• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nomostråden

ajvar

Rolex
2-Faktor
Här kan vi diskutera och ställa frågor relaterade till klockor från Nomos och även kul att samla alla klockor som flyter runt på KS i en och samma tråd.
Jag kör först ut, fick hem min Nomos tangente 33 karat för någon dag sedan. Tror inte på kärlek vid första ögonkast men i detta fallet var det riktigt nära.. blev helt paff av kvaliteten, känslan och prestandan (-1s/dagen :O!!).
Trots sina 33 mm så sitter den och känns riktigt bra runt min handled på 17 cm, en fördel med att den är bara på 33 mm är att urverket upptar en större del av boetten än vad det gör i 35/38 mm varianterna och därmed ger ett kraftigare intryck (enligt mig).
20160207_123357.jpg
20160207_145240.jpg

Jag avslutar med en fråga och det är gällande produktionsår av klockan, har dem någon databas eller gäller det att kontakta dem direkt ?
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Det här var ett nytt klockmärke för mig. Positivt överraskad av era bilder att döma :) Kan vi få några bilder från sidan? :snaphappy:
Ska försöka att ta nån bild i dagsljuset imorgon. Kul att du blev positivt överraskad, det är ett märke som i mina ögon håller väldigt hög klass på alla punkter och du får den för ett rimligt pris. Phillipe defour(urmakarnas davinci) ansåg den vara den mest prisvärda i sin kategori :)
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Ska försöka att ta nån bild i dagsljuset imorgon. Kul att du blev positivt överraskad, det är ett märke som i mina ögon håller väldigt hög klass på alla punkter och du får den för ett rimligt pris. Phillipe defour(urmakarnas davinci) ansåg den vara den mest prisvärda i sin kategori :)
Ska in imorgon igen då och kika i den här tråden, så nu har du lite press på dig ;):p
Ja det var en snygg, enkel dressere, som jag är på jakt efter. Kikat lite på ur som tex den klassiska vintage Omega Geneve men Nomos var intressant minst sagt :)
 

watchxor

Omega
Bytte idag till mig en Nomos Orion 38. Riktigt nöjd. Sitter bra, märks knappt på handleden. Kontrasten mellan de blånerade visarna, guldindexen och den ljusa tavlan är väldigt fin. Snyggt dekorerat urverk därbak.
20160314_174137.jpg
Var sugen på den också, men det blev en Ahoi istället. Om det kommer en Orion med nya neomatik urverket känns det som en given nästa Nomos för mig.
 

BCKSTRM

Rolex
Hur kommer det sig att det finns så få Nomos på KS? Alla verkar ju vara eniga om att det är grymma klockor rakt igenom, och de är ju relativt "billiga", men det kanske är det som är problemet..?
 

watchxor

Omega
Hur kommer det sig att det finns så få Nomos på KS? Alla verkar ju vara eniga om att det är grymma klockor rakt igenom, och de är ju relativt "billiga", men det kanske är det som är problemet..?
Efter en tid på forumet har jag ett par teorier :)
  1. Dåligt andrahandsvärde, vilket är viktigt då många köper och säljer flitigt här.
  2. Inte en Rolex.
  3. Nyetablerat märke som få känner till och inte imponerar omgivningen.
 

BCKSTRM

Rolex
Efter en tid på forumet har jag ett par teorier :)
  1. Dåligt andrahandsvärde, vilket är viktigt då många köper och säljer flitigt här.
  2. Inte en Rolex.
  3. Nyetablerat märke som få känner till och inte imponerar omgivningen.
Vart hittar man beggade Nomos över huvud taget? På tyska EBay är dem definitivt inte billiga...
 

BCKSTRM

Rolex
Det finns lätt begagnade (och helt nya) på Chrono24. Exempelvis kostar en ny Orion 35 mm ~€1300 och en ny Atlantik ~€2400 vilket är cirka 20% under listpris. Finns begagnade till lägre pris (ex. Orion för €980).
Då är det bara Metro som är dyr... Alla jag hittar på C24 är dyrare än det pris jag fått från AD i Sverige... :(
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Hur kommer det sig att det finns så få Nomos på KS? Alla verkar ju vara eniga om att det är grymma klockor rakt igenom, och de är ju relativt "billiga", men det kanske är det som är problemet..?
Förutom saker dom har nämts så har jag läst i andra trådar att luggarna inte riktigt går hem hos många.
 

Loshin

Panerai
Förutom saker dom har nämts så har jag läst i andra trådar att luggarna inte riktigt går hem hos många.
Japp, jag har också läst att många stör sig på tex långa bandhorn hos Orion och Club modellerna. Men det är något jag tycker ser värre ut på bild än på riktigt. När klockan väl sitter på handleden, så är det inget man märker eller stör sig på enligt mig.
 
Topp