• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 332 52.1%
  • Hesalit

    Röster: 305 47.9%

  • Totala väljare
    637

Buffi

Panerai
Någon som vet om det finns någon butik i Stockholms närområde där man kan kolla in Aqua Terra GMT Chronograph?
bRaZfAP.png
 
Vridbar dykring, 300m vattentät, GMT funktion, Kronograf, datum, vad mer kan man begära?
Klockvärldens motsvarighet till Armekniv, allt i ett kit! :D

Riktigt läcker SMP-kronograf. Och urverket är en riktig pärla, om än kanske inte fullt lika robust som de senaste manufakturkalibrarna. Kaliber 3603, som tickar i klockans inre, är egentligen ett 3313 med GMT-modul, faktiskt det enda urverket i 33xx-serien som fortfarande är i produktion och det i en mycket begränsad sådan. Urverksfamiljen fick ett oförtjänt dåligt rykte pga ett flertal barnsjukdomar, av vilka några visade sig vara ganska långlivade, när serien togs i produktion år 2001 (först ut var kaliber 3301/3303 som saknar co-axial gång). När kaliber 9300 lanserades år 2011 så ersattes 33xx-familjen ganska omgående men lever alltså fortfarande kvar i GMT-versionen (kaliber 3603) i mycket begränsad omfattning. Det är en teknisk delikatess baserad på Frederic Piguet 1185/1285 som ju också varit bas för kronografverk hos både Audemars Piguet och Vacheron Constantin.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Riktigt läcker SMP-kronograf. Och urverket är en riktig pärla, om än kanske inte fullt lika robust som de senaste manufakturkalibrarna. Kaliber 3603, som tickar i klockans inre, är egentligen ett 3313 med GMT-modul, faktiskt det enda urverket i 33xx-serien som fortfarande är i produktion och det i en mycket begränsad sådan. Urverksfamiljen fick ett oförtjänt dåligt rykte pga ett flertal barnsjukdomar, av vilka några visade sig vara ganska långlivade, när serien togs i produktion år 2001 (först ut var kaliber 3301/3303 som saknar co-axial gång). När kaliber 9300 lanserades år 2011 så ersattes 33xx-familjen ganska omgående men lever alltså fortfarande kvar i GMT-versionen (kaliber 3603) i mycket begränsad omfattning. Det är en teknisk delikatess baserad på Frederic Piguet 1185/1285 som ju också varit bas för kronografverk hos både Audemars Piguet och Vacheron Constantin.

Vänligen
Forumets undersköterska
Tack för ännu en lektion!
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Riktigt läcker SMP-kronograf. Och urverket är en riktig pärla, om än kanske inte fullt lika robust som de senaste manufakturkalibrarna. Kaliber 3603, som tickar i klockans inre, är egentligen ett 3313 med GMT-modul, faktiskt det enda urverket i 33xx-serien som fortfarande är i produktion och det i en mycket begränsad sådan. Urverksfamiljen fick ett oförtjänt dåligt rykte pga ett flertal barnsjukdomar, av vilka några visade sig vara ganska långlivade, när serien togs i produktion år 2001 (först ut var kaliber 3301/3303 som saknar co-axial gång). När kaliber 9300 lanserades år 2011 så ersattes 33xx-familjen ganska omgående men lever alltså fortfarande kvar i GMT-versionen (kaliber 3603) i mycket begränsad omfattning. Det är en teknisk delikatess baserad på Frederic Piguet 1185/1285 som ju också varit bas för kronografverk hos både Audemars Piguet och Vacheron Constantin.

Vänligen
Forumets undersköterska
Gediget inlägg. Som vanligt!
 

