Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Officiell världsgaranti från gråhandlare

Diskussion i 'Diskussion' startad av Lindrian, 13 mars 2015.

1. Lindrian
    Trådstartare

Lindrian Bonde

Hej!

Har sneglat på vissa klockor hos uret.se och på vissa står det "2 år officiell värdsgaranti" med beskrivningen:
    Innebär detta att jag får precis samma sak som om jag köpt den i butik hos en svensk AD?

Tack på förhand!

2. Joakim Andersson

Joakim Andersson Bonde

Ja, Uret.se köper klockan från AD med bra rabatt och säljer till dig antar jag.

3. alfgren

alfgren Biskop

"Gråhandlare" är inga magiker som tillverkar egna klockor. Som ovan beskriver funkar det i princip exakt som att skicka en polare med bättre rabatt att köpa klockan hos AD.

Samma garantier gäller, det går mycket myter tyvärr kring detta. En skillnad kan dock bli att du (eftersom du inte handlat av ADn du lämnar in till) får betala frakt vid serviceärenden där klockan måste skickas till tillverkare. En annan att du kan få betala en hundring eller två om du behöver justera länken.

Vid vanlig service är skillnaden noll och ingenting.

4. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
  5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
  6. Antar att det är det här ni menar eller?

http://www.franksur.com/ipad-swe/handla-giltig.html

För slöisar...

Giltig Fabrikationsgaranti
    Fabrikanter av lyxklockor kommer inte att stå för tillverkargaranti om klockan inte handlats av en auktoriserad återförsäljare. Att vara en auktoriserad klockhandlare innebär att tillverkaren (t ex Omega) har gett återförsäljaren (Franks Ur) tillståndet att sälja klockan och utfärda tillverkarens garanti. Många onlineförsäljare idag är INTE auktoriserade. Fabrikanter kommer endast svara för tillverkargaranti vid det fall klockan inhandlats av en auktoriserad återförsäljare.

Fabrikanten kräver att inköpskvittot och/eller garantibevis skall vara stämplat av återförsäljaren. Aktörer från den ”grå marknaden” lämnar ut garantikortet på följande vis, ett tomt garantikort, eller ett garantikort som blivit stämplat av någon annan återförsäljare.Fabrikanten kan kräva att du ger en kopia av kvittot samt att stämpeln från återförsäljaren finns på garantikortet.

Icke auktoriserade "grå marknaden" aktörer kan INTE stämpla din tillverkargaranti så att den är giltig.

yonsson gillar detta.
  7. JaTack

JaTack Friends of KS

Dock så kommer väl garantikortet stämplat från den ad som sålt till exempelvis uret.se?

Erik1 och yonsson gillar detta.
  8. yonsson

Från:
    GBG
    Snacka om att säga emot sig själv. Garantikortet ska vara stämplat av AD annars gäller det inte, men gråhandlare får klockan stämplad av AD. Att tillverkaren skulle kunna kräva originalkvitto stämmer ju knappast då de är bundna till viss garanti trots att klockan sålts vidare. Garantin följer varan och är inte ägarbunden.

Erik1, Knight, Lindrian och 1 annan gillar detta.
  9. Phileas Fogg

Phileas Fogg Stadsbo

Från:
    Hong Kong
    Har köpt av gråhandlare och haft klockan inne på service vid två tillfällen utan några problem. Fick mitt garantikort stämplat

Erik1, poormans och Lindrian gillar detta.
  10. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    Låter som BS, men vad vet jag, har aldrig handlat av grå.

11. Corrado

Corrado Torpare

Från:
    Västerås
    Är det inte så att uret.se säljer "begagnade" klockor? Det är väl samma sak som att jag köper en klocka av en person eller ett företag som köpt den av AD?

12. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Ja indirekt är det effekten även om klockan inte brukad.

Erik1 och yonsson gillar detta.
  13. Corrado

Corrado Torpare

Från:
    Västerås
    Om alla AD har svårt att acceptera gråhandlare så måste de gå till sig själva och sina kollegor och fråga vem som förser dessa handlare med varor. Jag menar om Omega bara skickar ut klockor via AD så måste väl alla vara ok eller har jag fel?

snabbmakaron gillar detta.
  14. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    Fast ordet "begagnad" kommer från "begagna" som betyder använda. Således är väl en vara inte begagnad förrän den är använd och har alltså inget med hur många led den sålts i?

15. yonsson

Från:
    GBG
    Vad är frågan? Butiker som inte klarar omsättningskraven försöker gå runt det genom att sälja till en mellanhand.

Portofino gillar detta.
  16. yonsson

Från:
    GBG
    Garantin börjar ju gälla från att ADn säljer den, så därmed är ju klockan officiellt såld just det datumet. Då blir den beggad. Köper du en klocka som legat hos mellanhanden i 6 månader så är den ju i nyskick, men 6 månader gammal. :bored:

Frosse, Icaras och Spencer gillar detta.
  17. Corrado

Corrado Torpare

Från:
    Västerås
    Precis vad jag menar.

18. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    NOS alltså ;) Uret kan börja ta premiumpriser

19. Mr.Sund

Mr.Sund Stadsbo

Sedan är det också skillnad på gråhandlare och gråhandlare. De största gråhandlarna som jomashop.com och luxurybazaar, authenticwatches ect köper ju upp klockor i stora volymer och erbjuder därför inte alltid stämplade garantikort. Det kompenseras med att de ofta kan otroligt mycket mer rabatt än t ex uret.se och erbjuder ju istället en inhouse-garanti på 2-3år. De arbetar ju på ett litet annat sett kanske än uret.se som förmodligen inte sitter på ett särskilt stort lager nya ur.

20. Ola G

Ola G Stadsbo

Från:
    Skåne
    Ganska ofta stämplas garantikortet av en urhandlare som INTE är AD, men det märker man ju inte förrän den ska inför garantijobb. Var det inte ngn här eller på grannforumet som fått sitt Rolex garantikort stämplat av en jaktbutik?

Mvh
    Ola G

21. Mr.Sund

Mr.Sund Stadsbo

:edit, se post nedan

22. Mr.Sund

Mr.Sund Stadsbo

Lite nyfiken vad du baserar det på Ola? Eftersom du nämner ofta så antar jag att du har en anekdot eller källa? Jag har t ex köpt Tag Heuer för 50% rabatt samt Federique Constant för 60% rabatt på Jomashop.com och i båda fallen var garantikorten tomma. (Uret.se erbjuder 11% rabatt på Federique Constant som en jämförelse...)

Men detta ser jag som ett bevis på transparens då jomashop hedrar garantin med minst 2 år inhouse, och därefter så får man vända sig till Federique Constant själva. Andra stora sidor som just luxurywatches skriver -specifikt- i beskrivingen huruvida garantikorten är stämplade av AD eller inte, i vilket fall det ändå ersätts av deras egen inhousegaranti som gäller minst lika länge.

Mårtenssons ur Brookfield