• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiell världsgaranti från gråhandlare

Hej!

Har sneglat på vissa klockor hos uret.se och på vissa står det "2 år officiell värdsgaranti" med beskrivningen:
Officiell världsgaranti
Klockan levereras med giltig stämplad garanti ifrån en auktoriserad återförsäljare i vårt nätverk. Officiell world-wide garanti innebär att klockan kan lämnas in på valfri auktoriserad återförsäljare i Sverige och utomlands. Officiella garantier gäller vanligtvis 24 månader eller längre.
Världsgarantin gäller normalt tillverknings- och materialfel.

Innebär detta att jag får precis samma sak som om jag köpt den i butik hos en svensk AD?

Tack på förhand!
 
Hej!

Har sneglat på vissa klockor hos uret.se och på vissa står det "2 år officiell värdsgaranti" med beskrivningen:


Innebär detta att jag får precis samma sak som om jag köpt den i butik hos en svensk AD?

Tack på förhand!


Ja, Uret.se köper klockan från AD med bra rabatt och säljer till dig antar jag.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
"Gråhandlare" är inga magiker som tillverkar egna klockor. Som ovan beskriver funkar det i princip exakt som att skicka en polare med bättre rabatt att köpa klockan hos AD.

Samma garantier gäller, det går mycket myter tyvärr kring detta. En skillnad kan dock bli att du (eftersom du inte handlat av ADn du lämnar in till) får betala frakt vid serviceärenden där klockan måste skickas till tillverkare. En annan att du kan få betala en hundring eller två om du behöver justera länken.

Vid vanlig service är skillnaden noll och ingenting.
 


Antar att det är det här ni menar eller?

http://www.franksur.com/ipad-swe/handla-giltig.html

För slöisar...

Giltig Fabrikationsgaranti
Fabrikanter av lyxklockor kommer inte att stå för tillverkargaranti om klockan inte handlats av en auktoriserad återförsäljare. Att vara en auktoriserad klockhandlare innebär att tillverkaren (t ex Omega) har gett återförsäljaren (Franks Ur) tillståndet att sälja klockan och utfärda tillverkarens garanti. Många onlineförsäljare idag är INTE auktoriserade. Fabrikanter kommer endast svara för tillverkargaranti vid det fall klockan inhandlats av en auktoriserad återförsäljare.

Fabrikanten kräver att inköpskvittot och/eller garantibevis skall vara stämplat av återförsäljaren. Aktörer från den ”grå marknaden” lämnar ut garantikortet på följande vis, ett tomt garantikort, eller ett garantikort som blivit stämplat av någon annan återförsäljare.Fabrikanten kan kräva att du ger en kopia av kvittot samt att stämpeln från återförsäljaren finns på garantikortet.

Icke auktoriserade "grå marknaden" aktörer kan INTE stämpla din tillverkargaranti så att den är giltig.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Antar att det är det här ni menar eller?

http://www.franksur.com/ipad-swe/handla-giltig.html

För slöisar...

Giltig Fabrikationsgaranti
Fabrikanter av lyxklockor kommer inte att stå för tillverkargaranti om klockan inte handlats av en auktoriserad återförsäljare. Att vara en auktoriserad klockhandlare innebär att tillverkaren (t ex Omega) har gett återförsäljaren (Franks Ur) tillståndet att sälja klockan och utfärda tillverkarens garanti. Många onlineförsäljare idag är INTE auktoriserade. Fabrikanter kommer endast svara för tillverkargaranti vid det fall klockan inhandlats av en auktoriserad återförsäljare.

Fabrikanten kräver att inköpskvittot och/eller garantibevis skall vara stämplat av återförsäljaren. Aktörer från den ”grå marknaden” lämnar ut garantikortet på följande vis, ett tomt garantikort, eller ett garantikort som blivit stämplat av någon annan återförsäljare.Fabrikanten kan kräva att du ger en kopia av kvittot samt att stämpeln från återförsäljaren finns på garantikortet.

Icke auktoriserade "grå marknaden" aktörer kan INTE stämpla din tillverkargaranti så att den är giltig.
Dock så kommer väl garantikortet stämplat från den ad som sålt till exempelvis uret.se?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Antar att det är det här ni menar eller?

http://www.franksur.com/ipad-swe/handla-giltig.html

För slöisar...

Giltig Fabrikationsgaranti
Fabrikanter av lyxklockor kommer inte att stå för tillverkargaranti om klockan inte handlats av en auktoriserad återförsäljare. Att vara en auktoriserad klockhandlare innebär att tillverkaren (t ex Omega) har gett återförsäljaren (Franks Ur) tillståndet att sälja klockan och utfärda tillverkarens garanti. Många onlineförsäljare idag är INTE auktoriserade. Fabrikanter kommer endast svara för tillverkargaranti vid det fall klockan inhandlats av en auktoriserad återförsäljare.