Smulan

Rolex
Riktigt läcker SMP-kronograf. Och urverket är en riktig pärla, om än kanske inte fullt lika robust som de senaste manufakturkalibrarna. Kaliber 3603, som tickar i klockans inre, är egentligen ett 3313 med GMT-modul, faktiskt det enda urverket i 33xx-serien som fortfarande är i produktion och det i en mycket begränsad sådan. Urverksfamiljen fick ett oförtjänt dåligt rykte pga ett flertal barnsjukdomar, av vilka några visade sig vara ganska långlivade, när serien togs i produktion år 2001 (först ut var kaliber 3301/3303 som saknar co-axial gång). När kaliber 9300 lanserades år 2011 så ersattes 33xx-familjen ganska omgående men lever alltså fortfarande kvar i GMT-versionen (kaliber 3603) i mycket begränsad omfattning. Det är en teknisk delikatess baserad på Frederic Piguet 1185/1285 som ju också varit bas för kronografverk hos både Audemars Piguet och Vacheron Constantin.

Vänligen
Forumets undersköterska

Det är ju ett mycket intressant vefk detta. Bra gångreserv på 55 timmar och som jag förstår det är också true GMT!
 

Bebitz

Cartier
Jag har provat min SMP på gummi, nato och perlon utöver länken. Nato och perlon gillade jag inte särskilt mycket. Det kändes som det inte passade klockan så bra som jag hade tänkt mig. Det kändes för "billigt" på något sätt. Jag tycker SMP ceramic är rätt dressad för att vara en dykare. Det passar nog bättre på de gamla med vågigt mönster, som är mer beaters.

Gummit gillade jag. Det är rätt snyggt om det är curved ends och framförallt väldigt bekvämt på sommaren. Men det enda som verkligen gör klockan rättvisa enligt mig är länken.

Vad tycker ni?

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 
Senast ändrad:

MånsT

Rolex
Jag har provat min SMP på gummi, nato och perlon utöver länken. Nato och perlon gillade jag inte särskilt mycket. Det kändes som det inte passade klockan så bra som jag hade tänkt mig. Det kändes för "billigt" på något sätt. Jag tycker SMP ceramic är rätt dressad för att vara en dykare. Det passar nog bättre på de gamla med vågigt mönster, som är mer beaters.

Gummit gillade jag. Det är rätt snyggt om det är curved ends och framförallt väldigt bekvämt på sommaren. Men det enda som verkligen gör klockan rättvisa enligt mig är länken.

Vad tycker ni?

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
Ser bäst ut på länken men förstår att du vill ha alternativ. Då vinner gummit som komplement.
 

Bebitz

Cartier
Finns det någon som vet vad ett OEM-läder med vikspänne från Omega kostar hos AD? Och vad tycker ni andra om färg till svart tavla? Enbart svart eller fungerar olika nyanser av brunt med?

IMG_20160402_103716.jpg
Hej, när jag frågade Rob Engström till min förra Omega, så skulle det kosta 4800 kr för viklås + gummi. Tror ett läderband är snäppet dyrare, så räkna med 5000-6000 kr iallafall. Jag tycker att svart läder är snyggast till en svart tavla, men ljusare brunt kan med vara snyggt. Jag hade nog satsat på ett "säkert" kort när det ska vara OEM Omega och sen kan du köpa ett annat Hirsch eller Rios i brunt.
 

MånsT

Rolex
Hej, när jag frågade Rob Engström till min förra Omega, så skulle det kosta 4800 kr för viklås + gummi. Tror ett läderband är snäppet dyrare, så räkna med 5000-6000 kr iallafall. Jag tycker att svart läder är snyggast till en svart tavla, men ljusare brunt kan med vara snyggt. Jag hade nog satsat på ett "säkert" kort när det ska vara OEM Omega och sen kan du köpa ett annat Hirsch eller Rios i brunt.
Vad var det för modell du hade? Herrejesus, jag hade en bild av cirka 2500-3500... Man kan ju snåla med ett icke-OEM men det känns också lite tråkigt på en klocka man gillar så pass mycket.
 

Bebitz

Cartier
Vad var det för modell du hade? Herrejesus, jag hade en bild av cirka 2500-3500... Man kan ju snåla med ett icke-OEM men det känns också lite tråkigt på en klocka man gillar så pass mycket.

