• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nomostråden

ajvar

Rolex
2-Faktor
Japp, jag har också läst att många stör sig på tex långa bandhorn hos Orion och Club modellerna. Men det är något jag tycker ser värre ut på bild än på riktigt. När klockan väl sitter på handleden, så är det inget man märker eller stör sig på enligt mig.
Håller med dig, när man väl har provat det på handen så känns konstruktionen av bandhörnen passande till resten av klockan. Personligen tycker jag att bandhörnen på min tangente bidrar till dess karaktär på ett positivt sätt :).
 

Glusch

Cartier
Jag har så himla stora problem i att bestämma mig för vilken Nomos som jag diggar mest. Eftersom det verkar vara så få på KS som har klockan har det inte heller blivit av att jag fått prova en. Däremot är det himla snygga klockor och förr eller senare tror jag att en kommer droppa in i min samling.
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Jag har så himla stora problem i att bestämma mig för vilken Nomos som jag diggar mest. Eftersom det verkar vara så få på KS som har klockan har det inte heller blivit av att jag fått prova en. Däremot är det himla snygga klockor och förr eller senare tror jag att en kommer droppa in i min samling.
Befinner du dig nära göteborg/jönköping så kan du få testa min "tangente 33 karat" över en kaffe :)
 

Loshin

Panerai
Jag hoppas på att Nomos släpper en dykare eller kanske en krono nu på Basel. Vore riktigt kul med tanke på vintage priserna.
Dykare med vridring hade varit mycket intressant. Men tror det avviker för mycket från Bauhaus-konceptet :(
En tunn kronograf i Bauhaus stil från Nomos hade varit grymt. Tror dock att ett inhouse kronografverk från Nomos ligger ett par år framåt i tiden.
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Startar veckan med pärlan :)
IMG_20160321_101011.jpg
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Är det någon som sitter på en Nomos Club därute och kan köra en snabbrecension? Provade en för drygt ett år sedan och tyckte då att bandhornen var på tok för långa.
 

jistanes

Cartier
Är det någon som sitter på en Nomos Club därute och kan köra en snabbrecension? Provade en för drygt ett år sedan och tyckte då att bandhornen var på tok för långa.
Jag har en. Den är bra.

edit: lite längre recension: jag har 36mm och tycker inte att bandhornen är så långa att det stör eller är fult. de gör snarare så att den bärs lite större för sin storlek. jag har inte testat de större varianterna (38mm, 40mm) men eftersom horn-till-horn-måttet ökar med bredden så bör det enligt min feeling bli lite väl långt, men det är bara min personliga tro utan att ha testat som sagt. bor du i stockholm kan du testa den hos Franks Ur och se hur du känner själv... tunn och fin och blank. ett bra köp. :)
 
Senast ändrad:

hooods

Panerai
2-Faktor
Jag har så himla stora problem i att bestämma mig för vilken Nomos som jag diggar mest. Eftersom det verkar vara så få på KS som har klockan har det inte heller blivit av att jag fått prova en. Däremot är det himla snygga klockor och förr eller senare tror jag att en kommer droppa in i min samling.

Bara att dra till Franks Ur vid Sergel och pröva. De är ad för Nomos och jättebra att ha att göra med.
 
Är det någon som sitter på en Nomos Club därute och kan köra en snabbrecension? Provade en för drygt ett år sedan och tyckte då att bandhornen var på tok för långa.
Jag tyckte bandhornen såg riktigt illa ut på de flesta Nomos-klockor på bild. Men de upplevs verkligen helt annorlunda på handleden. Försök prova en och bilda dig en egen uppfattning :)
 

Sammeh

Cartier
Vilken intressant tillverkare av klockor! Blir mer och mer nyfiken men kan inte låta bli att tänka på en framtida service, någon som vet hur en service går till? Behöver den skickas ned till fabriken i och med urverket?
 

ybey

Omega
Var förbi Franks ur för ett par dagar sedan och klämde på en Orion samt en club. Har relativt små handleder (17cm) och föredrar runt 35-38mm, framförallt på dressade ur. Tyckte att Orion 36mm satt som en dröm på handleden, kommer definitivt införskaffas inom kort!

Väldigt intressant tillverkare och tavlan samt visare var till och med bättre i verkligen än på bild! Hade tyvärr ingen 36mm med blånerade visare inne, men denna var också väldigt trevlig.
image.jpeg
 
Vilken intressant tillverkare av klockor! Blir mer och mer nyfiken men kan inte låta bli att tänka på en framtida service, någon som vet hur en service går till? Behöver den skickas ned till fabriken i och med urverket?
Nomos är väldigt öppna med servicekostnaden, alla priser går att hitta här.

http://www.nomos-store.com/en/FAQ/Service/

Som exempel kostar service av en Orion 190 euro plus frakt.
 

Loshin

Panerai
Nomos är väldigt öppna med servicekostnaden, alla priser går att hitta här.

http://www.nomos-store.com/en/FAQ/Service/

Som exempel kostar service av en Orion 190 euro plus frakt.
Nomos ger en så mycket kvalitet för pengarna. De är väldigt prisvärda samt att de även är billiga att äga. Gillar starkt att de har så låga servicekostnader, får en att undra varför inte fler tillverkare kan erbjuda liknande priser.

Enda tillverkaren jag på rak arm kan komma på som erbjuder lika mycket värde som Nomos är Seiko. Mitt andra favvomärke:).
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Var förbi Franks ur för ett par dagar sedan och klämde på en Orion samt en club. Har relativt små handleder (17cm) och föredrar runt 35-38mm, framförallt på dressade ur. Tyckte att Orion 36mm satt som en dröm på handleden, kommer definitivt införskaffas inom kort!

Väldigt intressant tillverkare och tavlan samt visare var till och med bättre i verkligen än på bild! Hade tyvärr ingen 36mm med blånerade visare inne, men denna var också väldigt trevlig.
image.jpeg

Riktigt fin! Vad kostade den?

/Henrik
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Kul med Nomostråd! Nomos är ett favomärke: Snyggt, lågmält, mycket väl fungerande, in-house all the way, och med DNA från den klassiska klockbyn Glashütte i Tyskland.

När jag för några år sedan skulle ha mig en klocka i 40-årspresent så fastnade jag för Nomos och faktiskt för Zürich-modellen, dels för att jag tycker den är snygg och dels för att den på den tiden (2011) var Nomos modell med störst diameter och jag då kände mig skrämd av klockor mindre än 40 mm (jag har kommit över detta nu). Jag skrev en recension på TTT för några år sedan (se länk http://www.timetotalk.se/timetotalk/min-recension-av-nomos-zurich-t3306.html), men skall försöka bidra med bilder och glada tillrop i den här tråden också.
 

Loshin

Panerai
Topp