Fabrikanten kräver att inköpskvittot och/eller garantibevis skall vara stämplat av återförsäljaren. Aktörer från den ”grå marknaden” lämnar ut garantikortet på följande vis, ett tomt garantikort, eller ett garantikort som blivit stämplat av någon annan återförsäljare.Fabrikanten kan kräva att du ger en kopia av kvittot samt att stämpeln från återförsäljaren finns på garantikortet.

Icke auktoriserade "grå marknaden" aktörer kan INTE stämpla din tillverkargaranti så att den är giltig.
Snacka om att säga emot sig själv. Garantikortet ska vara stämplat av AD annars gäller det inte, men gråhandlare får klockan stämplad av AD. Att tillverkaren skulle kunna kräva originalkvitto stämmer ju knappast då de är bundna till viss garanti trots att klockan sålts vidare. Garantin följer varan och är inte ägarbunden.
 

Corrado

Breitling
Är det inte så att uret.se säljer "begagnade" klockor? Det är väl samma sak som att jag köper en klocka av en person eller ett företag som köpt den av AD?
 

Corrado

Breitling
Om alla AD har svårt att acceptera gråhandlare så måste de gå till sig själva och sina kollegor och fråga vem som förser dessa handlare med varor. Jag menar om Omega bara skickar ut klockor via AD så måste väl alla vara ok eller har jag fel?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om alla AD har svårt att acceptera gråhandlare så måste de gå till sig själva och sina kollegor och fråga vem som förser dessa handlare med varor. Jag menar om Omega bara skickar ut klockor via AD så måste väl alla vara ok eller har jag fel?
Vad är frågan? Butiker som inte klarar omsättningskraven försöker gå runt det genom att sälja till en mellanhand.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast ordet "begagnad" kommer från "begagna" som betyder använda. Således är väl en vara inte begagnad förrän den är använd och har alltså inget med hur många led den sålts i?
Garantin börjar ju gälla från att ADn säljer den, så därmed är ju klockan officiellt såld just det datumet. Då blir den beggad. Köper du en klocka som legat hos mellanhanden i 6 månader så är den ju i nyskick, men 6 månader gammal. :bored:
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Garantin börjar ju gälla från att ADn säljer den, så därmed är ju klockan officiellt såld just det datumet. Då blir den beggad. Köper du en klocka som legat hos mellanhanden i 6 månader så är den ju i nyskick, men 6 månader gammal. :bored:
NOS alltså ;) Uret kan börja ta premiumpriser
 

Clocksauce

Cartier
Sedan är det också skillnad på gråhandlare och gråhandlare. De största gråhandlarna som jomashop.com och luxurybazaar, authenticwatches ect köper ju upp klockor i stora volymer och erbjuder därför inte alltid stämplade garantikort. Det kompenseras med att de ofta kan otroligt mycket mer rabatt än t ex uret.se och erbjuder ju istället en inhouse-garanti på 2-3år. De arbetar ju på ett litet annat sett kanske än uret.se som förmodligen inte sitter på ett särskilt stort lager nya ur.
 

Ola G

Cartier
Ganska ofta stämplas garantikortet av en urhandlare som INTE är AD, men det märker man ju inte förrän den ska inför garantijobb. Var det inte ngn här eller på grannforumet som fått sitt Rolex garantikort stämplat av en jaktbutik?

Mvh
Ola G
 

Clocksauce

Cartier
Ganska ofta stämplas garantikortet av en urhandlare som INTE är AD, men det märker man ju inte förrän den ska inför garantijobb. Var det inte ngn här eller på grannforumet som fått sitt Rolex garantikort stämplat av en jaktbutik?

Mvh
Ola G


Lite nyfiken vad du baserar det på Ola? Eftersom du nämner ofta så antar jag att du har en anekdot eller källa? Jag har t ex köpt Tag Heuer för 50% rabatt samt Federique Constant för 60% rabatt på Jomashop.com och i båda fallen var garantikorten tomma. (Uret.se erbjuder 11% rabatt på Federique Constant som en jämförelse...)

Men detta ser jag som ett bevis på transparens då jomashop hedrar garantin med minst 2 år inhouse, och därefter så får man vända sig till Federique Constant själva. Andra stora sidor som just luxurywatches skriver -specifikt- i beskrivingen huruvida garantikorten är stämplade av AD eller inte, i vilket fall det ändå ersätts av deras egen inhousegaranti som gäller minst lika länge.
 
Topp