• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Casiotråden

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Cool! Ser riktigt crisp ut i detaljerna. Gillar indexmarkeringarna och skarpt gula detaljer. Vad visar den lilla "P | A" indikatorn?
Den var läcker, vad kan den göra, tankar om den, recension på G? :)
Ingen aning (om A/P). :) Bra djup i tavlan och "lagom" med färg. Det kommer en recension om några dagar. Slänger in en länk här då. Har lite att utforska.

Den kan massa kul Oscar. Synka tider mot telefonen, bland annat. :)
 

Gimbal

Omega
klockan1.jpg


Min dagliga Casio. Titan, safirglas, soldrift och radiosync. Det måste inte vara en plastklump.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kom på vad det var. :)
AM/PM (24h) indikator för "world time" (den lilla 12h-tavlan kl 9), alltså hemtid när man är utomlands och annan tidzon (Tokyo såklart) när man är hemma. :)
Lilla tavlan kl 12 visar aktuell 24h-visning.
 

Sorubim

Audemars
Brukar alltid ha ett par Frogman i samlingen, har ingen för tillfället. Tycker att grodorna är coolast, det här var mina senaste. Måste köpa nya!
J

Ja just ja, Jens , jag kommer ihåg att jag nääästan köpte den undre av dig för några år sedan. Har ångrat att jag inte slog till. Den var ju i lite behändigare storlek än dom nyare grodorna.

Jag har den här för tillfället...

gstl0Oo.jpg
 

john b

Rolex
Tänkte bara dela denna recensionen utifall att någon inte läst den. AZFinetime skriver nog världens bästa recensioner. Sjuk klocka, måste ha, någon gång. :)
http://www.azfinetime.com/azft/blog/casio-gshock-mrg-gps-hybrid-wave-ceptor-mrgg1000b1a/

Grym klocka. Tungt pris.
De är ju återförsäljare som gör reklam för sin egen produkt så inte jätteobjektiva "recensioner", men fina bilder och utförlig beskrivning.

Jag blir sugen. Finns det någon limited edition med samma funktionalitet?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grym klocka. Tungt pris.
De är ju återförsäljare som gör reklam för sin egen produkt så inte jätteobjektiva "recensioner", men fina bilder och utförlig beskrivning.

Jag blir sugen. Finns det någon limited edition med samma funktionalitet?
Såklart, men de gör väldigt grundliga recensioner med massa rolig fakta som oftast bara är tillgänglig om man träffat tillverkaren. Sådant nörderi uppskattar jag. :) Och de tar oftast bra bilder dessutom. Ja, det finns en nysläppt sjukt limiterad i något superdupermaterial. Minns inte vad modellen heter, men det släpptes på Basel 2015.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tackar! Lätt värt priset!
Var nära på att klicka hem en MT-G igår tills jag märkte att de är större än MR-G. Får omgruppera tills pengarna finns. Tycker de är ascoola! Zaratzupolerat och DLC samt hårdhetsbehandlat titan. Det blir ju liksom inte coolare!

För de som missat det finns det lite olika benämningar på när man slipar stål mot en roterande stålplatta. GS kallar det för Zaratzu eller blade polish, ett nytt ord på Sallazpolering som är det ursprungliga ordet. SEIKO köpte en maskin för Sallazpolering (tillverkad i Schweiz) under 40-talet och maskinen har sedan dess möjliggjort den helt distorsionsfria högglanspolering som man bara kan få genom Sallazpolering. (Används av SEIKO till GS/Astron, vissa Credormodeller, mm).

Casio har nu tydligen skaffat sig en(?) egen sådan maskin för polering. Det kan inte varit många år sedan då jag tror den nya generationens MTG är Casios första modell med Sallazpolering. Används med största sannolikhet av Casio även till Oceanusmodellerna. Rätt cool!
 
Topp