• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella EPSA / Super Compressor - tråden!

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag förstår. 42 mm är dessutom ovanliga. Bärs dom mycket större? Dessvärre inte. Inte när det kommer till runda i alla fall. Men några med den typiska 70-talsboetten ser man titt som tätt på Bukten.
Bärs riktigt stort, få ur med större och plattare glas. De har ju även rätt långa bandhorn. Att den sedan är såld under Svensk flagg är extra kul. Kommer inte ihåg om vi är uppe i tre eller fyra exemplar som dykt upp? Hoppas inte allt för många köper de nya falska boetterna.
 

Calle med C

Panerai
Bärs riktigt stort, få ur med större och plattare glas. De har ju även rätt långa bandhorn. Att den sedan är såld under Svensk flagg är extra kul. Kommer inte ihåg om vi är uppe i tre eller fyra exemplar som dykt upp? Hoppas inte allt för många köper de nya falska boetterna.

Misstänkte det. Urtavlan är rätt avskalad och som du säger, bandhornen. Hur som haver en mycket trevlig klocka! Det svenska är grädden på moset.
Jag är faktiskt inte säker, men har sätt några stycken i alla fall. Har det börjat dyka upp fake-boetter nu också? Suck. Eller menade du nyproducerade?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Misstänkte det. Urtavlan är rätt avskalad och som du säger, bandhornen. Hur som haver en mycket trevlig klocka! Det svenska är grädden på moset.
Jag är faktiskt inte säker, men har sätt några stycken i alla fall. Har det börjat dyka upp fake-boetter nu också? Suck. Eller menade du nyproducerade?
De har väl mest dykt upp som Universal och Polaris, nya fake. Tror även jag sett en Mulco?
 

Calle med C

Panerai
De har väl mest dykt upp som Universal och Polaris, nya fake.

Ah, då är jag med! Tack för upplysningen. Jag tappade intresset lite för många år sedan när dom drog iväg så pass mycket i pris. Har du koll på vad en äkta av vardera betingar idag?

Det finns ju en uppsjö av gamla låtsas-SC också som försöker framställa dom som äkta. Och då ska vi inte ens tala om alla nya låtsasvarianter som börjat dyka upp. Någon länkade till någon horribel tidigare.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ah, då är jag med! Tack för upplysningen. Jag tappade intresset lite för många år sedan när dom drog iväg så pass mycket i pris. Har du koll på vad en äkta av vardera betingar idag?

Det finns ju en uppsjö av gamla låtsas-SC också som försöker framställa dom som äkta. Och då ska vi inte ens tala om alla nya låtsasvarianter som börjat dyka upp. Någon länkade till någon horribel tidigare.
Inte allt uppdaterad på prisbilden tyvärr.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ok, tack ändå. Jag får göra lite efterforskning i helgen.

Snabbsökning på de billigaste:
s-l1600.jpg

http://www.ebay.co.uk/itm/PLONGEURS...845011?hash=item1ec073fa13:g:lBQAAOSwo4pYi6Wc

http://www.chrono24.se/all/exactus-...-automatic-diver-longines-case--id4937903.htm
 

Calle med C

Panerai

Tackar. Frey var jag sugen på att slå till på en gång i tiden. Exactus känns dyr. Var även nära att slå till på en sådan för något halvår sedan på Bukten. 36 mm men jag tror den gick för cirkus 6000, så kändes verkligen i överkant för ett märke jag aldrig hört talas om.
Den hade dock en fantastisk logo av en fisk och en treudd på urtavlana. :) Tråkigt att Exactus saknar båda originalkronorna och den från Frey saknar ena.
Min Enicar Sherpa Giude GMT har saturnus på kronorna. Ingen bild i mobilen men kan posta senare

Trevligt! Även Enicar brukade köra med sin egen logga! Jag ser fram emot bilden.
 

Calle med C

Panerai
Här kommer bilderna på mina. En Duval på Tropic och en Helva på BoR.

FBufEkC.jpg

trjJyZS.jpg


Notera kronorna på följande bilder. Duvalen har sin egna logo medan Helvan har det ljuvliga kryssmönstret.

WM8uFpo.jpg
'
HDtvkix.jpg

Det som är lite intressant med min Helva (även om den antagligen är relumad för länge sedan) så hade den radium som lysmassa från början. Inget märkvärdigt med det i sig, men att den är från 1968 gör den ganska speciell, då det var väldigt ovanligt att använda ämnet som lysmassa då. Kolla noga på mina suddiga mobilbilder så kan ni, förhoppningsvis, se att det står "Ra SWISS MADE Ra" på urtavlan.
 

inox

Cartier
Det som är lite intressant med min Helva (även om den antagligen är relumad för länge sedan) så hade den radium som lysmassa från början. Inget märkvärdigt med det i sig, men att den är från 1968 gör den ganska speciell, då det var väldigt ovanligt att använda ämnet som lysmassa då. Kolla noga på mina suddiga mobilbilder så kan ni, förhoppningsvis, se att det står "Ra SWISS MADE Ra" på urtavlan.
IMG_0156.JPG

Också Ra-märkt 60-talare. Adria kronograf
 

Calle med C

Panerai
Jag vet inte när dessa boetter kom? Har tidigare tänkt att märkningen är påhitt men nu vet jag inte.
Landeron 248 sitter i iaf.
IMG_4391.JPG

Jag har ingen aning egentligen, men den ser väl ut som en typisk sen 60-talare/tidig 70-talare.

