• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 332 52.1%
  • Hesalit

    Röster: 305 47.9%

  • Totala väljare
    637

Matr0

Omega
Tjenare
Slänger ut en fråga här, är på jakt efter en PO 2500 som vardagsklocka. Vad skulle ni säga är rimligt pris för en begagnad fullset? Har hittat en 09 för 21. Kör i vanliga fall Panerai men POn har något speciellt
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Tjenare
Slänger ut en fråga här, är på jakt efter en PO 2500 som vardagsklocka. Vad skulle ni säga är rimligt pris för en begagnad fullset? Har hittat en 09 för 21. Kör i vanliga fall Panerai men POn har något speciellt

Har sett välskötta PO gå för det priset. Men tror att du får leta om du ska hitta en under 20.

Edit: Fast jag tittar främst på chrono24 och watchrecon och då är det utländska handlare.
 
Senast ändrad:

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Tjenare
Slänger ut en fråga här, är på jakt efter en PO 2500 som vardagsklocka. Vad skulle ni säga är rimligt pris för en begagnad fullset? Har hittat en 09 för 21. Kör i vanliga fall Panerai men POn har något speciellt
Om du tänkt behålla klockan så hade jag satsat på en i mint . Då är du nog runt 23-25 tkr.
De ex jag sett irl runt 20 har sett rätt risiga ut. Men det handlar ju om va du trivs med. Det ex du refererar till har du lite bilder o mer info?
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Om du tänkt behålla klockan så hade jag satsat på en i mint . Då är du nog runt 23-25 tkr.
De ex jag sett irl runt 20 har sett rätt risiga ut. Men det handlar ju om va du trivs med. Det ex du refererar till har du lite bilder o mer info?

Tittar man på chrono24 verkar detta stämma. Finns en fin för 22600 inom EU från 8time. Oftast om man kontaktar butiken utanför chrono24 via t.ex deras hemsida brukar man kunna få ner priset ytterligare då de slipper avgifter från chrono24, men vet ej hur etiskt detta är egentligen.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Tittar man på chrono24 verkar detta stämma. Finns en fin för 22600 inom EU från 8time. Oftast om man kontaktar butiken utanför chrono24 via t.ex deras hemsida brukar man kunna få ner priset ytterligare då de slipper avgifter från chrono24, men vet ej hur etiskt detta är egentligen.
Känns det rätt så kör
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Skrev lite om gummit och meshet i Ploprof tråden. Kan ju vara intressant att ha i den officiella tråden också!

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


https://klocksnack.se/threads/omega-plo-prof.28473/page-3#post-1586096

Nu har jag burit Ploppen på gummi sedan igår.

På svart gummi blir klockan snäppet sportigare medan den på vitt gummi blir lite lyxigare - "stekig" i brist på bättre ord. Tänk vit linneskjorta med tre knappar uppknäppta och ett glas rött någonstans kring Medelhavet...

image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Det vita gummit var en chansning då en sökning på Google med meningen "Omega Ploprof 1200 white rubber" ger bilder på den vita Ploppen, jag har inte sett min kombination tidigare. Jag skulle inte ha kört på ett vitt gummi om jag var ljus och blond, det blir lite väl blekt.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Summering mesh/gummi:

Det coola meshet sitter bekvämt och lent mot huden. Meshet rycker absolut inte hår. Gummit sitter åt, nästan kramar om handleden på ett skönt vis - att du kan skära gummit till din storlek gör mycket. Med min handled på ~16 cm har jag skurit bort alla märkta delar förutom en, varje del ger ca 1 cm, och har viklåset längst in. Jag har gjort samma sak med meshlänken, endast en länkbit går att ta bort. Har du mindre handleder än 16 cm blir det nog svårt att få till passformen om inte Omega har mindre storlekar på bandvalen... Viklåset med sin millimeterinställning gör att det inte är några problem att få till den perfekta passformen. Och Ploppen måste sitta tight. Annars flyger den runt obekvämt vid varje rörelse. Oavsett val av band är det väldigt mycket feeling i klockan.

Ps, den har gått +1 sekund på 72 timmar.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Jaha då sitter man där med en PO2500 :). Aldrig testat modellen tidigare men blev sedan några veckor väldigt sugen på modellen. Klassiska utseendet och de fina proportionerna tilltalade mig mer o mer. Efter en hel del Pm till bla @Undersköterskan klarnade mina tankar mer o mer. Lokaliserade en 2500D uttagen 2012 för ca 3v sedan. Efter sega förhandlingar och faktiskt en PO 8500 i mellan så slog jag i måndags till. Klockan har enligt säljaren endast 2 tidigare ägare och är sparsamt använd. Jag tog klockan idag direkt till min favorit urmakare som kunde konstatera att allt stod rätt till med klockan. Länken tvättades, trycktest genomfördes o gången kollades upp. Fick även en liten lektion o visning av urverket. Är mkt nöjd fasten köpet blev lite dyrare än jag tänkt mig
IMG_8752.JPG

