiga tag. Ett bra förslag för någon som vill ha en äventyrsklocka och varför inte en "pappaledighets-beater"

Tack för denna gång
Hälsningar
Daniel
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Då har jag justerat in armbandet, rätt lätt att få till justeringen med mina handleder på dryga 18 cm.
Tror jag gillar gamla claspen till äldre Oris divers bättre till utseende och känsla, men klockan bär skönt då gummit täcker alla metalldelar mot armleden.
image.jpg

Första intrycken är att Oris är mycket pang för pengen (som förväntat) men den är lite för modern och steril för att passa min skrotsamlarprofil:)

Sida vid sida med 50 Atmos Squale på Topic rubber:
image.jpg


En handledare:
image.jpg
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Sådär då:)
image.jpg

Mina intryck av passarounden:
Trevlig och lättburen dykare.
Smidigare boettform än tidigare Orisdykare jag provat (en av mina tidigare som referens under)
image.jpg


Gummibandet är smidigt och följsamt, bra balans mellan styvt och hårt då det trots allt ska bära upp en dykare.
Viklåset är välkonstruerat men microjusteringen känns onödig och inte helt välgenomförd, kunde skippats..
image.jpg

Vridningen klickar distinkt men har som många andra klockor visst spel i "låst läge" som ger ett lite rappligare intryck.

Urtavlan är matt och riktigt trevlig, jag hade personligen sett målade index på timintervallen också.

Det hade gett mer liv åt klockan med ett mer välvt glas, men jag misstänker att det är så det är överlag med modernare dykare och klockor i allmänhet (läs; plant safirglas).
image.jpg


Både kronskydden och bandhornen känns tooliga och lite egna, passar in i klockans övriga formspråk.

Glasbaksida på en dykare med odekorerat standardverk är ett onödigt tilltag som drar ner betyget en smula:
image.jpg


Överlag en väldigt trevlig bekantskap och väldigt användbar dykare som både klarar av fritid och att glida in under en skjortärm.
 

Oysterman

Omega
2-Faktor
Oris växer mer och mer i mina ögon. Någon som har en uppfattning om storleken, passar den på en smalare handled eller måste man vara plåtslagare för att kunna bära upp en Aquis?
 
Topp