Några bilder kommer här.

Enicar Super divette
IMG_5381.JPG

IMG_5348.JPG


Enicar Sherpa
IMG_5292.JPG

IMG_5350.JPG

IMG_4818.JPG


Tiger
IMG_4803.JPG

IMG_5345.JPG

IMG_5346.JPG


Lemania
IMG_4182.JPG

FullSizeRender.jpg


Gruppbild i soffan, lördagsmys!
IMG_5342.JPG

Trevlig samling! Sherpan från Enicar är dock ingen Super compressor.
 

Calle med C

Panerai
Jag tolkar det som en Piquerez-tråd.

OK? Och med det faktumet i ryggen får jag inte påpeka för personen i fråga att ett av hans ur inte är en Super compressor? Jag förutsätter att tråden är till för att diskuteras i. Inga illa menat, men dina kryptiska meddelande, där du inte säger vad du menar på en gång, kan gör vem som helst förvirrad.

Tråden får mer än gärna vara en tråd där det diskuteras allt om EPSA.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
OK? Och med det faktumet i ryggen får jag inte påpeka för personen i fråga att ett av hans ur inte är en Super compressor? Jag förutsätter att tråden är till för att diskuteras i. Inga illa menat, men dina kryptiska meddelande, där du inte säger vad du menar på en gång, kan gör vem som helst förvirrad.

Tråden får mer än gärna vara en tråd där det diskuteras allt om EPSA.
Tycker jag var supertydlig och snarare du som var otydlig? Något man inte förstår frågar man bara en gång till? Du kommenterar ett av flertalet ur i tråden att det inte är en Super Compressor? Bara du har nämnt just Super Compressor när det kommer till det uret. Jag tittar närmare på patentnumret och blir inte riktigt klok vad det betyder eller vem som ägde det. Vissa skriver att det är Super Compressor utan mothugg. Därför undrade jag så klart vad du menade och om du kände till BREVET 314962.
 

Calle med C

Panerai
Tycker jag var supertydlig och snarare du som var otydlig? Något man inte förstår frågar man bara en gång till? Du kommenterar ett av flertalet ur i tråden att det inte är en Super Compressor? Bara du har nämnt just Super Compressor när det kommer till det uret. Jag tittar närmare på patentnumret och blir inte riktigt klok vad det betyder eller vem som ägde det. Vissa skriver att det är Super Compressor utan mothugg. Därför undrade jag så klart vad du menade och om du kände till BREVET 314962.

Hehe, jag tar det som ett skämt såhär innan lunch. Du skriver ett ord eller två följt av ett frågetecken. Du förstår säkerligen vad du menar med det, men folk du ställer frågan gör det inte.

Jag tar tillbaka det jag skrev att det inte är en Super compressor. Jag förmodar att EPSA ägde patentnumret 314962. Det är en, tror jag, annan lösning på boettlocket gentemot 317537.

Har du inte redan läst den länkade klassikern så finns det bra information här: http://scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hehe, jag tar det som ett skämt såhär innan lunch. Du skriver ett ord eller två följt av ett frågetecken. Du förstår säkerligen vad du menar med det, men folk du ställer frågan gör det inte.

Jag tar tillbaka det jag skrev att det inte är en Super compressor. Jag förmodar att EPSA ägde patentnumret 314962. Det är en, tror jag, annan lösning på boettlocket gentemot 317537.

Har du inte redan läst den länkade klassikern så finns det bra information här: http://scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html
Om du går tillbaka och läser dina inlägg och mina svar är syftningen glasklar. Du svarar ju även "rätt", om än lite oklart, så tycker ditt angrepp är lite udda.

Är bekant med sidan men tycker den känns sådär iom att de har med fake där.
 

Calle med C

Panerai
Om du går tillbaka och läser dina inlägg och mina svar är syftningen glasklar. Du svarar ju även "rätt", om än lite oklart, så tycker ditt angrepp är lite udda.

Är bekant med sidan men tycker den känns sådär iom att de har med fake där.

Jag erkänner att jag trodde tråden var fokuserad på Super compressors, med tanke på titeln. Där hade jag uppenbarligen fel.
Jag står däremot fast vid vad jag skrev om att man inte alltid hänger med om vad du menar. Korta svar, frågetecken osv. Det gäller flera trådar och det är inget angrepp över huvud taget.
Du sitter uppenbarligen på mycket kunskap om både det ena och det andra och har ett öga för detaljer när det kommer till klockor, men ibland förstår man inte vad du vill ha sagt.

Infon angående sida och fakes hade jag ingen aning om. Upplys mig gärna. Jag har bara varit inne på just delen om EPSA.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag erkänner att jag trodde tråden var fokuserad på Super compressors, med tanke på titeln. Där hade jag uppenbarligen fel.
Jag står däremot fast vid vad jag skrev om att man inte alltid hänger med om vad du menar. Korta svar, frågetecken osv. Det gäller flera trådar och det är inget angrepp över huvud taget.
Du sitter uppenbarligen på mycket kunskap om både det ena och det andra och har ett öga för detaljer när det kommer till klockor, men ibland förstår man inte vad du vill ha sagt.

Infon angående sida och fakes hade jag ingen aning om. Upplys mig gärna. Jag har bara varit inne på just delen om EPSA.
Fakeuret ligger på just EPSA-sidan, se om du kan hitta den?
 
Topp