• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Casiotråden

Vince

Omega
Här är min Casio 2747. Orginalbandet trasigt, hittade ett annat band tills vidare.
Bra att säga om denna är tydlig urtavla, 10 års batteri, timsignal, belysning, datum, digital tid, alarm, timer, mm
Ingen analog sekundvisare, digital finns, den analoga minutvisaren rör sig var 20:e sek.
CSC_3267.JPG
CSC_3215.JPG
DSC_3228.JPG
DSC_3263.JPG
 

Bilagor

  • CSC_3268.JPG
    CSC_3268.JPG
    80.4 KB · Visningar: 87

Vince

Omega
Var på resa i Spanien, behövde en klocka, köpte förhastat en billig Casio V004L. Den är väl gjord mest för att se elegant ut, och tydligheten blir då lidande. Gillar inte de blanka visarna mot blank tavla, de skiftar nyans och reflekterar hela tiden, blir ibland osynliga. Håller tiden som den ska i alla fall, + 5 sek på 22 dygn.
DSC_3290.JPG
DSC_3289.JPG
 
  • Like
Reactions: SSL

Gimbal

Omega
Jag har kikat lite på en casio oceanus ocw-s100-1ajf som jag tycker ser fin ut.
Men efter lite allmänt surfande så dök det upp en citizen Atessa atd53 på skärmen som ser ut att vara misstänkt lik Oceanusen i både funktion och knapplayout. Är det rent av samma innehåll?
Någon som vet? Om det är samma, vem är det som gör dom, egentligen?
 

relhok

Omega
Jag har kikat lite på en casio oceanus ocw-s100-1ajf som jag tycker ser fin ut.
Men efter lite allmänt surfande så dök det upp en citizen Atessa atd53 på skärmen som ser ut att vara misstänkt lik Oceanusen i både funktion och knapplayout. Är det rent av samma innehåll?
Någon som vet? Om det är samma, vem är det som gör dom, egentligen?

Det är garanterat inte samma. Två helt olika tillverkare. Tror dessutom bara Atessa synkar mot japan och fungerar således inte här. Köp OCW-S100-1AJF och skriv en liten recension, är själv sugen på en sådan;).
 

Gimbal

Omega
Det är garanterat inte samma. Två helt olika tillverkare. Tror dessutom bara Atessa synkar mot japan och fungerar således inte här. Köp OCW-S100-1AJF och skriv en liten recension, är själv sugen på en sådan;).
Det låter bra.
Faktum är att det redan ligger en Casio någonstans i Tokyo med mitt namn på.
 

Sorubim

Audemars
Veckans fynd. Fick hem en helt oanvänd (NOS eller LBNIB eller BNIB eller vad man ska kalla det) Casio C-801 från 1980! Casios första miniräknarklocka som satte den ikoniska looken för följande modeller och copycats. Den har kallats "The Grandfather of Nerd Watches" och Michael J Fox har en senare modell (CA-50) i "Tillbaka till framtiden" (1985) och uppföljarna.

Inte en endaste skråma på klockan eller länken och den funkar precis som den ska. Intressant att kalendern inte går så långt som till 2015 så jag var tvungen att ställa in ett tidigare år för att få rätt veckodag på rätt datum. Den tror för tillfället att det är 1981... Back to the future! eller vad man ska säga :D. Det medföljde också original hangtag och en cool displaybox. Man kan ju få en nerdgasm för mindre! :D:borg::cigar:

c801_01.jpg

c801_02.jpg
 
Veckans fynd. Fick hem en helt oanvänd (NOS eller LBNIB eller BNIB eller vad man ska kalla det) Casio C-801 från 1980! Casios första miniräknarklocka som satte den ikoniska looken för följande modeller och copycats. Den har kallats "The Grandfather of Nerd Watches" och Michael J Fox har en senare modell (CA-50) i "Tillbaka till framtiden" (1985) och uppföljarna.

Inte en endaste skråma på klockan eller länken och den funkar precis som den ska. Intressant att kalendern inte går så långt som till 2015 så jag var tvungen att ställa in ett tidigare år för att få rätt veckodag på rätt datum. Den tror för tillfället att det är 1981... Back to the future! eller vad man ska säga :D. Det medföljde också original hangtag och en cool displaybox. Man kan ju få en nerdgasm för mindre! :D:borg::cigar:

c801_01.jpg

c801_02.jpg
Grymt!
Jag hade faktiskt en likadan när det begav sig.
Undrar var den är nu...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis skaffat mig en iPhone 6s, så min kamera har blivit uppgraderad. :p
Ska se till att knäppa lite bilder under helgen.
Håll till godo med denna så länge:
image.jpeg
Det är ju för fan samma bild som du redan postat. :D
Hoppas det blir många bra bilder med 6S då, är nästan sugen på att byta telefon bara för att få nya kameran. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inte precis en nysläppt modell, men "Black Helios" Frogman GW-200BC-1JF är ju så cool att man flyger av stolen...
heli.jpg

(lånad bild)
Såg en med negativ display på insta som var sjukt cool. Har blivit lite sugen på en Rangeman (sjukt snygg) men tror den skulle bli bortprioriterad i klocklådan från och med nästa vecka. :)
 

Sorubim

Audemars
Såg en med negativ display på insta som var sjukt cool. Har blivit lite sugen på en Rangeman (sjukt snygg) men tror den skulle bli bortprioriterad i klocklådan från och med nästa vecka. :)

Vad jag vet så har det aldrig sålts fabriksnya Frogman med negativ display (jag har läst att argumentet är att läsbarheten är prio på en riktig dykarklocka). Så eventuella Froggies man ser med negativ display är moddade. Dom brukar se riktigt tuffa ut dock :cool: .
 
Topp