Jag hade en SM 300 Master Co-Axial. Bara viklåset kostar 2900 kr hos AD.

Du kan ju köpa ett Hirsch Alligator och ett Omega spänne. Då landar du på 1000-2000 kr beroende på vilket band du väljer. Jag kan tipsa om Hirsch Regent alternativt Hirsch Viscount, beroende på användningsområde.
 

Smulan

Rolex
Jag har provat min SMP på gummi, nato och perlon utöver länken. Nato och perlon gillade jag inte särskilt mycket. Det kändes som det inte passade klockan så bra som jag hade tänkt mig. Det kändes för "billigt" på något sätt. Jag tycker SMP ceramic är rätt dressad för att vara en dykare. Det passar nog bättre på de gamla med vågigt mönster, som är mer beaters.

Gummit gillade jag. Det är rätt snyggt om det är curved ends och framförallt väldigt bekvämt på sommaren. Men det enda som verkligen gör klockan rättvisa enligt mig är länken.

Vad tycker ni?


Gummi alla dar i vecka men länken kan vara OK i vissa sammanhang. :)
Gummi alla dar i veckan även om länken kan furnera den också. :)
image.jpeg



Gummi alla dar i veckan! Länken är OK men ger ett lite dressigare utseende.
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 
Senast ändrad:

MånsT

Rolex
Jag hade en SM 300 Master Co-Axial. Bara viklåset kostar 2900 kr hos AD.

Du kan ju köpa ett Hirsch Alligator och ett Omega spänne. Då landar du på 1000-2000 kr beroende på vilket band du väljer. Jag kan tipsa om Hirsch Regent alternativt Hirsch Viscount, beroende på användningsområde.
Det känns iförsig som en relativt OK kompromiss om det blir något. Viscount var rätt trevligt, tänkte även att slätt kalvläder skulle kunna vara snyggt.
 

Granada

Breitling
Tjenare!
Vet inte om jag hittat rätt och skulle jag vara helt fel ute ber jag om ursäkt. Till saken..
Var hemma hos mina morföräldrar och efter lite rotande dök Morfars gamla Constellation upp. Den fick sig en service och går problemfritt. Box, papper, servicekvitton finns, i stort sätt allt utan kvitto. Om jag minns rätt så är den från -65 eller -63.
Min fråga är om det finns någon rolig info kring den samt vad den kan vara värd! Tackar på förhand!
Snapchat-5809249412943579316.jpg

Mvh
 
Jag har provat min SMP på gummi, nato och perlon utöver länken. Nato och perlon gillade jag inte särskilt mycket. Det kändes som det inte passade klockan så bra som jag hade tänkt mig. Det kändes för "billigt" på något sätt. Jag tycker SMP ceramic är rätt dressad för att vara en dykare. Det passar nog bättre på de gamla med vågigt mönster, som är mer beaters.

Gummit gillade jag. Det är rätt snyggt om det är curved ends och framförallt väldigt bekvämt på sommaren. Men det enda som verkligen gör klockan rättvisa enligt mig är länken.

Vad tycker ni?

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Otroligt snygg på gummi. Men kolla gärna Singulars nya Apollo-NATO, svart med kontrastsöm i rött längs kanterna. Det skulle passa perfekt :)
 

Bebitz

Cartier
Otroligt snygg på gummi. Men kolla gärna Singulars nya Apollo-NATO, svart med kontrastsöm i rött längs kanterna. Det skulle passa perfekt :)

Jag beställde ett sånt och fick hem det idag. Snyggt, men alldeles för tjockt för min smak. Minst dubbelt så tjockt som ett vanligt Nato. Så det blir att skicka tillbaka tyvärr.

Jag får nöja mig med att skifta mellan länk och gummi på denna klockan iaf. Sen blir det att köpa antingen en Aqua Terra blå eller vit att ha på läder alternativt en årsklocka Datejust.
 
Topp