IMG_8753.JPG

IMG_8751.JPG

IMG_8749.JPG
 

Pilot

Panerai
2-Faktor
Grattis!
Jaha då sitter man där med en PO2500 :). Aldrig testat modellen tidigare men blev sedan några veckor väldigt sugen på modellen. Klassiska utseendet och de fina proportionerna tilltalade mig mer o mer. Efter en hel del Pm till bla @Undersköterskan klarnade mina tankar mer o mer. Lokaliserade en 2500D uttagen 2012 för ca 3v sedan. Efter sega förhandlingar och faktiskt en PO 8500 i mellan så slog jag i måndags till. Klockan har enligt säljaren endast 2 tidigare ägare och är sparsamt använd. Jag tog klockan idag direkt till min favorit urmakare som kunde konstatera att allt stod rätt till med klockan. Länken tvättades, trycktest genomfördes o gången kollades upp. Fick även en liten lektion o visning av urverket. Är mkt nöjd fasten köpet blev lite dyrare än jag tänkt mig
IMG_8752.JPG

IMG_8753.JPG

IMG_8751.JPG

IMG_8749.JPG
 

Omega Man

Omega
Jaha då sitter man där med en PO2500 :). Aldrig testat modellen tidigare men blev sedan några veckor väldigt sugen på modellen. Klassiska utseendet och de fina proportionerna tilltalade mig mer o mer. Efter en hel del Pm till bla @Undersköterskan klarnade mina tankar mer o mer. Lokaliserade en 2500D uttagen 2012 för ca 3v sedan. Efter sega förhandlingar och faktiskt en PO 8500 i mellan så slog jag i måndags till. Klockan har enligt säljaren endast 2 tidigare ägare och är sparsamt använd. Jag tog klockan idag direkt till min favorit urmakare som kunde konstatera att allt stod rätt till med klockan. Länken tvättades, trycktest genomfördes o gången kollades upp. Fick även en liten lektion o visning av urverket. Är mkt nöjd fasten köpet blev lite dyrare än jag tänkt mig
IMG_8752.JPG

IMG_8753.JPG

IMG_8751.JPG

IMG_8749.JPG
Den sitter som en smäck på din handled. Snyggt!
 
Härligt nyförvärv ! De senaste exemplaren av första generationen, alltså de med D-verket, håller ett högt andrahandsvärde med liten eller ingen marginal i förhållande till de priser som begärs för beggade PO 8500, men är alltså ändå populära och bra köp om man gillar estetiken och de nätta proportionerna. Grattis ! :)

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Härligt nyförvärv ! De senaste exemplaren av första generationen, alltså de med D-verket, håller ett högt andrahandsvärde med liten eller ingen marginal i förhållande till de priser som begärs för beggade PO 8500, men är alltså ändå populära och bra köp om man gillar estetiken och de nätta proportionerna. Grattis ! :)

Vänligen
Forumets undersköterska
Tack!
 

Tärnan

Cartier
Jaha då sitter man där med en PO2500 :). Aldrig testat modellen tidigare men blev sedan några veckor väldigt sugen på modellen. Klassiska utseendet och de fina proportionerna tilltalade mig mer o mer. Efter en hel del Pm till bla @Undersköterskan klarnade mina tankar mer o mer. Lokaliserade en 2500D uttagen 2012 för ca 3v sedan. Efter sega förhandlingar och faktiskt en PO 8500 i mellan så slog jag i måndags till. Klockan har enligt säljaren endast 2 tidigare ägare och är sparsamt använd. Jag tog klockan idag direkt till min favorit urmakare som kunde konstatera att allt stod rätt till med klockan. Länken tvättades, trycktest genomfördes o gången kollades upp. Fick även en liten lektion o visning av urverket. Är mkt nöjd fasten köpet blev lite dyrare än jag tänkt mig
Grattis! Jag har vid något tidigare tillfälle haft en tråd om vilken av PO 2500 eller 8500 som är snyggast. Då var jag helt inne på 2500 o sedan köpte jag mig en 8500 pga urverket. Dock håller jag fast vid att 2500 är snyggare. Den är mer ren o sammanhållen i sitt utseende, mer krispig helt enkelt. Kan inte förklara det på något bättre sätt.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Grattis! Jag har vid något tidigare tillfälle haft en tråd om vilken av PO 2500 eller 8500 som är snyggast. Då var jag helt inne på 2500 o sedan köpte jag mig en 8500 pga urverket. Dock håller jag fast vid att 2500 är snyggare. Den är mer ren o sammanhållen i sitt utseende, mer krispig helt enkelt. Kan inte förklara det på något bättre sätt.
Tackar! Jag tycker båda är bra o helt olika klockor. Det ända de har gemensamt är namnet. :)
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Hebbe är det bara bilderna eller är din sekundvisares orange'a topp utsliten?
De 2500'or av PO jag haft har alla haft utsliten, nästan obefintlig orange färg kvar efter bara några år nämligen.
Och självklart GRATTIS till nyförvärvet! Jag håller också med om att PO2500 är den snyggaste (och klart bekvämaste) av alla Planet Oceans.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Hebbe är det bara bilderna eller är din sekundvisares orange'a topp utsliten?
De 2500'or av PO jag haft har alla haft utsliten, nästan obefintlig orange färg kvar efter bara några år nämligen.
Och självklart GRATTIS till nyförvärvet! Jag håller också med om att PO2500 är den snyggaste (och klart bekvämaste) av alla Planet Oceans.
Japp den är lite matt. Ska ev byta den...få se hur jag gör
O tack ska du ha :)
 
Topp